richard 1 Posted 23 november 2004 Report Share Posted 23 november 2004 Gelezen op de site van de Perfect Performer: We wonen nu alweer zo'n vijfentwintig jaar in Appelscha. Dat ligt ongeveer 15 kilometer ten zuidwesten van Assen, net over de Friese grens.... De lucht is er zuiver en de akoestische ruisdrempel wordt niet bepaald door verkeer en industrie, maar door het geritsel van boomblaadjes en nu en dan het geloei van een koe of het blaten van een schaap. Geluiden zijn hier heel goed hoorbaar, juist doordat er zo'n sterk contrast met de stilte is. Wanneer het windstil is, horen we een hond blaffen in Ravenswoud - kilometers verderop. Toevallig heb ik beroepshalve jaren geleden een geluidsmeting gedaan naar het achtergrondlawaai in de stilte van Appelscha. Het was een windstille, stille nacht, om een uur of drie midden in de landerijen. Toch was het er niet doodstil, het achtergrondgeluid lag daar rond de 30 dB en werd voornamelijk bepaald door de autosnelweg Hoogeveen-Assen die hemelsbreed zo'n 13 km van de meetplaats was verwijderd. Het autoverkeer kon je op die afstand duidelijk als zodanig waarnemen. De hond in Ravenswoud heb ik ook gehoord. Neemt niet weg dat Appelscha een mooie en rustige omgeving is om te wonen. Zelf woon ik in Beetsterzwaag en mijn woning staat op ongeveer een kilometer van de A7, wat al veel meer achtergrondgeluid geeft. Ook de geluiden van de buren, de koelkast, het ventilatiesysteem en het zachte ruisen van het water in de cv zorgt er voor dat het achtergrondgeluid veel hoger ligt dan de 30 dB die ik in Appelscha had gemeten. Er zijn ook mensen die het moeten doen met het achtergrondgeluid in een grote stad, waar het achtergrondgeluid lawaai begint te worden, die mensen hebben vaak moeite om op het platteland in slaap te komen, het is daar dan te stil. Voor de kwaliteit van de muziekweergave is al dat achtergrondgeluid nadelig, de contrasten in de muziek worden veel minder, waardoor fijne details verloren gaan. Ook is de ontspannende, of juist dreigende stilte van sommige muziekpassages minder ontspannen of minder dreigend omdat de stilte niet echt stil is. Misschien moet ik toch wat meer doen aan het verbeteren van de stilte, de stekker uit de koelkast en de cv trekken en moet ik de buren het zwijgen opleggen. Mogelijk kan ik dan pas echt genieten van de stilte in de muziek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 23 november 2004 Report Share Posted 23 november 2004 Ik denk dat het bij mij 's avonds mede beter klinkt omdat ik minder herrie van buiten heb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 23 november 2004 Report Share Posted 23 november 2004 Ja, stilte is hemels tijdens het luisteren naar goede muziek. Maar bij veel audiofielen is dat anders: blaffende honden, canariepieten, tikkende koekoeksklokken, door het huis rennende kinderen............. Heeft het in zo'n situatie zin om je set te optimaliseren? Ik zou het niet doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 23 november 2004 Report Share Posted 23 november 2004 In een goed geisoleerd huis, zonder buren is het al aardig stil. Stil genoeg voor een beetje muziek. Het bevalt me hier best (Randstad) Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted 25 november 2004 Report Share Posted 25 november 2004 Zou het hiermee stiller worden ......... MusicSafe is goed te reinigen met water en zeep. Aanbevolen wordt een speciale reinigende desinfecteervloeistof Alpine Clean. Bij normaal gebruik gaat een set 1 tot 2 jaar mee. * Muziek blijft goed hoorbaar * Perfecte pasvorm, geen druk in of op het oor * Wordt zachter door warmte van het oor * Geen afgesloten gevoel * Spraak- en omgevingsgeluiden blijven behouden * Steekt niet uit het oor Frequentie in Hz 125 250 500 1000 2000 4000 8000 Paars filter gemiddelde dempingswaarde in dB 14,8 15,0 15.7 18,7 26,6 24,4 18,9 Geel filter 18,8 15,6 16,0 18,5 27,7 28,9 22,0 Frequentie = toonhoogte 125 Hz zijn lage tonen, 8000 Hz zijn hoge tonen Gem. dempingswaarde in dB Bij 1000 Hz dempt de MusicSafe gemiddeld 18.7 decibel Met doosje erbij voor 89,- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 27 november 2004 Report Share Posted 27 november 2004 Zeker handig voor het eerstvolgende popconcert waar de muziek weer veel te hard staat Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts