Jump to content

de K&E betonnix 230

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

:D:D Maar er zijn veel modificaties mogelijk!!

Betonnen hoorntjes maken, in plaats van de rammelige plastic dingen van Motorola.

De holtes dempen met prut. Bitumen, siliconen, undersealing...

De conusjes vervangen door mini-sandwich membraantjes (aluminium-styropor-aluminium)...

Leuke klusjes, Erik!

(De winter staat weer voor de deur...)

:D:D Maar er zijn veel modificaties mogelijk!!

Betonnen hoorntjes maken, in plaats van de rammelige plastic dingen van Motorola.

De holtes dempen met prut. Bitumen, siliconen, undersealing...

De conusjes vervangen door mini-sandwich membraantjes (aluminium-styropor-aluminium)...

Leuke klusjes, Erik!

(De winter staat weer voor de deur...)

Yep, de winter staat weer voor de deur.. wat zullen we plezier beleven

Ik lees constant het woord audiofielen doen dit audiofielen doen dat. Hoe in godsnaam komen jullie [twee spido erik] daarbij. Kennelijk hebben jullie twee het drukker met opteletten wat andere doen dat je zelf vergeet wat je dag in en dag aan het doen bent.

weetje wat een audiofiel doet? Check dit topic vanaf pagina 1 daar heb je,je antwoord :)

Niettemin de betonnix ziet eral redelijk potent uit iig B) Keb het redelijk gevolgd pic op je site zag er goed uit iig, alleen die laag unit wordt die nog wat beter gefreest oid :unsure: Kan me heugen dat hij een beetje diep ligt :)

(...) de filtering is nu MINIMAAL: alleen de tweeter heeft een C en een weerstand, de rest speelt full range :) (...)

Beste Erik,

Je laat nu dus de 30 cm woofer (in betonkast) en de 13,5 cm woofer/middentoner (in bolle topmount) geheel ongefilterd samenwerken?

Zo vermijd je fasedraaiingen a.g.v. wisselfilters, wat de natuurlijkheid en kernachtigheid van de weergave zeer ten goede kan komen.

Aan de andere kant:

- De stijgtijden van de woofer en de middentoner zijn niet gelijk. In combinatie met de afstand tussen de woofer en de middentoner (looptijdverschillen oor - unit en oor - eerste reflecties) zou dat interferenties kunnen opleveren. Bij bepaalde hogere frequenties zullen de twee units elkaars output dus wat kunnen versterken; bij andere frequenties enigszins verzwakken.

- In het gebied waarin de woofer en de woofer/middentoner elkaar overlappen (pakweg van 120 Hz tot 2.200 Hz) kun je een verhoging van het systeemrendement van gemiddeld ca. 3 dB verwachten. Worden nu de diepste bas (tot 120 Hz) en het gebied dat de woofer/middentoner in z'n eentje moet opknappen (2.200 Hz - 10.000 Hz) relatief niet te zwak weergegeven?

- Je laat dus niet alleen al het laag, maar ook al het midden en hoog dat de woofer aan z'n kontkant produceert los in de betonkast, in de hoop dat de betonwand, de bitumen en het pluksel in de kast ervoor zullen zorgen dat je daar niet te veel meer van terughoort.

Heb je al gecontroleerd of dat inderdaad zo is? (Snelheidsopnemer, stethoscoop, liefdevol te luisteren gelegd oor.)

beste spido,

hoe erg is het om terug bij af te zijn? :)

niet erg , vind ik , als je er maar van geleerd heb.

je weet dat ik eerst een Klaas filter had , net als de PP king.

toen een jeroen filter,

toen mijn eigen filter (full range middentoner)

daarna nog 30 varianten daarop.

nu speel ik dus uiteindelijk weer met het eerste filter!! :D

er is alleen

Dit was mijn mening 'n half jaar geleden.

Betonnen laag :)

Wat is sinds toen precies veranderd.

Een andere behuizing voor de middentonen, wat filter aanpassingen.

:confused:

Trial and error.

Zo kun je het noemen, maar ik denk dat je die speakers niet gehoord hebt.....

Ik denk overigens dat er geen een speaker met een groot deel trial en error wordt ontwikkeld. Alleen berekende speakers, klinken meestal voor geen meter. Er moet altijd nog wat geknutseld worden. is het niet aan het filter, dan aan de kast, demping of andere speakerunits.

:)

Dit was mijn mening 'n half jaar geleden.

Betonnen laag :)

Wat is sinds toen precies veranderd.

Een andere behuizing voor de middentonen, wat filter aanpassingen.

:confused:

beste Hans,

sinds dat jij hier hebt geluisterd heb ik het volgende gedaan:

-de wanden van de betonnen kast bebeplakt met stroken lood en bitumen.

-diverse filters uitgeprobeerd.

-een andere middentoner behuizing,

-de woofer gemodificeerd,

het is idd trail and error allemaal,

alle projecten van mij zijn trail end error,

dat begon met mijn eerste afstandbestuurbare auto,

via mijn modelbouw stoommachine,

tot aan de betonnix

ik pruts graag, weet je, ;)

Beste Ravon,

Wees niet ongerust: dit is heel ontspannend voor me... :P

Overigens: "trial and error" impliceert wel degelijk dat men aanrotzooit, en op goed geluk, met vallen en opstaan, zijn doel hoopt te bereiken.

