Soundwave Posted 19 oktober 2004 Report Share Posted 19 oktober 2004 Ik ben opzoek naar nieuwe luidsprekerkabels. Maakt de dikte nou iets uit of niet? Ik hoor namelijk vaak tegenstrijdige berichten.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Soundwave Posted 19 oktober 2004 Author Report Share Posted 19 oktober 2004 Dit heb ik reeds gedaan. Kabels van verschillende dikte en prijsklasse. Siltech Ft12 G3 is een ribbon en van zilver/goud 23 mm breed MIT Terminator 2 heeft zo`n kastje Linn kabel is van koper 2,5 kwadraat Oehlbach kabel is verzilverd koper 4 kwadraat Siltech MXT New York is van koper met wat zilver/goud 8,5 mm Kimber 4TC is gevlochten koper Hier kan ik nog steeds niet zoveel mee. Daarom hoor ik graag andere ervaringen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 19 oktober 2004 Report Share Posted 19 oktober 2004 LOL Link to comment Share on other sites More sharing options...
Soundwave Posted 19 oktober 2004 Author Report Share Posted 19 oktober 2004 Wat is er zo grappig? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 19 oktober 2004 Report Share Posted 19 oktober 2004 Binnenpretje, had inderdaad weinig met topic te maken. Maar ik moest lachen om de kabels die je al had geluisterd, in contrast met de post van Ome Henk...... Afijn, ik ging vroeger uit van het idee dat voldoende dik genoeg was, maar kom hier sinds ik een Nordost Solar Wind heb helemaal op terug. Het laag is veel strakker dan bij mijn vorige CS122 kabel en die is toch een stuk dikker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Soundwave Posted 19 oktober 2004 Author Report Share Posted 19 oktober 2004 Zijn de door jou genoemde kabels in opbouw wel te vergelijken dan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 19 oktober 2004 Report Share Posted 19 oktober 2004 Helemaal niet, ook niet in klank. De Solar wind heeft een aantal (verzilverd koperen?) geleiders in een platte kabel verwerkt en daar zit teflon omheen. De v/d Hul CS122 doet dat heel anders (wie kent hem niet?) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Soundwave Posted 19 oktober 2004 Author Report Share Posted 19 oktober 2004 (wie kent hem niet?) Ik Ik bedoel eigenlijk het verschil in een normale ronde kabel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 19 oktober 2004 Report Share Posted 19 oktober 2004 jek cs122. ook geprobeerd ja, 24 uur. maar wel 'jek' met inachtname van mijn set: er zijn ook mensen die er goede dignen over zeggen. zal ie dus wel bij hun set passen. inderdaad veel proberen: de klankmatige verschillen zijn fors, en het is niet zo dat duurder dus beter is. eerste criterium is of het past in jouw set. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Soundwave Posted 19 oktober 2004 Author Report Share Posted 19 oktober 2004 Ik twijfel eigenlijk tussen de aanschaf van de Siltech Ls80 of Ls100. De eerst genoemde is 6mm dik en de ander 9mm. Ze zijn beiden uit productie dus een 1 op 1 vergelijk thuis zit er niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 19 oktober 2004 Report Share Posted 19 oktober 2004 (wie kent hem niet?) Ik Ik bedoel eigenlijk het verschil in een normale ronde kabel. De v/d Hul CS122 is een veelverkochte kabel die volgens mij niet slecht is. Dat mag de diskussie niet zijn! Het verschil van de Solar Wind en de ronde kabels is dat hij dus plat is en daarom breed. Geen idee of dit voordelen heeft (als in: ik weet het niet!) maar het is natuurlijk wel zo dat geleiders die naast elkaar liggen elkaar ook veel minder beinvloeden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kingarthur Posted 19 oktober 2004 Report Share Posted 19 oktober 2004 Ik ben opzoek naar nieuwe luidsprekerkabels. Maakt de dikte nou iets uit of niet?Ik hoor namelijk vaak tegenstrijdige berichten.... Volgens mijn bescheiden mening is het totaal onbelangrijk waaruit eenkabel is opgebouwd. Wat kan jou dat nou in godsnaam schelen? Zolang het maar SUPER klinkt ! Ik heb nou van een vriendelijk iemand drie setjes zelfbouwkabel mogen overkopen. Flinterdunne coax, ik denk zelfs nog wat dunner dan zo'n dropveter en toch klinkt dat zo ruimtelijk als Starship Enterprise. Een maat van me heeft duimdikke kabels van LFD, de Trilink. Je kunt er iemand mee doodslaan. Wel, beide sets laten nauwelijks verschil horen ! Waar sta je dan met al je kennis over de opbouw van kabels? LUISTEREN mot je doen, en al die technische prietpraat gauw vergeten! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Soundwave Posted 19 oktober 2004 Author Report Share Posted 19 oktober 2004 Mijn ervaring is dat het laag wat afgeknepen word. Maar dat is het vergelijk tussen een Kimber 4Tc en een MIT Terminator 2. De kimber is dun, maar ook gevlochten en de MIT is dik, maar bevat zo`n spoeltje. Niet echt te vergelijken denk ik. Heeft het aantal ohm van mijn speakers hier trouwens niet me te maken? Ze zakken namelijk tot 3,8 ohm. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 19 oktober 2004 Report Share Posted 19 oktober 2004 Volgens mij gaat het om het gehoormatig verschil. Wat vind je nu het beste klinken? Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Soundwave Posted 19 oktober 2004 Author Report Share Posted 19 oktober 2004 De Siltech Ft12 g3. Maar die ligt ver buiten mijn budget. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 19 oktober 2004 Report Share Posted 19 oktober 2004 Mijn ervaring is dat het laag wat afgeknepen word. Maar dat is het vergelijk tussen een Kimber 4Tc en een MIT Terminator 2. De kimber is dun, maar ook gevlochten en de MIT is dik, maar bevat zo`n spoeltje. Niet echt te vergelijken denk ik. Heeft het aantal ohm van mijn speakers hier trouwens niet me te maken?Ze zakken namelijk tot 3,8 ohm. Lijkt me niet. Kabels moeten voor GEEN weerstand, GEEN capaciteit en GEEN inductie hebben. Er is geen enkele kabel die daaraan voldoet, maar je kunt natuurlijk een kabel zoeken die daar het dichtst bij in de buurt komt. Een beetje kabel komt daar ook bij in de buurt. Behalve als ze er dan spoeltjes in gaan stoppen, zoals de mensen bij MIT doen... Vind dat heel dubieuze kabels... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Soundwave Posted 19 oktober 2004 Author Report Share Posted 19 oktober 2004 Die Terminator 2 kabels geven anders wel een mooie dieptebeeld. De bas vind ik echter moddervet en het hoog klinkt mij te artificieel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 19 oktober 2004 Report Share Posted 19 oktober 2004 Hoe zo'n MIT klinkt, weet ik niet, en vind ik ook niet zo belangrijk eerlijk gezegd. Ik vind het principe fout. Je voegt, door een spoel in de kabel aan te brengen, een stuk aan het wisselfilter van de speaker toe. Dat kan nooit de bedoeling zijn, want dan had de speakerbouwer die spoel wel toegevoegd. Het kan best zijn dat zo'n MIT nog wel goed klinkt in een bepaalde opstelling, maar toch blijft het een foute kabel. Typisch een voorbeeld van een kabel die je gebruikt om je set te tunen als er iets mis is met je set. En in plaats van dan de fout op te zoeken en daar wat aan te doen, wordt een andere fout in de set ingevoerd en klinkt het geheel dan nog wel goed. Maar het blijft fout... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Soundwave Posted 20 oktober 2004 Author Report Share Posted 20 oktober 2004 Persoonlijk vind ik dit weer zulke dogmatische onzin. Het gaat er toch om dat je geniet van de muziek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 20 oktober 2004 Report Share Posted 20 oktober 2004 Persoonlijk vind ik dit weer zulke dogmatische onzin. Het gaat er toch om dat je geniet van de muziek. Tuurlijk gaat het uiteindelijk om de muziek, maar alleen al door het idee dat je voor een vermogen aan foute kabel hebt gekocht, zou ik niet meer kunnen genieten... Heeft niks met dogmatische onzin te maken. Iedereen roept altijd dat een kabel geen weestand, capaciteit en inductie mag hebben, want het moet een 'perfecte' geleider zijn. En ondertussen zweren sommige van die mensen bij MIT-kabels. Ik snap dat niet... Verder gaat het idd alleen om genieten van de muziek, maar als je dat alleen met MIT (of andere dure kabels) kan, dan ben je ook niet goed bezig. Ik geniet wel met een paar simpele koperkabels van Sommercable... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manus Posted 20 oktober 2004 Report Share Posted 20 oktober 2004 Ik ben opzoek naar nieuwe luidsprekerkabels. Maakt de dikte nou iets uit of niet?Ik hoor namelijk vaak tegenstrijdige berichten.... Volgens mijn bescheiden mening is het totaal onbelangrijk waaruit eenkabel is opgebouwd. Wat kan jou dat nou in godsnaam schelen? Zolang het maar SUPER klinkt ! Ik heb nou van een vriendelijk iemand drie setjes zelfbouwkabel mogen overkopen. Flinterdunne coax, ik denk zelfs nog wat dunner dan zo'n dropveter en toch klinkt dat zo ruimtelijk als Starship Enterprise. Een maat van me heeft duimdikke kabels van LFD, de Trilink. Je kunt er iemand mee doodslaan. Wel, beide sets laten nauwelijks verschil horen ! Waar sta je dan met al je kennis over de opbouw van kabels? LUISTEREN mot je doen, en al die technische prietpraat gauw vergeten! 't Is maar wat je mooi vind. Ik vind die Enterprise een beetje te veel zoemen en brommen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mr toast Posted 20 oktober 2004 Report Share Posted 20 oktober 2004 ik heb zelf gewoon kabels gemaakt.... uurtje knutselen en je hebt een prima kabel. wat het is audioquest kabel (gehaald bij mijn hifi) een paar plugjes en wat tape en krimpkousjes... soldeerboutje en biertje erbij.... mij hoor je niet klagen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts