Andre Kel Posted 19 oktober 2004 Report Share Posted 19 oktober 2004 Hoi, Ik heb wat vragen. Als je speaker kabels koopt, en je hebt er 4 per speaker nodig (bi ampen) is het dan verstandig om ze om elkaar te wikkelen en ze met krimpkous te fixeren? Krijg je dan met dit wikkelen een soort spoel effect waarmee je een soort filter creeert? Stel je wikkelt ze, is het dan beter om ze tegen de draairichting van de kabel of met de draairichting mee te wikkelen? Andere vraag is wat is een goede lengte van een speaker kabel? Heb eens gehoord dat ze minimaal 3 meter moeten zijn, klopt dit? En de laatste vraag, is het beter of slechter dat een kabel zeer dun geweven is? Groeten en alvast bedankt, Andre Link to comment Share on other sites More sharing options...
beunky Posted 19 oktober 2004 Report Share Posted 19 oktober 2004 Hoi,Ik heb wat vragen. Als je speaker kabels koopt, en je hebt er 4 per speaker nodig (bi ampen) is het dan verstandig om ze om elkaar te wikkelen en ze met krimpkous te fixeren? Krijg je dan met dit wikkelen een soort spoel effect waarmee je een soort filter creeert? Stel je wikkelt ze, is het dan beter om ze tegen de draairichting van de kabel of met de draairichting mee te wikkelen? Andere vraag is wat is een goede lengte van een speaker kabel? Heb eens gehoord dat ze minimaal 3 meter moeten zijn, klopt dit? En de laatste vraag, is het beter of slechter dat een kabel zeer dun geweven is? Groeten en alvast bedankt, Andre Hoe korter hoe beter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 19 oktober 2004 Report Share Posted 19 oktober 2004 ik denk ook hoe korter hoe beter dat met dat wikkelen weet ik ook niet je zou het gewoon eens moeten proberen of het verschil maakt gr Robert Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andre Kel Posted 19 oktober 2004 Author Report Share Posted 19 oktober 2004 Nou wat die gast mij over de lengte vertelde was dat het minimaal 3 meter moest zijn i.v.m. golflengtes en zo. Weet het zelf niet maar kan me er iets bij voorstellen maar ook weer niet. ???? Andre Link to comment Share on other sites More sharing options...
Davidvh Posted 19 oktober 2004 Report Share Posted 19 oktober 2004 lange interlinks --> korte speakerkabel korte speakerkabel --> lange interlinks Link to comment Share on other sites More sharing options...
beunky Posted 19 oktober 2004 Report Share Posted 19 oktober 2004 Nou wat die gast mij over de lengte vertelde was dat het minimaal 3 meter moest zijn i.v.m. golflengtes en zo. Weet het zelf niet maar kan me er iets bij voorstellen maar ook weer niet. ???? Andre Laten we beginnen met een vraag: wat was 'die gast' van beroep, oftewel: in hoeverre heeft hij er belang bij dat je veel koopt? Hoe korter de kabels, hoe beter. Maak ze niet langer dan nodig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 19 oktober 2004 Report Share Posted 19 oktober 2004 De mijne zijn 2 maal 4 meter. omdat mijn meubel niet heel dicht bij mijn speakers staan. ongeveer 3 meter, en dan wil ik nog wat overhouden zodat ik met de plaatseing kan spelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
paul demo Posted 19 oktober 2004 Report Share Posted 19 oktober 2004 De mijne zijn 2 maal 4 meter. omdat mijn meubel niet heel dicht bij mijn speakers staan. ongeveer 3 meter, en dan wil ik nog wat overhouden zodat ik met de plaatseing kan spelen. Das een goed initiatief. Maar als je dan daadwekelijk de juiste plaats hebt bepaald knip er dan rustig een stuk vanaf. Hoe korter blijf hoe beter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 19 oktober 2004 Report Share Posted 19 oktober 2004 mijn speaker kabels zijn 5 meter per stuk ik zou heel graag korte stukken willen hebben maar dit gaat nu eenmaal niet overigens gebruik ik gewoon masieve koper aders van 0,8 mm maar dit zou ik niet bij iedere set aanbevelen Link to comment Share on other sites More sharing options...
bees Posted 20 oktober 2004 Report Share Posted 20 oktober 2004 ik zou ze een aardig eindje uitelkaar leggen... dan storen ze elkaar sowieso niet.... en idd hoe korter hoe beter.... minder weerstand, capaciteit etc.....je hebt niks met golflengtes te maken in kabels.... bb Link to comment Share on other sites More sharing options...
