Jump to content

Top 3 klassieke muziek

beunky
 Share

Recommended Posts

Mijn lijstje.

Ik heb er de uitvoeringen ook maar bij gezet. Bij sommige muziekstukken is het namelijk zo dat je ze pas ontdekt of leert waarderen wanneer je ze in een bepaalde uitvoering hoort (zoals bij de purcell-muziek).

1. Bruckner: symphonie nr 7 - CGO- Haitink - Philips

2. Purcell: instrumentale muziek - Freiburger Barockorchester -DHM

3. Franck: 3 chorals - Bram Beekman - LBCD (label bestaat dacht ik niet meer, helaas)

Peter

- Karajan heeft het 1e pianoconcert opgenomen met Richter (1963) Berman (1976) en Pogorelich (eind jaren '80). Een opname met Vasary ken ik niet.

Volgens mij werd Pogorelic door Abbado begeleid in zijn opname voor DG.

Terwijl Karajan een opname met Kissin maakte, die werkelijk verschrikkelijk is.

- Karajan heeft het 1e pianoconcert opgenomen met Richter (1963) Berman (1976) en Pogorelich (eind jaren '80). Een opname met Vasary ken ik niet.

Volgens mij werd Pogorelic door Abbado begeleid in zijn opname voor DG.

Terwijl Karajan een opname met Kissin maakte, die werkelijk verschrikkelijk is.

Klopt

Pogorelich werd inderdaad door Abbado begeleid. En dat was geen beste plaat.

Jelte

Gewoon te bestellen hoor. Ietsje duurder dan de Galleria-reeks, maar je krijgt er een werkelijk geweldige uitvoering (volgens sommigen de beste opname ooit) van het 2e pianoconcert van Rachmaninov bij.

Richter in pianoconcerten Tchaikovsky en Rachmaninov.

Dank je Joboton, ik wist niet dat dat inderdaad dezelfde opnamen waren. Vanmiddag naar de CD-winkel, want deze heb ik wel zien staan.

Hoorde afgelopen zaterdag trouwens een interessant programma op Radio 4, waarin werd uitgelegd dat Rachmaninov voor pianoforte componeerde, en niet voor de moderne vleugel. Zo'n pianoforte klinkt heel anders, terwijl Rachmaninov door veel pianisten als DE componist voor hun instrument wordt beschouwd. De bekende Vlaamse pianofortespeler Scherpenzeel noemde de uitvoeringen op vleugel "Bachmaninov", vanwege het niet-oorspronkelijke polyfone karakter.

Jelte

De bekende Vlaamse pianofortespeler Scherpenzeel noemde de uitvoeringen op vleugel "Bachmaninov", vanwege het niet-oorspronkelijke polyfone karakter.

Jelte

Beste Jelte,

Bedoel je niet Van Immerseel? Het opperhood van Anima Eterna?

Met opgewekte groet,

Jelte

Gewoon te bestellen hoor. Ietsje duurder dan de Galleria-reeks, maar je krijgt er een werkelijk geweldige uitvoering (volgens sommigen de beste opname ooit) van het 2e pianoconcert van Rachmaninov bij.

Richter in pianoconcerten Tchaikovsky en Rachmaninov.

Dank je Joboton, ik wist niet dat dat inderdaad dezelfde opnamen waren. Vanmiddag naar de CD-winkel, want deze heb ik wel zien staan.

Hoorde afgelopen zaterdag trouwens een interessant programma op Radio 4, waarin werd uitgelegd dat Rachmaninov voor pianoforte componeerde, en niet voor de moderne vleugel. Zo'n pianoforte klinkt heel anders, terwijl Rachmaninov door veel pianisten als DE componist voor hun instrument wordt beschouwd. De bekende Vlaamse pianofortespeler Scherpenzeel noemde de uitvoeringen op vleugel "Bachmaninov", vanwege het niet-oorspronkelijke polyfone karakter.

Jelte

Dan mag jij mij wel uitleggen waarom Rach zelf tijdens zijn concerten op vleugels speelde... :)

Bewijs nodig? Koop de cd's met de vier pianoconcerten van Rachmaninov door Rach zelf gespeeld. Op een vleugel... :)

Pianoconcert 1 en 4

Pianoconcert 2 en 3

Ik had gister avond een lap tekst getypt, maar nu is het nergens meer te vinden. :blink:<_<

Dan zet ik het maar iets korter neer.

