fmjwillems Posted 29 oktober 2008 Report Share Posted 29 oktober 2008 In volgende set hadden we met 2 personen maar 1 sec nodig om te merken wat een wereld van verschil er was ... niet blind Set Manley amp + heresy + DuGood CD kabeltjes vergelijk of verwisseld ... men mag kiezen JvG zilver versus Oyaide Across 750 (kabel hier natuurlijk nog niet bekend) Dit waren echt 2 verschillende werelden hoor, voor mij in het voordeel van de Across 750 Gr Stef Goed zo dan hoor jij bij de mensen die niet doof zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 29 oktober 2008 Report Share Posted 29 oktober 2008 @ fmjwillems: jij bent toch geen familie van joopies? (alleen maar quoten, zelf niks zeggen en een beetje stoken) pot verwijt..........alleen kraus gebruikt heel veel woorden om niks te zeggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 29 oktober 2008 Report Share Posted 29 oktober 2008 @ fmjwillems: jij bent toch geen familie van joopies? (alleen maar quoten, zelf niks zeggen en een beetje stoken) Kraus, Ik weet dat je ook met JvG speelt ... jammer dat ik je geen Across 750 kan laten horen Ik zou ook graag jouw mening erover willen kennen Gr stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 29 oktober 2008 Report Share Posted 29 oktober 2008 @ stefWaarom ik voor de JvG kabels heb gekozen heb ik al meerdere malen uitgelegd. Volgens een onweerlegbare logica klinken alle goede kabels hetzelfde. Ze vervullen namelijk (vrijwel) foutloos hun taak om het signaal onaangetast door te geven.De JvGkabels heb ik samen met andere (en anderen) beluisterd in een sessie bij Picoso en (er zijn namelijk wel degelijk verschillen in kabels) daar presteerden de JvG goed samen met andere goede kabels en heel anders dan sommige andere kabels. Die luisterbevindingen waren voor iedereen wel hetzelfde (iedereen hoorde wel ongeveer hetzelfde karakter van de kabels - de waardering was niet altijd gelijk) en metingen aan de kabels bevestigden de gehoormatige bevindingen. De JvG kabels bevonden zich dus in een groepje "gemiddelde" kabels en zo hoort het ook. Als jij nu zegt een groot verschil te horen tussen een bepaalde kabel en een JvG dan is dat voor mij een teken dat die kabel niet deugt. Hij kan misschien wel mooi klinken maar dan klinkt hij in ieder geval niet eerlijk en dat is wat een kabel ten alle tijde moet doen. De Jvg kabels worden op dit forum in dverse topics besproken (o.a. in "een groot en geweldig geheim in Tiel") en voor mij is daarmee het kabelthema voorbij. Ik heb ook wel mooiere kabels gehoord maar mooier is geen uitgangspunt. Een kabel met een eigen karakter is per definitie fout. en hoe weet je dan dat een kabel dat doet. wat is je referentie punt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 29 oktober 2008 Report Share Posted 29 oktober 2008 Ik heb ook wel mooiere kabels gehoord maar mooier is geen uitgangspunt.Een kabel met een eigen karakter is per definitie fout. De laatste zin klopt, maar hoe weet je dat je nu die kabel hebt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
fmjwillems Posted 29 oktober 2008 Report Share Posted 29 oktober 2008 @ fmjwillems: jij bent toch geen familie van joopies? (alleen maar quoten, zelf niks zeggen en een beetje stoken) Joopies wie is dat? De kachel stoken doe ik in de winter als het vriest. Naar mijn idee valt er niet veel te zeggen jullie weten het toch altijd beter. In het verleden heb ik wel iets gezegt maar werd mij meestal niet in dank afgenomenDu-----s. Lachen gieren brullen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 29 oktober 2008 Report Share Posted 29 oktober 2008 De Yamaha mat ook goed en klonk in de oren van de meesten ook goed (als ik mij dat goed herinner). Die klonk vooral in de oren van Jacco goed. Maar bij die versterker stond de loudnessknop dan ook aan (per ongeluk)... