Jump to content

stroom

tederik
 Share

Recommended Posts

Gisteren luisterde ik met veel plezier naar mijn arcam a32, diva cd 72 en dynaudio's 1.3se. heerlijk diep en breed luisterbeeld. goeie bas, helemaal gelukkig.

Ik heb de stekker uit het stopcontact gehaald van de cd speler om even de platenspeler te horen. Later stopte ik de powercord van de cd speler terug op exact dezelfde manier en plots was mijn diepte, bas en breedte meer dan gehalveerd. Ik was niet alleen dus ik weet zeker dat het niet aan mijn gemoedstoestand of oren lag. :)

Heeft 1 van jullie een idee wat er is gebeurd en hoe ik het weer ongedaan kan maken? ik baal er stevig van, dus ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

T.

Guest Kraus vonBentinck

Als er verder niks veranderd is dan is omdraaien van de stekker inderdaad de enige oplossing; sommige apparaten zijn erg gevoelig voor een juiste poling en bij andere apparaten speelt het nauwelijks een rol.

Evt. kun je meten met een multimeter of er veel spanningsverschil is af te lezen bij een andere poling.

Had je trouwens verder niks veranderd, bijv om de platenspeler aan te sluiten?

(Interlink/kanalen per ongeluk verwisseld?)

Succes

andere dingen gebeurd bij het aansluiten van de platenspeler? ik heb het aardedraadje aangesloten maar er inmiddels weer afgehaald. hielp niks.

stekker heb ik op dezelfde manier er weer ingedaan. kan me niet voorstellen dat de fasering is at random is omgewisseld. of kan dat wel?

Ik heb een keer het omgekeerde gehad: pick-up luisteren. Rega P3. Goed geluid.

Na het (alleen maar) aansluiten van de Arcam CD9 klonk het niet meer.

Wat bleek? Als je het volume opendraaide zonder naald op de LP, hoorde je een heel sterk brom/ruis/stoorsignaal! Ja hoor, gegenereerd door de Arcam. Dit was een fl.2000-speler. :(

Het afkoppelen van de cd-speler was voldoende.

Begrijpelijk dat er netfilters verkocht worden.

Ik herinner me ook een Philips cd-speler van mijn vriendin die bij aanschakelen de tv zichtbaar en ergerlijk stoorde. :blink:

(Allemaal bitstream-dacs, helaas tegenwoordig normaal.)

Voor jou geval: misschien is er een spanning opgebouwd op de massa van je installatie. Even de min van je speakers met een lange draad verbinden met Aarde, om die spanning af te voeren. (Sommigen doen dit permanent, ooit gelezen in een Duits Audioblad)

De enige reden die ik kan bedenken is dat de cd-speler weer moet "opwarmen" en dat dit met de tijd weer wordt opgelost.

Het kan natuurlijk ook zijn dat de muziekbeleving via cd nu tegenvalt na het luisteren naar plaatjes  :D

rationeelheid ten top.

prima antwoord henk.

Gisteren luisterde ik met veel plezier naar mijn arcam a32, diva cd 72 en dynaudio's 1.3se. heerlijk diep en breed luisterbeeld. goeie bas, helemaal gelukkig.

Ik heb de stekker uit het stopcontact gehaald van de cd speler om even de platenspeler te horen. Later stopte ik de powercord van de cd speler terug op exact dezelfde manier en plots was mijn diepte, bas en breedte meer dan gehalveerd. Ik was niet alleen dus ik weet zeker dat het niet aan mijn gemoedstoestand of oren lag.  :)

Heeft 1 van jullie een idee wat er is gebeurd en hoe ik het weer ongedaan kan maken? ik baal er stevig van, dus ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

T.

Hmm,

Zou toch eens aan die ander die erbij was vragen wat die met de andere helft van die diepte, bas en breedte heeft gedaan. Vast stiekum voor zichzelf gehouden??? Vooral dat er een halve bas zoek is vind ik nog al verdacht.

:unsure::blink:

Guest muziekfreak

Misschien is er iets kapot gegaan aan de cdspeler....toen je de stekker er terug in deed. Het zou wel toeval zijn dat weet ik maar de wet van murphy geld ten alle tijden! ;)

... maar de wet van murphy geld ten alle tijden!  ;)

:rolleyes::lol::lol::lol:

Was dat niet de wet van behoud val ellende: "De hoeveelheid ellende binnen een systeem is constant" :D

Tederik kijk ook eens of je interlinks niet tegen een netsnoer aan liggen. Dat kan ook nog wel eens uitmaken.

;)

Ik weet even niet hoe jouw draaitafel en je cd-speler zich aanhoren , wat ik wel kan vertellen is ................

Dat ik onlangs na het draaien van 3 lp's een cd draaide en dat ook veel weg was :rolleyes::D

Dus je kunt je zelf goed helpen door Lp's te blijven draaien denk ik

:rolleyes:

groetjes John

Ik heb de stekker uit het stopcontact gehaald van de cd speler om even de platenspeler te horen. Later stopte ik de powercord van de cd speler terug op exact dezelfde manier en plots was mijn diepte, bas en breedte meer dan gehalveerd.

Hallo Tederik,

Ik denk alleen maar mee en je moet alles voor mogelijk houden dus:

is het zo dat je wellicht de stekker van de cd speler er weer in gedaan hebt terwijl de cd speler al ingeschakeld stond. Als dat zo is: zou dan wellicht vanwege het niet op de normale wijze inschakelen een defect kunnen zijn ontstaan?!

Misschien zullen technici zeggen dat dit onzin is, maar dan merk je dat ook wel weer. <_<