Ik heb maar drie klassieke stukken.

1. Canata Domino - Oscar's Motet Choir (Proprius)

2. Wolfgang Amadeus Mozart - Le Nozze Di figaro - Karl B

Ik had gister avond een lap tekst getypt, maar nu is het nergens meer te vinden. :blink:  <_<

Ik had gister avond een lap tekst getypt, maar nu is het nergens meer te vinden. :blink:  <_<

hmmm. hersenbrekertje...

Het is eigenlijk een wilde greep...

Dvorak symphony no 9

Rachmaninov, pianoconcert no. 3

Rachmaninov, Vespers

verder kippevel muziek:

Air van Bach

the planets van Holst

Adagio for strings Barber

miserere van Arvo Part (dit is echt een bak ellende, emotioneel gezien)

ook mooi:

sound track Gladiator

Star trek - battle of the droids (als ik me niet vergis)

Misschien valt het op, ik houd wel van het triestere werk, Mozart is niet aan mij besteed, veel te vrolijk.

nando

hmmm. hersenbrekertje...

Dvorak symphony no 9

Rachmaninov, Vespers

verder kippevel muziek:

Air van Bach

the planets van Holst

ook mooi:

sound track Gladiator

Misschien valt het op, ik houd wel van het triestere werk, Mozart is niet aan mij besteed, veel te vrolijk.

nando

Probeer Bruckner Zeven eens, als je dat tenminste nog niet gedaan hebt, in de uitvoering van Eugen Jochum met het Berliner en het Bayerischer Rundfunk et cetera op DG en Mahler Twee door Otto Klemperer, op EMI in de Great Recordings of the Century serie uitgebracht, geweldig mooi!

(...) Zelfs de moderne concertvleugel gaat in het orkestrale geweld af en toe kopje onder. Hoewel het op zich wel een aardig experiment zou zijn om die concerten op een pianoforte en een zeer klein orkest te spelen (met authentieke strijkers). (...)

Als de uitvoering ontaardt in een wedstrijd tussen piano en orkest, heeft men de bedoeling van Rachmaninov niet helemaal gesnapt. Beide partijen horen elkaar te respecteren en de "ruimte" te geven.

Op http://inkpot.com/classical/rachpfc2.html wordt het, ten aanzien van het openingsdeel van het tweede pianoconcert, zo onder woorden gebracht:

(...) An unusual feature in the opening movement is the piano's role as accompanist to the orchestra, instead of the other way around. The orchestra is silent far less often than the soloist, and carries the brunt of the melody to a very large extent. The piano plays in a concertante role with the orchestra, its presence clearly felt with constantly changing figurations, but adding to the orchestral presence rather than pulling the spotlight back to itself. (...)

hmmm. hersenbrekertje...

Dvorak symphony no 9

Rachmaninov, Vespers

verder kippevel muziek:

Air van Bach

the planets van Holst

ook mooi:

sound track Gladiator

nando

Probeer Bruckner Zeven eens, als je dat tenminste nog niet gedaan hebt, in de uitvoering van Eugen Jochum met het Berliner en het Bayerischer Rundfunk et cetera op DG en Mahler Twee door Otto Klemperer, op EMI in de Great Recordings of the Century serie uitgebracht, geweldig mooi!

Bruckner symfoni

Bruckner ken ik niet zo goed, zal het onthouden en eens luisteren.

Mahler's 1e, 5e en 9e (weet het niet zeker, geen zin om naar beneden te lopen en te kijken). De 1e vind ik ook geweldig en dan vooral de begravenis van de boswachter door de dieren van het bos... dat vind ik wel humor.

nando

Bestel bij het kruidvat de box met alle Mahlersymfonieen, gedirigeerd door Inbal. Kost je nog geen 20 Euro (15 of 16 CD's) en het zijn erg goede uitvoeringen en opnames.

Mahler-box Kruidvat

92005.jpg

Ik heb een paar van deze uitvoeringen gehoord, ik heb er een paar geleend van iemand een poosje terug, en het is inderdaad schitterend.