quad and more Posted 20 oktober 2004 Report Share Posted 20 oktober 2004 Even terugkomen op de vraag ; 1: Als je kabels gaat wikkelen heeft het een voor en nadeel. Om gelijk met het nadeel te beginnen dat je eneige moeite moet nemen om het goed uit te voeren ( spreek het wikkelen aan zich ). Het voordeel is dat je een soort passief filter gaat maken. Je hgeft hiermee de electro magnetische inductie ( emi) op. Nou een hele mooie zin, maar wat is dat eigenlijk in de volksmond. Gewoon door magnetisme ( door de + en - van de kabel ) veroorzaakte storing. Door de kabels te vlechten hef je dit probleem op. Fixeren, geweldig, je neemt me de woordenuit de mond. Door het fixeren krijg je een mooie kabel qua uiterlijk maar zeker gezien qua innerlijk. Stel je doet de kabel ten eerste wikkelen ( spreek vlechten ) en vervolgens wikkelen in witte afdichtband, ptfe tape genaamd met een duur woord ( waarmee je waterkranen doet fitten ) en vervolgens draai deze band om de volledige lengte van de kabel heen. Dan maak je een kabel waar je je vingers bij aflinkt. Aangezien die ptfe tape ( teflon ) een van de beste afschermers is kan je gezien de afscherming en emi concureren met elke comerciele kabel. Let wel op dat je de juiste soort kabel gebruikt, dit is even uitproberen geblazen ! Doe er vervolgens monifil om heen en monteer het geheel af met dit . Zet er eventueel wat bananen pluggen op en genieten maar. 2: Zoals ik al hierboven vermelde maak je inderdaad en passief filter. 3: Je moet ze vlechten net als de staartjes van haar. 4: Probeer de lengte van de kabel zo kort mogelijk te houden want er geld maar een regel hierbij, hoe langer de kabel des te meer weerstand. 5: De beste lengte is geen lengte !(grapje) er is geen gulde regel hieraan verbonden, meestal worden kant en klaar geconfectioneerde kabels in diverse lengtes geleverd bijv. 1,5-3 en 5 meter etc.. Verwerk de kabel netjes achter een kast weg of leg het ( indien toegestaan is ) direct van de versterker naar de luidspreker. 6: Er van uitgaande dat je de dikte van de kabel bedoeld, is afhankelijk van de toegepaste geleider, een super geleider heeft minder (kwantitatief gezien ) minder dikte nodig om het vermogen zonder verlies te verwerken dan een slechte geleider. Maar dat is in de praktijk ook niet helemaal waar want gehoormatig kan het zijn dat een zilver kabel bij de ene set wel werk en bij de andere niet. Bij het wikkelen van zilver heb je dus minder dikke kabels nodig dan bij bijvoorbeeld koperen kabels. Hopelijk je voldoende geinformeerd te hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 20 oktober 2004 Report Share Posted 20 oktober 2004 Zilver een supergeleider ? De soortelijke weerstand van zilver zacht/hard bedraagt 0,16/0,18 bij een temperatuurco Link to comment Share on other sites More sharing options...
quad and more Posted 20 oktober 2004 Report Share Posted 20 oktober 2004 Zekers snap ik de stelling van je over de supergeleider, ik probeer in mijn bovenstaande post alleen een verschil duidelijk te maken tussen een goede en een betere kabel. Teflon schermt wel degelijk storingen af. Het toepassen van andere materialen in bekabeling heeft naar eigen ervaring wel zeker een invloed op het klankmatige beeld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 20 oktober 2004 Report Share Posted 20 oktober 2004 Goed en beter, heeft zeker te maken met gebruikte materialen, zowel voor de geleiding als voor de isolatie, een zuiverder materiaal en een betere opbouw dragen bij aan de klankmatige kwaliteit van een kabel. Echter verschillen tussen koper en zilver - bij een gelijkaardige opbouw - heb ik nog niet kunnen waarnemen. Verbaas me wel over de stelligheid waarmee dit soort verschillen aan de man worden gebracht, denk hierbij aan de vergelijking tussen de Kimber select kabels - koper/zilver - enige tijd geleden op dit forum. De verschillen welk beslist hoorbaar zijn hebben te maken met verzilveren, vergulden of legeren van metalen, hiervan komt in het algemeen weinig goeds. NB ook slechte - geoxideerde - verbindingen kunnen het resultaat nadelig beinvloeden. Dan de afschermende werking van Teflon, lijkt me echt een misvatting, net als de vermeende afschermende kwaliteiten van vloerkurk. Voor afscherming lijken mij min of meer geleidende materialen meer geschikt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIY_Freak Posted 20 oktober 2004 Report Share Posted 20 oktober 2004 Teflon schermt wel degelijk storingen af. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mr toast Posted 21 oktober 2004 Report Share Posted 21 oktober 2004 ik heb gewoon elektrotape gepakt van de gamma..... heb je gelijk leuke kleurtjes Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andre Kel Posted 21 oktober 2004 Author Report Share Posted 21 oktober 2004 Hoi, Wat het vlechten betreft, weet niet hoe dat te doen met vier kabels. Maarrr wat ik mij afvraag is dat als ik ze gewoon om erlkaar heen wikkel en fixeer. Wat is dan verstandig of wanneer werkt het beter als filter. Wikkel ik ze tegen de wikkeling van de kern in of met de kern mee. Groet, Andre. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robbert Posted 23 oktober 2004 Report Share Posted 23 oktober 2004 Jaap de Jong kabels? Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 23 oktober 2004 Report Share Posted 23 oktober 2004 ik ken die kabels. geven weinig diepte, en het hoog is niet zo mooi, in mijn perceptie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andre Kel Posted 23 oktober 2004 Author Report Share Posted 23 oktober 2004 Que? Jaap de Jong kabels? Ik ga wel wat proberen! Horen jullie nog wel van. Maar, m'n vraag is daarmee nog niet beantwoord. Groet, Andre Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts