Jump to content

Mijn luidsprekers verdwijnen niet...

Guest Theo H.
 Share

Recommended Posts

***Naar de zijkanten nu vrij, 1 meter een kant, 4 meter andere kant.

Hier zit wat assymmetrie.

Het via de zijkanten gereflecteerd geluid is niet bepaald in evenwicht.

Voor een geluidsbeeld dat ook buiten de luidsprekers komt is het belangrijk om gelijke afstanden tot de zijmuren te hebben. Daarnaast is het ook belangrijk dat het gereflecteerde geluid **minimaal** 5 milliseconden later aankomt. Dit komt neer op een afstand van ongeveer 1,5 meter langer voor de zijwaartse reflectie.

(1ms =~ 30cm) Als ik nu inschat zit de ene zijreflectie een milliseconde tekort

Wat je ook kan proberen is om, naast de speakers iets op te schuiven, de speaker die het dichst bij de zijmuur staat een stukje naar voren te zetten en de luisterplek iets zijwaards te plaatsen.

Probeer ook om de luidsprekers iets verder uit elkaar te zetten.

Een 'ongeveer driehoek' is niet goed genoeg. De speakers en luisterplek zitten relatief bij elkaar zodat de hoek afwijking relatief groot is.

Guest Theo H.

Voor een geluidsbeeld dat ook buiten de luidsprekers komt is het belangrijk om gelijke afstanden tot de zijmuren te hebben. Daarnaast is het ook belangrijk dat het gereflecteerde geluid **minimaal** 5 milliseconden later aankomt. Dit komt neer op een afstand van ongeveer 1,5 meter langer voor de zijwaartse reflectie.

Wat je ook kan proberen is om, naast de speakers iets op te schuiven, de speaker die het dichst bij de zijmuur staat een stukje naar voren te zetten en de luisterplek iets zijwaards te plaatsen.

Een 'ongeveer driehoek' is niet goed genoeg. De speakers en luisterplek zitten relatief bij elkaar zodat de hoek afwijking relatief groot is.

Hallo,

Dank. Ik geloof je op je woord, maar een andere, betere, plaatsing zoals jij voorstelt is hier niet te realiseren.

Ik zit hier in een flatje dus het is toch al wat woekeren met de ruimte.

Ik laat alles maar (noodgedwongen) zo staan en ga er maar van uit dat een 10 niet haalbaar is. Het was een 8, na het schuiven van gisterenavond nu een 8,5.

Toch ook niet slecht.

Groet,

Theo.

Hallo,

Dank. Ik geloof je op je woord, maar een andere, betere, plaatsing zoals jij voorstelt is hier niet te realiseren.

Ik laat alles maar (noodgedwongen) zo staan en ga er maar van uit dat een 10 niet haalbaar is. Het was een 8, na het schuiven van gisterenavond nu een 8,5.

Toch ook niet slecht.

Groet,

Theo.

Ik weet het niet hoor....8,5 of niet, volgens mij ga je na verloop van tijd toch weer gewoon experimenteren. Dat is nou eenmaal een eigenschap van audiofielen.

Guest Theo H.

Hallo,

Toch ook niet slecht.

Groet,

Theo.

Ik weet het niet hoor....8,5 of niet, volgens mij ga je na verloop van tijd toch weer gewoon experimenteren. Dat is nou eenmaal een eigenschap van audiofielen.

Ja. 't Is alleen zo verrekte jammer dat experimenteren altijd leidt tot uitgaven... ;)

Dus daarom ook: nou even niet.

Groet,

Theo.

Hallo,

Toch ook niet slecht.

Groet,

Theo.

Ja. 't Is alleen zo verrekte jammer dat experimenteren altijd leidt tot uitgaven... ;)

Dus daarom ook: nou even niet.

Groet,

Theo.

Ik begrijp het volkomen. Dat gebeurt mij nou ook geregeld.

Guest Theo H.
Je kunt ook eens proberen op het reflexiepunten het geluid wat te verstrooien (hang een wandkleed/gordijn/boekenkasten oid op).

Vaste vloerbedekking. kleed daarop, vitrage, gordijnen, gestoffeerde meubels...

't Is ongeveer een "dode " kamer. Misschien is dat ook het probleem wel.

Oja, en boekenkast.

Maar ik ga er mee leren leven. Voorlopig.

Groet,

Theo.

Guest Theo H.
Okay okay, dan weet ik nog maar 1 ding.. Hang een laken over de speakers, dan zie je ze ook niet meer.  :P

:D Zo simpel kan het zijn..

