Jump to content

Gescheiden Voor/eindversterker?

Daruckus
 Share

Recommended Posts

Hi,

ik heb deze amp (Pioneer A-550R) hier staan en vroeg me af of ik de zgn 'Adaptor' input/output kan gebruiken als pre-out en main-in. Ik weet in ieder geval wel dat deze uitgangen gebruikt kunnen worden om een equalizer aan te sluiten, maar zijn ze ook geschikt als pre-out?

Foto (overigens van iets ander model, maar back panel is gelijk):

back2.jpg

No problem deze amp te splitsen B) Tis idd een pre-out en een main-in

Weet je dat heel zeker, Sodejuu? Dat dacht ik ook (en jij ook trouwens) van mijn amp, een Marantz PM7000. Daar zit ook een equaliserlus op de achterkant. Maar die zit VOOR de volumepotmeter. Dus hij kan niet gebruikt worden als pre-out/main-in! Is opzich ook wel logisch, want je wilt eigenlijk gewoon een lijnsignaal in de equaliser stoppen. Niet het signaal dat normaal direct naar de eindversterkersectie zou gaan.

Kortom, ik twijfel sterk of dit wel pre-outs/main-ins zijn... :rolleyes:

Ik heb een soortgelijke aansluiting op mijn Luxman. a-384

Bij mij staat er Signal Processor IN and OUT vermeldt.

Hierbij wordt een begeleidend boekje vermeldt .

Diese Buchsen dienen zun anschluss eines Surround-Klangprozessors, eines Graphik Equalizers oder eines sonstigen Signal prozessors .

Onder vermelding van sonstigen Signal prozessors ,zou daar ook evt een 2 versterker mee bedoeld zijn . Ik weet het niet zeker heb het dus ook nog nooit durven uit te proberen . Wie weet hier misschien iets van . Want ik wou voor een tijdje terug een 2 soort versterker kopen . Kan nu niet meer daar hij al verkocht is.

MVG Luxman

Met een multimeter kun je het eenvoudig controleren; doe een test-cd met sinussignalen in de cd-speler en speel de 1 kHz op 0 dB af (met een gelijkmatig muzieksignaal wil het ook wel). Verandert de spanning op de lus met de stand van de volumeknop dan kun je de versterker gebruiken als pre, zo niet dan niet.

Ik denk dat ik dat binnenkort inderdaad maar 's op die manier ga meten. Dank voor de tip, zodra ik het weet laat ik het jullie horen! :)

edit: bedenk me net dat ik welliswaar een digitale multimeter heb, maar er niet mee om kan gaan <_< Is het signaal een wissel- of gelijkspanning, en in welke orde van grootte (schaalverdeling op meter)?

... Is het signaal een wissel- of gelijkspanning, en in welke orde van grootte (schaalverdeling op meter)?

Wisselspanning, eerst de 20 Volt stand proberen, is het minder dan twee Volt kun je de twee Volt stand proberen. Meten tussen de beugel en de rand van de bus of de behuizing.

Ik denk dat ik dat binnenkort inderdaad maar 's op die manier ga meten. Dank voor de tip, zodra ik het weet laat ik het jullie horen! :)

edit: bedenk me net dat ik welliswaar een digitale multimeter heb, maar er niet mee om kan gaan <_< Is het signaal een wissel- of gelijkspanning, en in welke orde van grootte (schaalverdeling op meter)?

Een sinus is een wisselspanning, het bereik op de DMM kan 2V zijn of evt. hoger.

Andr

Geweldig, zie net dat mijn knakenmetertje (jawel, Aldi aanbieding) voor wisselspanning enkel een 600 en een 200 V stand heeft. (gelijkspanning heeft wel volledige schaalverdeling)

Lijkt mij beetje vreemd, hoe vaak meet je ergens 600V op? Maar goed, zal er eens naar kijken.

edit: de handleiding zegt hetvolgende over het meten van wisselspannig:

Bereik -- Resolutie

200V -- 100mV

600V -- 1V

Moet dus lukken of nie? :confused: En dan te bedenken dat ik al op m'n 8e jaar met electro aan het spelen was <_<

Edit2: Heb net gemeten met een 1kHz testtoon via de pc, en het nieuws is slecht (denk ik): Het voltage blijft staan op 0.1 V op mijn meter, ongeacht de stand van de volumeschakelaar. Lijkt mij dat het meetresultaat niet be

Tipje: sluit een los tulpsnoertje aan en zet de meetpennen daar op :)

Je kunt ook met een kleine koptelefoon van een walkman ofzo luisteren wat die uitgang doet.

Het is alleen een beetje lastig om een verbinding met de cinch op de versterker te maken, maar het is te doen :)

Andr