Jump to content

Modificatie ESL63

Kermit
 Share

Recommended Posts

Een van de grootste verschillen tussen de 988/989 en de ESL63 is de mechanische stijfheid. Die wordt voor het grootste deel gerealisserd door stalen schermen toe te passen i.p.v. aluminium. Bijkomend voordeel is de meer open structuur van de schermen.

Nu zijn er ook stalen schermen voor de ESL63. Die heb ik bij Transtec besteld en zodra die binnen zijn ga ik er naar toe om de schermen te laten monteren. Ik ben erg benieuwd welke winst ik daar mee haal. Volgens Transtec, toch niet an die

Lees de Closest aproach to ..... De man was niet alleen geniaal maar ook buitengewoon eigenwijs. Toen de serviceafdeling bijvoorbeeld doorgaf dat een klein onderdeel van de 33/303 altijd kapotging werd er pas zeer en zeer laat iets aan gedaan en ondertussen kregen ze alle aparaten terug wat heel veel winst wegnam. Die Engelsen vonden het beneden hun stand om zich met produktie te bemoeien.

Carl

Staal is inderdaad veel stijver dan aluminium. Uit m'n hoofd, zelfs drie keer zo stijf. Een voordeel van aluminium is dat het antimagnetisch is. Dit maakt het ongevoelig voor magnetisme.

Met aluminium is wel een stijf frame te bouwen, maar dan heb je echt veel meer materiaal nodig. Het frame zal ook altijd groter zijn.

:)

Staal is inderdaad veel stijver dan aluminium. Uit m'n hoofd, zelfs drie keer zo stijf. Een voordeel van aluminium is dat het antimagnetisch is. Dit maakt het ongevoelig voor magnetisme.

Met aluminium is wel een stijf frame te bouwen, maar dan heb je echt veel meer materiaal nodig. Het frame zal ook altijd groter zijn.

maar aluminium is weer minder gevoelig voor resonanties .

neem maar eens een stalen pijp , of een alu pijp .en sla erop . :rolleyes:

maar aluminium is weer minder gevoelig voor resonanties .

neem maar eens een stalen pijp , of een alu pijp .en sla erop . :rolleyes:

Ook dat is waar..... maar dat zal wel alles te maken hebben met de stijfheid van het materiaal.

Een klok van lood b.v klinkt nou eenmaal ook niet. :rolleyes:

IK veronderstel dat als je wat bitumen op dat stalen frame plakt die resonaties ook wel verdwenen zijn. Overigens de modificatie die de SME eigenaar hanteert in zijn music room richten zich ook op het frame.

Carl

Het gaat niet om het frame, maar om de geperforeerde schermen die als fysieke bescherming bedoeld zijn. Van buiten naar binnen heb je: luidsprekerdoek, metalen geperforeerde schermen, stofafdichtingen en de ESL-modules

De ESL63 is zo ontworpen dat de schermen gedempt worden als ze gemonteerd zijn. Het luidsprekerdoek gaat er strak omheen en ook dat levert een grote bijdrage aan het dempend vermogen. Ik verwacht daar zeker geen problemen bij. Er is over de ESL63 zo vreselijk goed nagedacht...

Carl

Het gaat niet om het frame, maar om de geperforeerde schermen die als fysieke bescherming bedoeld zijn. Van buiten naar binnen heb je: luidsprekerdoek, metalen geperforeerde schermen, stofafdichtingen en de ESL-modules

De ESL63 is zo ontworpen dat de schermen gedempt worden als ze gemonteerd zijn. Het luidsprekerdoek gaat er strak omheen en ook dat levert een grote bijdrage aan het dempend vermogen. Ik verwacht daar zeker geen problemen bij. Er is over de ESL63 zo vreselijk goed nagedacht...

Aluminium is gemakkelijker te perforeren dan staal.

Het kan best zijn dat resonanties in een stalen statorscherm moeilijker zijn te dempen dan in een lichter aluminium scherm.

Dat zou niet verklaren waarom de nieuwe beter klinkt dan de oude. En als er een produkt is waarvan men zou zeggen dat het minder is dan het origineel..........

Misschien is aluminium gewoon te duur geworden voor Quad?

Met aluminium kun je heel stevige en toch lichte constructies maken, met een goede inwendige demping van resonanties. Vliegtuigen, bijvoorbeeld. Of chassis van (echte) luidsprekers.

Maar klinkt die ESL63 z

(...) Beste Spido

Je weet er echt niet zoveel van. Ze spreken daar al sinds mensenheugenis zo goed Engels, dat je bijna zou denken dat het Engelsen zijn... (...)

Beste Kermit,

Een heel goede vriend van me heeft onlangs nog een tijdje in China engelse les gegeven.

In het echte China, dus: De Volksrepubliek. Nou, hij heeft er wat verbetering in kunnen brengen, maarre... bijna niemand op straat is die taal machtig, hoor. HongKong is natuurlijk een heel ander verhaal: dat was een Britse kroonkolonie. En in het zakencentrum van SjangHai zal het ook wel wat beter zijn. Maar verder... vergeet 't maar.

beste spido .

de geperforeerde plaat in combinatie met de speakerdoek , werkt bij de esl63 niet alleen als fysieke bescherming , maar ook als luchtverplaatsings weerstand om zodoende de resonantie frequentie van de esl te dempen.

stel dat je de roosters en het speakerdoek eraf zou halen , dan heb je +18db bij 50 hz , gratis en voor niks. 

ik heb hier bij mijn eigen esl,s veelvuldig mee geexperimenteerd.

Beste Erik,

Tjonge, als zulk geperforeerd plaat in combinatie met speakerdoek zo'n goede luchtverplaatsingsweerstand vormt... waarom heb je dan beton gebruikt?

beste spido .

de geperforeerde plaat in combinatie met de speakerdoek , werkt bij de esl63 niet alleen als fysieke bescherming , maar ook als luchtverplaatsings weerstand om zodoende de resonantie frequentie van de esl te dempen.

stel dat je de roosters en het speakerdoek eraf zou halen , dan heb je +18db bij 50 hz , gratis en voor niks.