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 29 oktober 2008 Report Share Posted 29 oktober 2008 Dat is net zo goed een waarde-oordeel en wel van de soort: "Ik ben beter dan jij" Z Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 29 oktober 2008 Report Share Posted 29 oktober 2008 @ stefWaarom ik voor de JvG kabels heb gekozen heb ik al meerdere malen uitgelegd. Volgens een onweerlegbare logica klinken alle goede kabels hetzelfde. Ze vervullen namelijk (vrijwel) foutloos hun taak om het signaal onaangetast door te geven. De JvGkabels heb ik samen met andere (en anderen) beluisterd in een sessie bij Picoso en (er zijn namelijk wel degelijk verschillen in kabels) daar presteerden de JvG goed samen met andere goede kabels en heel anders dan sommige andere kabels. Die luisterbevindingen waren voor iedereen wel hetzelfde (iedereen hoorde wel ongeveer hetzelfde karakter van de kabels - de waardering was niet altijd gelijk) en metingen aan de kabels bevestigden de gehoormatige bevindingen. De JvG kabels bevonden zich dus in een groepje "gemiddelde" kabels en zo hoort het ook. Als jij nu zegt een groot verschil te horen tussen een bepaalde kabel en een JvG dan is dat voor mij een teken dat die kabel niet deugt. Hij kan misschien wel mooi klinken maar dan klinkt hij in ieder geval niet eerlijk en dat is wat een kabel ten alle tijde moet doen. De Jvg kabels worden op dit forum in dverse topics besproken (o.a. in "een groot en geweldig geheim in Tiel") en voor mij is daarmee het kabelthema voorbij. Ik heb ook wel mooiere kabels gehoord maar mooier is geen uitgangspunt. Een kabel met een eigen karakter is per definitie fout. Hey Kraus en de anderen Had mij beter moeten uitdrukken !! van Kraus en evt anderen zou ik graag hun mening horen, hetgeen nu niet mogelijk is i know, van de Across 750 en niet de JvG. Kraus ik speel ook met een JvG zilver hoor Tussen die 2 kabels was er voor mij een behoorlijk groot verschil kwa impressie ... heb deze ook niet lang gehoord. Sorry Kraus dat ik je het verhaal van de JvG nogmaals heb laten neerpennen, was niet de bedoeling. ik ken onderhand het verhaal wel. Gr Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 29 oktober 2008 Report Share Posted 29 oktober 2008 Als extraatje nog hierbij: de oren kunnen heus wel vertrouwd worden als ze tenminmste niet tot sterk afwijkende conclusies leiden. Bij de voorversterkersessie in Roermond kwamen de Bryston Ayre en de Array er zonder meer uit als de beste voorversterkers; metingen achteraf gaven een kaarsrechte frequentiekarakteristiek te zien en ontbreken van rare ruis ed. Ook hier gold dat niet voor iedereen de beste versterker ook gehoormatig als het beste werd beoordeeld maar achteraf mnoet je vast stellen dat die waardeoordelen gebaseerd waren op smaak (en ego!!!) en dat "het beste" wel degelijk boven kwam drijven maar niet altijd als het beste herkend werd. De Woodham (het buizengeluid) bleek een sterke hoogafval te hebben (de versterker of nog liever het concept moest worden aangepast om dit te herstellen) en de Hawk (ook buizen- en inmiddels vervangen door de eigenaar) weken af. De Yamaha mat ook goed en klonk in de oren van de meesten ook goed (als ik mij dat goed herinner). Beetje dezelfde ervaring dus als bij de kabels. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 29 oktober 2008 Report Share Posted 29 oktober 2008 De Yamaha mat ook goed en klonk in de oren van de meesten ook goed ........... Volgens mij bedoel je dat hier niet Kraus........... (alhoewel het wel zou kunnen ) Matten kun je beter aan de ME overlaten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 29 oktober 2008 Report Share Posted 29 oktober 2008 Als extraatje nog hierbij: de oren kunnen heus wel vertrouwd worden als ze tenminmste niet tot sterk afwijkende conclusies leiden. Bij de voorversterkersessie in Roermond kwamen de Bryston en de Array er zonder meer uit als de beste voorversterkers; metingen achteraf gaven een kaarsrechte frequentiekarakteristiek te zien en ontbreken van rare ruis ed. Ook hier gold dat niet voor iedereen de beste versterker ook gehoormatig als het beste werd beoordeeld maar achteraf mnoet je vast stellen dat die waardeoordelen gebaseerd waren op smaak (en ego!!!) en dat "het beste" wel degelijk boven kwam drijven maar niet altijd als het beste herkend werd. De Woodham (het buizengeluid) bleek een sterke hoogafval te hebben (de versterker of nog liever het concept moest worden aangepast om dit te herstellen) en de Hawk (ook buizen- en inmiddels vervangen door de eigenaar) weken af. De Yamaha mat ook goed en klonk in de oren van de meesten ook goed (als ik mij dat goed herinner). Beetje dezelfde ervaring dus als bij de kabels. Het wordt misschien tijd dat we eens gaan kijken welke eigenschappen (in apparatuur) verantwoordelijk zijn voor onze perceptie en hoe we die eigenschappen kunnen meten. Ik ben zelf al jaren van het idee af dat een lage THD en een kaarsrechte frequentiecurve leiden tot de beste weergave. Hoe meet je "betrokkenheid"? Of "beleving"? Is dat louter een kwestie van smaak of zijn er daarvoor algemene richtlijnen op te stellen? Vragen, vragen......... PS Peter: de verleden tijd van "ik meet" is wel degelijk "ik mat". Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 29 oktober 2008 Report Share Posted 29 oktober 2008 Het wordt misschien tijd dat we eens gaan kijken welke eigenschappen (in apparatuur) verantwoordelijk zijn voor onze perceptie en hoe we die eigenschappen kunnen meten. Ik ben zelf al jaren van het idee af dat een lage THD en een kaarsrechte frequentiecurve leiden tot de beste weergave. Hoe meet je "betrokkenheid"? Of "beleving"? Is dat louter een kwestie van smaak of zijn er daarvoor algemene richtlijnen op te stellen? Vragen, vragen......... PS Peter: de verleden tijd van "ik meet" is wel degelijk "ik mat". Vind ik een zeer interessante vraag Sander ! Het meten van beleving ... Was voor mij het grote verschil tussen de 2 kabels zie hoger Gr stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 29 oktober 2008 Report Share Posted 29 oktober 2008 PS Peter: de verleden tijd van "ik meet" is wel degelijk "ik mat". Ja klopt, maar in deze context (of in dit draadje) staat het wel raar. Meten aan kabels i.v.b. met klankmatige eigenschappen heb is sowieso onzin gevonden bij audio. Er zijn zoveel variabelen van invloed op de eigenschappen van kabels en de interactie met apparatuur dat je er niets zinnigs mee kan. Kabel moet gewoon goed en deugdelijk zijn (en dropveters zijn dat niet). De rest is smaak en vaak ook nog eens set gebonden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 29 oktober 2008 Report Share Posted 29 oktober 2008 Sorry, het gaat hier inderdaad over kabels, ik had het meer over het complete systeem of in ieder geval de gehele delen daarvan. Overigens kan men kabels ook als component in het systeem beschouwen. Door externe invloeden kunnen ze, in het systeem, een storende factor worden. Denk hierbij maar aan in- en uitgangsimpedanties, stoorsignalen, mantelstromen, contact-overgangen van connectoren enz. Ga eens na over welke spanninkjes en stroompjes we spreken bij een MC element......... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 29 oktober 2008 Report Share Posted 29 oktober 2008 Daarover verschillen wij dan van mening (denk ik). Betrokkenheid is voor mij nog iets anders dan emotie die inderdaad ook middels een wekkerradio opgewekt kan worden. Sommige sets grijpen me naar de strot en dwingen me om niets anders te doen dan luisteren, kippevel te krijgen en meegesleurd te worden in de muziek. Vaak (maar niet altijd) zijn dat simpele systemen, soms buizen, soms transistoren, soms dipolen, soms conussen, soms vliezen, soms basreflexen, soms transmissielijnen, soms acoustisch compleet aangepakte ruimten, soms gewone woonkamers. Soms LP, soms CD, soms MP3. Ik zie er vooralsnog geen systeem in. Maar ik herken het direct als een set "het" heeft. Dan vallen alle argumenten weg, dan zal het me worst zijn of er "lucht tussen de instrumenten zit", of "zwart", of microdetails, of weetikveel wat er momenteel allemaal aan subjectieve taal wordt gebruikt. Dan zit ik in de muziek. En nee, dat kan een wekkerradio niet. Blijkbaar is er toch een bepaalde basiskwaliteit nodig voor mij om dit te bewerkstelligen. Ik realiseer me terdege dat ik mijzelf nu ook schuldig maak aan wollig en subjectief taalgebruik, en ben niet eens zeker of ik mezelf wel begrijp. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 29 oktober 2008 Report Share Posted 29 oktober 2008 Misschien zijn we het toch wel m Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 29 oktober 2008 Report Share Posted 29 oktober 2008 Daarover verschillen wij dan van mening (denk ik). Betrokkenheid is voor mij nog iets anders dan emotie die inderdaad ook middels een wekkerradio opgewekt kan worden. Sommige sets grijpen me naar de strot en dwingen me om niets anders te doen dan luisteren, kippevel te krijgen en meegesleurd te worden in de muziek. Vaak (maar niet altijd) zijn dat simpele systemen, soms buizen, soms transistoren, soms dipolen, soms conussen, soms vliezen, soms basreflexen, soms transmissielijnen, soms acoustisch compleet aangepakte ruimten, soms gewone woonkamers. Soms LP, soms CD, soms MP3. Ik zie er vooralsnog geen systeem in. Maar ik herken het direct als een set "het" heeft. Dan vallen alle argumenten weg, dan zal het me worst zijn of er "lucht tussen de instrumenten zit", of "zwart", of microdetails, of weetikveel wat er momenteel allemaal aan subjectieve taal wordt gebruikt. Dan zit ik in de muziek. En nee, dat kan een wekkerradio niet. Blijkbaar is er toch een bepaalde basiskwaliteit nodig voor mij om dit te bewerkstelligen. Ik realiseer me terdege dat ik mijzelf nu ook schuldig maak aan wollig en subjectief taalgebruik, en ben niet eens zeker of ik mezelf wel begrijp. Ik ben het met je eens dat het vaak simpele systemen zijn die dit eerder lukt. Ik weet niet of ik het goed doe, maar ik wijt het vaak aan de tegenkoppeling van een versterker. Mij valt op dat een versterker opgebouwd uit een enkel paar torren, meestal luchtiger/losser/zwarter klinkt dan eentje met een hele serie torren parallel geschakeld. Bij een SE buizenbak vind ik dat over het algemeen ook tov een PP of UL. Of het daadwerkelijk zo simpel is dat het aan de mate van tegenkoppeling ligt, weet ik dus niet zeker. Het was wel duidelijk dat m'n zelfbouw 12W klasse A SE torrenbakje mooier speelt dan m'n Bryston 4B-ST. Dat vind ik niet alleen, want Hans van Liempd en Erjee gaven ookd e voorkeur aan dat ding tijdens de bewuste vv-testdag bij mij in het dorp. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 29 oktober 2008 Report Share Posted 29 oktober 2008 Ik ben het met je eens dat het vaak simpele systemen zijn die dit eerder lukt. Ik weet niet of ik het goed doe, maar ik wijt het vaak aan de tegenkoppeling van een versterker. Mij valt op dat een versterker opgebouwd uit een enkel paar torren, meestal luchtiger/losser/zwarter klinkt dan eentje met een hele serie torren parallel geschakeld. Kun je niet generaliseren, Array klinkt buitengewoon goed. Of het je smaak is is wat anders. Bij een SE buizenbak vind ik dat over het algemeen ook tov een PP of UL.Of het daadwerkelijk zo simpel is dat het aan de mate van tegenkoppeling ligt, weet ik dus niet zeker. Het is al een heel oud gegeven dat buizenversterkers met meer dan 12 - 20 dB feedback, verstopt en duf gaan klinken. Dat heeft met beperkingen van de uitgangstrafo te maken, is ook allang bekend. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 29 oktober 2008 Report Share Posted 29 oktober 2008 Beleving Voor mij is er toch gevoelsmatig een verschil in wat ik beleef en/of hoe de beleving wordt overgedragen (gespeeld zeg maar) Ik vind het moeilijk om te verwoorden; KT88 zn post ivm set en opgezogen worden in de muziek, komt zeer dicht in de buurt van wat ik probeer te schetsen. Dat ene nr op de wekkerradio dat mij pakt, is een wat beleving + gekoppeld aan het moment; Op een ander moment zegt het mij mss helemaal niets. Hoe beleving, is datzelfde nr telkens opnieuw met de nodige emotie en kippenvel beleven op een set. Voor alle duidelijkheid ik ben er ondertussen achter dat mijn set nog niet dat niveau heeft. Een interlink kan helpen de emotie nog sterker te benadrukken, maar als de set het niet heeft ... dan zal het er niet uitkomen. In mijn specifiek geval, was de beleving nog mooier met de Oyaide en derna Acrolink dan de JvG. Ik wens zeker toe te voegen dat de set met Jvg mij ook zeker opzoog en alles deed vergeten; Cd, ja het was CD, was Pj Harvey - To bring you my love nrs 4 en 5 oa. Ik wil zeker geen pleidooi houden voor of tegen een kabelmaker/fabrikant. Is het een beetje duidelijk guys? Gr Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 29 oktober 2008 Report Share Posted 29 oktober 2008 Dat van die Yamaha gaat nu een eigen leven leiden maar het is gewoon een wat door de war gehaalde herinnering. Voor de juiste gang van zaken moet het topic nog eens nagelezen worden. Ik meen "rolling hills" of zoiets in recensies.Volgens mij kwam de Yamaha achteraf aan de beurt. Maar gelukkig is Ruud er weer als de kippen bij om wat 'negatiefs' over Jacco te kunnen spuwen. Bravo! Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 29 oktober 2008 Report Share Posted 29 oktober 2008 Beleving Voor mij is er toch gevoelsmatig een verschil in wat ik beleef en/of hoe de beleving wordt overgedragen (gespeeld zeg maar) Ik vind het...... Is het een beetje duidelijk guys? uh, nee. Totaal niet. Ik dacht het al Het "wat" Kraus, staat vr de song, de mama aan de foon enz ... ik kan dan overmand worden dr emoties omwille van "wat" er tot mij komt en niet hoe het wat tot mij komt. Of die song nu gespeeld wordt dr de wekkerradio of een highend set ... whatever Een set brengt een song op een bepaalde manier over, is dus een subjectief gegeven want elke set klinkt toch anders, gezien de opbouw van de comoponenten; Hoe een set klinkt, wel daar bedoel ik mee "hoe" het tot mij komt. de reproductie zeg maar. Bij een set die mij in de muziek zuigt, zoals KT 88 het dus goed omschrijft, daar heb ik altijd de emotie whenever en hoe vaak ik die bepaalde song speel. Maar ik zal het niet altijd hebben op de wekkerradio En onlangs heb ik dus een luidspreker gehoord die mij in de muziek zoog, mooi 3D beeld. Serieus verschil met mijn luidsprekers. En die Across 750 maakte bij mij nog meer los dan de JvG. Is dus voorkeur of smaak gerelateerd die kabel. Ik heb de luidspeker zowel met mijn amp gehoord als met de Manley. Als ik mocht wisselen, dan liet ik mijn amp staan en nam de Manley mee. vr alle duidelijkheid, de prijsverschillen zijn miniem hoor. Mijn set heeft dus niet het opzuig effect zoals KT 88 enz enz ... Als het nog niet duidelijk is Kraus, please ask. Ik vind het belangrijk dat mn mij begrijpt ipv niet te begrijpen en links te laten liggen. Gr stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 29 oktober 2008 Report Share Posted 29 oktober 2008 Dat van die Yamaha gaat nu een eigen leven leiden maar het is gewoon een wat door de war gehaalde herinnering. Voor de juiste gang van zaken moet het topic nog eens nagelezen worden. Ik meen "rolling hills" of zoiets in recensies. Volgens mij kwam de Yamaha achteraf aan de beurt. Maar gelukkig is Ruud er weer als de kippen bij om wat 'negatiefs' over Jacco te kunnen spuwen. Bravo! Ons azijnzeikertje moet mijn berichtje nog maar eens goed lezen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 29 oktober 2008 Report Share Posted 29 oktober 2008 Maar gelukkig is Ruud er weer als de kippen bij om wat 'negatiefs' over Jacco te kunnen spuwen. Bravo! Wat heeft dit, met het topic te maken Henrie Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 29 oktober 2008 Report Share Posted 29 oktober 2008 Niet helemaal Kraus Ik begrijp goed wat je bedoelt ... Om naar muziek te luisteren hebben we een installatie nodig, tenzij live De laatste keer werd ik zo in de muziek betrokken dat ik vergat dat er eig een installatie stond. Het maakte niet uit of het nu mijn amp of de andere was. Ik genoot volkomen zonder afleiding van wat ook. De andere amp was vr mij nog mooier maar toen gingen we ons effectief op de amps concentreren. Minder spontaniteit Stel dat de muziek al aan het spelen was toen ik de kamer binnenkwam, de muziek pakte mij direct, de manier van weergave althans. Ongeacht de set. Met de wekkerradio ga ik eerder het gevoel hebben van wauw tof dat deze song nu gedraaid wordt. Daarin schuilt mss het verschil; dr de radio word je verrast en met je (eigen) set kies je zelf welke muziek je op dat moment wilt horen. Voor mezelf weet ik nu beter waarom bepaalde weergevers mij meer boeien of aanspreken dan andere. Gr Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts