Jump to content

Spikes verlagen de diepgang?

Bunny
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Ik had het er overlangs met mijn vader over of ik wel of niet spikes onder mijn agora's zou zetten. Hij had het er overlangs over gehad met een vriend en de conclusie was:

Spikes onder je luidsprekers zorgen ervoor dat je minder diep gaat. De luchtlaag onder je luidsprekers vergroten het aantal -db's, hetgeen dus resulteert in het minder diepgaan.

Wat vinden jullie hiervan. Ik kan geen opinie vormen want mij fysice staat nog niet ver genoeg om het te kunnen begrijpen.

Vriendelijke groeten

Ik had het er overlangs met mijn vader over

Overlangs ? :unsure::confused:

Als je de spikes onder luidsprekerkasten verwijderd, zal 't laag hoogstwaarschijnlijk minder strak en daardoor meer aanwezig zijn.

Een strak(ker) laag kan dus door sommige mensen worden gezien als minder diepgaand laag.

In dat opzicht zit er wel wat in.

Zelf heb ik liever een iets minder (voelbaar) diep laag, maar dan strak, dan andersom, maar 't laag blijft een kwestie van smaak.

Heb een keer nogal dreunende grote speakers gehoord bij iemand thuis.

Ik kon er door 't gauw dreunende laag niet te lang naar luisteren, maar de eigenaar vond 't prima.

Wel heb ik 't idee dat luidsprekers zonder spikes minder los klinken in 't middengebied.

Oftewel 't geluid blijft soms iets meer aan/in de kast hangen.

Zelf zie ik spikes meer als een standaard must dan als upgrade/accesoire.

Mvg,

Alco

Typische conclusie.

Spikes zorgen er voor dat de kast stabiel staat en zo min mogelijk gaat zwabberen ten gevolge van de bewegingen van de woofer. Of je daardoor minder laag krijgt weet ik niet maar de kwaliteit is in ieder geval wel beter.

Wel krijg je meer laag als je de spikes in het laminaat drukt, de vloer gaat lekker mee resoneren met lekker, vet laag tot gevolg.

Hoe dichter de woofer dichter bij een wand, vloer of hoek van de kamer staat, hoe lager de onderste grensfrequentie.

Ik heb spikes (IXUS) onder mijn JBL's en ik heb geen storingen (trillingen ) naar mijn versterker, draaitafel en onderburen. omdat de speakers nu fysisch los staan van de vloer.

je kunt de proef op de som nemen door even een eenvoudige spike zelf te maken door een dikke spijker te maken met een muntje er boven op en als steun schaal ook een muntje (tegen beschadiging van parket). Maar als je vloerbedekking hebt is het niet echt nodig...

Er zijn ook rubber blokjes in de handel verkrijgbaar dit heeft het voordeel dat trillingen geabsorbeerd worden...

Roel

Guest muziekfreak
Hallo,

Ik had het er overlangs met mijn vader over of ik wel of niet spikes onder mijn agora's zou zetten. Hij had het er overlangs over gehad met een vriend en de conclusie was:

Spikes onder je luidsprekers zorgen ervoor dat je minder diep gaat. De luchtlaag onder je luidsprekers vergroten het aantal -db's, hetgeen dus resulteert in het minder diepgaan.

Wat vinden jullie hiervan. Ik kan geen opinie vormen want mij fysice staat nog niet ver genoeg om het te kunnen begrijpen.

Vriendelijke groeten

Spikes leiden de resonanties van je speaker weg..als je zonder een demper/spike onder je speakers draait. Merk je dat de kasten lekker meetrillen op de maat van muziek...m.a.w. je kast fungeert als een bron die trillingen in je kamer verspreid..Spikes zorgen er voor dat die trillingen zoveel mogenlijk worden afegeleid naar de vloer....wat als resultaat je laag vaak verbetert, strakker en meer onder controle. De luchtlaag onder de speakers doet niet zo gek veel...het gaat erom dat je oppervlakte is verkleint en je speaker is opgehoogd...dat maakt het verschil. ;)

vb

_____________ onderkant speaker

------------------ vloer waar de speaker opstaat zonder spikes

Zoals je zult begrijpen is de ruimte vrijwel minimaal tussen de bodem van de speaker en vloer...de klankkast van een speaker resoneert altijd...de bodem geeft trillingen af naar de vloer die eigenlijk geen kant opkunnen zo wordt het weer terug-gekaatst tegen de speaker zijn bodem...de speaker gaat dan "wandelen" inprincipe.

------------------ Als je deze ruimte vergroot en spikes gebruikt kunnen de trillingen meer verspreid worden over de vloer...de afstand is vergroot en het oppervlak op de grond is verkleint...zo "wandelt" de speaker vrijwel niet meer

[ps bij het tweede voorbeeld moet je ff wat spikes bijdenken]

ik hoop dat ik het zo goed uitleg en duidelijk genoeg is voor je :)

Ik bedoel niet dat het laag minder strak is en dus minder diep lijkt te gaan

Ik ook niet... :unsure:

Minder strak lijkt juist dieper, niet minder diep.

Ja dat bedoel ik dus, een foutje.

Vriendelijke groeten

wat is het nut van spikes ?

ik heb hier zoveel discussies over gelezen dat ik geen zin meer heb om serieus te reageren . :D

alleen dit : staat je luidspreker op spikes, dan gaat hij minder diep omdat hij hoger staat. :wacko:

en zeg es dat het niet waar is <_<

Ja Erik...

maar als je nergens meer op reageert, omdat alles al eens beschreven is......?????

Moeten dit forum dan ook maar sluiten...???

Mijn mening is dat de nieuwkomers ook vooruit geholpen dienen te worden. Hierdoor wordt audio alleen maar meer algemeen, wat m.i. onze hobby alleen ten goede kan komen.

Dus.... gewoon doorgaan.

M.b.t. de spikes....

Of je die speakers nou aan de vloer lijmt, of op spikes zet maakt volgens mij niet veel uit. Doel is om de speaker stabiel op te stellen. Bovendien kunnen trillingen minder uitresoneren.

Mijn mening is dat alleen de membranen moeten trillen. Wanneer de kast ook een deel van de muziek moet produceren haalt het kwa kwaliteit niet veel uit. Of je dit nu bereikt met een betonnen, spekstenen kast, loodbituemen of spikes maakt niet uit.

Weg met de trillingen van de kast. :)

OK dit is mijn mening over spikes.

1- spikes ontkoppelen de bodem van je speaker van de vloer, zodat de bodem(die trilt) niet op de vloer staat te rammelen.

2- spikes koppelen de speaker zelf aan de vloer vast, door de hoge oppervlakte druk. en zodoende staat de speaker steviger en beweegt minder.

.

ps: beweegt een speaker eigenlijk wel als ie niet op spikes staat?? :unsure:

1- spikes ontkoppelen de bodem van je speaker van de vloer, zodat de bodem(die trilt) niet op de vloer staat te rammelen.

2- spikes koppelen de speaker zelf aan de vloer vast, door de hoge oppervlakte druk. en zodoende staat de speaker steviger en beweegt minder.

.

ps: beweegt een speaker eigenlijk wel als ie niet op spikes staat?? :unsure:

In elk geval de membranen.... :rolleyes:

Een kast die niet stevig staat zal altijd meer trillen als een die muurvast staan.

:)

.

ps:  beweegt een speaker eigenlijk wel als ie niet op spikes staat?? :unsure:

In elk geval de membranen.... :rolleyes:

Een kast die niet stevig staat zal altijd meer trillen als een die muurvast staan.

OK,

maar ik geloof nooit dat een vloerstaande luidspreker heen en weer beweegt als je hem niet op spikes zet.

de resonantie frequentie van zo'n zware speaker ligt veel lager dan het frequentiebereik van de woofer. :rolleyes:

.

ps:

Ja....

zelfs geluiden die je in een normale situatie niet zou horen, beinvloeden de muziek.

Als voorbeeld.

Als bij de buren een ventilator staat te draaien, heb je dat na twee weken niet meer in de gaten. Je "hoort" het ding niet meer. Toch zorgt het ding voor een ruisdrempel, waardoor je minder dynamiek zult horen.

Kastklank is microinformatie die de openheid en plaatsing zal veranderen.