Ik denk niet dat je met het wisselen van interlinks het geluid los kunt krijgen van de speakerkasten.

Met het wisselen van interlinks kun je hooguit het presence gebied iets benadrukken waardoor e.e.a. hooguit wat meer "forward"gaat klinken. Maar loskomen van de speakerkasten, nee, daar geloof ik niet in.

Paul.

Ik denk niet dat je met het wisselen van interlinks het geluid los kunt krijgen van de speakerkasten.

Met het wisselen van interlinks kun je hooguit het presence gebied iets benadrukken waardoor e.e.a. hooguit wat meer "forward"gaat klinken. Maar loskomen van de speakerkasten, nee, daar geloof ik niet in.

Paul.

Dan heb jij geen goede set Paul.. :P:D

Speakers dicht bij de zijmuren en waarschijnlijk een tafeltje tussen speakers en luisterplek. Helpt niet echt voor een groter geluidsbeeld.

Een klasse A versterker zal dat niet oplossen.

Een Klasse A versterker maakt het geluidsbeeld eerder compacter dan breder. Daar is ook een hele logsche verklaring voor. Door het afnemen van crossoververvorming is de randvervorming in het geluidsbeeld ook vaak dramatisch afgenomen. Met randvervorming bedoel ik de vervorming die rond stemmen en instrumenten zit. Deze vervorming heeft de nare eigenschap om zich niet te plaatsen in het stereobeeld. Het blijft met name in het hoog aan de luidsprekers {tweeters} kleven. Je hoort dan daadwerkelijk de stem in het midden of instrument, maar de vervorming wordt niet meegefocused in de stem of instrument. Het probleem is, dat dit de homogeniteit van het geluidsbeeld ook dramatisch aantast. Door de "versmering" klinkt het geluidsbeeld groter dan het is, en dan met name in de breedte. Ook heeft vervorming de eigenschap om het middengbied ''opener'' te laten klinken. En dus ook meer upfront. Daarnaast dikt de randvervorming ook nog eens de microdetails aan, waardoor ze door het menselijk oor beter waargenomen worden. Het zijn dan geen mooie schone microdetails, maar eerder details zonder klankkleur en definitie. Noem het maar een groffe detailering.Toch ervaren veel mensen dit als een positieve eigenschap, onder het mom van: Liever een groffe detailering, dan een lusteloos en een compact geluidsbeeld, waar elke levendigheid in ontbreekt.

Homogeniteit is natuurlijk niet alleen afhankelijk van vervorming, of zoals ik het noem, Randvervorming, maar ook van de samenhang van de luidsprekerunits tov elkaar en de gehele set. Qua samenhang vind ik een goede D'appolito luidspreker het mooiste klinken. Dan moet de tweeter wel precies op oorhoogte zijn geplaatst. Dit geeft voor mijn gehoor, zowel in de hoogte als de breedte een zeer goede samenhang. Ook vind ik het mooi van een d'appolito, dat het geluisbeeld van de onderste laagmid-unit en het bovenste laagmid-unit zich mooi om de tweeter centreren. je krijgt dan als het ware een puntbron. Ik noem het als het ware een soort "Bal" van geluidsbeeld. Heel scherp gefocused. De meeste drieweg of meerwegsystemen vind ik qua samenhang niet bijzonder, wel qua resolutie, klankkleur en detailering, maar het kan me zelden boeien als het om homogeniteit gaat. Ik blijf de units altijd los van elkaar horen. En ook vaak de fasedraaiingen in de luisterruimte. de units smelten in mijn gehoor zelden samen bij een 3 of meerwegsyteem.

Maar goed, om even terug te komen over de vervorming. Je hebt niet speciaal een Klasse A versterker te kopen voor een glad en gepolijst geluidsbeeld. Er zijn genoeg versterkers die de microdetails weten te maskeren en dus de randvervorming uit het geluidsbeeld filteren. Veel buizenversterkers kunnen dit ook goed. Je hoort dan een heel schoon en gepolijst geluidsbeeld, maar in feite komt dit dan door het gebrek aan detailering. Microdetails zul je dan niet snel horen. Maar het schone geluidsbeeld compenseert dan een hele hoop. Zet er dan een interlink op, die het hoog iets aandikt en je haalt dan nog iets meer details naar voren, met behoud van een schoon geluidsbeeld.

Een Klasse A versterker doet dit alles wel veel mooier. Het geluidsbeeld klinkt schoner, met behoudt van details. je maskeert niks, maar vermindert alleen de crossovervorming, dus ook de vervorming in het geluidsbeeld. Als de set goed matcht, kan de homogeniteit met een Klasse A versterker ongekend hoog zijn, vol met details en resolutie. Dat is gehoormatig een soort magie, die ik nog nooit met een AB versterker heb gehoord. Dus in zeker zin ben ik het wel voor een gedeelte met Bas eens.

En de acoustiek natuurlijk, als reflectie's de boel versmeren, of frequentie's worden versterkt of verzwakt, dan is de homogeniteit ook al gauw om zeep geholpen. Het grootste probleem is al gauw dat je aan je luisterruimte gewend raakt, zelfs aan de gebreken. mensen gaan dan switchen van apparatuur en komen er dan achter dat niets eigenlijk een bevredigende oplossing biedt. tot ze dezelfde set ergens anders horen. En dan beseffen ze pas dat er iets ernstigs mis is met hun acoustiek. Kijk maar als mensen gaan verhuizen naar een andere woning. Ineens is er dan niets "eigen" meer aan het geluisbeeld. Bijna alles klinkt anders en zelfs vreemd. Wat gebeurt er dan. Precies, de set moet plaats maken voor een andere set.. Niets is meer wat het was. En dat terwijl eigenlijk alleen maar de huiskamer niet meer is wat het was.;)

Edwin

Op zich is het wel interessant , dat statement van jouw. Een klasse A versterker "versmeerd" het geluid minder dan een matige klasse Ab. Dat zou kunnen betekenen dat instrumenten wat minder breed klinken. Maar zou eveneens inhouden dat de fysieke afmetingen van een instrument meer correct worden weergegeven en dat er sprake is van betere pinpointing ..

Hmm, het blijft allemaal theorie hoor, een generalisatie.

Paul.

Op zich is het wel interessant , dat statement van jouw. Een klasse A versterker "versmeerd" het geluid minder dan een matige klasse Ab. Dat zou kunnen betekenen dat instrumenten wat minder breed klinken. Maar zou eveneens inhouden dat de fysieke afmetingen van een instrument meer correct worden weergegeven en dat er sprake is van betere pinpointing ..

Hmm, het blijft allemaal theorie hoor, een generalisatie.

Paul.

Je vat het precies goed samen zoals je het omschrijft.

Vervorming doet het geluidsbeeld ook groter en breder klinken. Of de fysieke afmetingen realistischer is, blijft de vraag. Deze afmeting verschilt weer per set. Er is geen referentie voor de fysieke afmeting van een stem of instrument. dat ervaart iedereen weer anders in zijn set. Het is wel zo, dat door het verminderen van vervorming je meer de ''echtheid'' van het instrument hoort. Dus de definitie's in klankkleuren worden beter waargenomen. Vervorming versluijert ook veel klankkleuren. Dus uiteindelijk kun je wel stellen dat door het toenemen van de klankkleuren de "echtheid' doet vergroten. Maar de fysiek afmetingen kunnen op een set die veel vervorming genereert, best is orde zijn, maar van echtheid is dan veel minder sprake, vanwege de versluijering en versmering van het geluidsbeeld. En minder vervorming zorgt zeer zeker voor een beter pinpointing, zoals jij het omschrijft. Het geluidsbeeld is dan veel meer gefocused in plaats van door vervorming vermeerd.

Edwin

Ik vind homogeniteit toch ook wel iets dat een speaker goed of slecht doet, omdat het filter en de plaatsing van de units hun invloed hebben.

Een fout die een speaker in zich heeft kun je met geen versterker goed krijgen :huh:

Wel heb je met een klasse A versterker eerder een 'gepolijst' geluid, maar soms lever je daar een stuk dynamiek voor in :rolleyes:

Andr

Ik heb eerlijk gezegt nog maar 1 maal een set gehoord waarin ik echt de speakers niet meer "zag" (ondanks dat ze anderhalve meter hoog waren) en dat was op een setje van 47labs en Von Schweikert VR4. Nu weer ik dat Wilco van Audio-cube heel veel aandacht besteed aan de homegeniteit van het geluid, aan de plaatsing, de acoustiek etc.

Overigens moet ik bekennen dat ik meestal niet zo nauwkeurig luister naar dit aspect (vind het eigenlijk niet zo belangrijk), maar hier was het evident, er was echt hoogte en diepte in het muziekbeeld.

Overigens is Audio-cube Utrecht net verhuisd en gaan ze zicht concentreren op een veel kleiner programma. Op zich een aanrader om eens te gaan luisteren.

Totzover deze reclame boodschap :P