Ik zou in een geval als dat van Erik veel eerder spreken van "intu

Beste Ravon,

Met de term "een zeer bruikbaar iteratief proces" hebben wij een compromis bereikt. (Sic!)

Alleen wil ik er nog wel op wijzen dat het iteratief proces bij uitstek in het geval van Erik Klijnsmit inderdaad zeer bruikbaar is, maar dat hieraan niet de conclusie mag worden verbonden dat dit ook bij anderen op dezelfde wijze en in dezelfde mate het geval zal zijn.

Ik had die hele post van Hans over betonnen laag nog niet eerder gezien. Mooie beschrijving van hoe het toen was en Jerry vulde mooi aan.

Ik begon mezelf ook na een tijdje te ergeren aan het laag dat uit mijn filter kwam en ging niet voor niets controleren. Erik had enkele draadjes in het verkeerde kroonsteentje gestoken :(

Dat was eigenlijk heel jammer want door die sneeuw was ik laat binnengekomen en we hebben maar 2 minuten naar mijn filter geluisterd toen het correct was aangesloten. Het laag knapte reuze op maar de twijfel bleef. En als een simpel 6 dB filter zo goed klinkt dan heb ik ook zoiets van houen zo.

En nu een beetje katten naar Erik toe: ik ben van mening dat hij nooit echt serieus de moeite heeft genomen om een goede combinatie te maken van de 6 dB laag/midden overgang en de 18 dB midden/hoog overgang (inderdaad Hans, elektrisch leek het op een 12 dB filter en heb ik nog posts gezien waarin een RC combinatie voor een Zobelnetwerk werd aangezien. Ach ja, laat maar...). Erik heeft wel een leuk probeersel gedaan door de twee filters te combineren (Klaas/Jeroen filter) maar dat was slechts een lucky shot. Ik heb dat later nog gesimuleerd en zag dat er erg veel energie in het mid/hoog ontstond dus kon de luistermoeheid goed begrijpen. Er is geen poging gedaan om die combinatie samen met mij tot een goed klinkend geheel te maken en daardoor is deze optie veel te snel opzij geschoven.

Desondanks mijn grote complimenten Erik voor je bouwwerk en de moed die je daarbij ten toon spreidt. We moeten nog maar eens afspreken om te luisteren hoe het na al die aanpassingen nu klinkt, lijkt me erg leuk als Hans en Jerry daar minimaal ook bij zijn. Btw Erik kom je nog een keer naar mijn T-amp luisteren? Toen je bij me was had ik nogal een provisorische opstelling met twee verschillende monitors en bovendien een basbox die niet op zijn beste plek stond. Die laatste heeft zijn best klinkende plekje weer gekregen en die grote lelijke testmonitor is naar zolder verbannen omdat ik nu definitief aan de bouw van mijn nieuwe monitors begonnen ben. Maakt ook allemaal weer best wel veel uit. Zo blijven we allemaal lekker bezig met trial-and-error :D

-edit- wat je toch zeker zou moeten proberen is de tweeter vervangen. Hier zijn al meer opmerkingen over gemaakt. De Monacor DT-400 heb ik inmiddels kunnen beluisteren en dat is een grote verbetering met de Peerless die in vergelijking krasserig klinkt. Zeker voor jouw gevoelige oortjes als het hoog betreft. Enige nadeel is van de Monacor dat hij zeer degelijk is gebouwd en niet zomaar in een druppeltje te zetten.

Ook heb ik een heel goede test gezien van de Vifa D26NC55 neodynium tweeter. Zou perfect kunnen zijn voor jou aangezien deze zeer klein van afmetingen is. Zie http://www.zaphaudio.com/tweetermishmash/

"The Vifa D26NC55 deserves mention as the best small flange neo tweeter I've ever tested, with performance that rivals the bigger and more expensive tweeters. Very low distortion, provided it's not crossed too low. If you need a very small tweeter, look no further."

foto_d26nc-55.jpg

En nu een beetje katten naar Erik toe: ik ben van mening dat hij nooit echt serieus de moeite heeft genomen om een goede combinatie te maken van de 6 dB laag/midden overgang en de 18 dB midden/hoog overgang (inderdaad Hans, elektrisch leek het op een 12 dB filter en heb ik nog posts gezien waarin een RC combinatie voor een Zobelnetwerk werd aangezien. Ach ja, laat maar

klopt jeroen! :D

weet je wat het is? ik vind die 6db filters al zo ingewikkeld.

als je ziet hoeveel mogelijkheden ik nu al heb, dan lach je niet meer,

ik begin rustig , en als ik [bij leven en welzijn] een jaar of 50 ben , dan bouw ik misschien wel iets met 3e of 4e orde filters met een 4 weg systeem. ;)

voorlopig ben ik druk aan het luisteren om te kiezen tussen het Klaas filter (met de woofer full range ) , of tussen mijn filter (met de middentoner full range)

ik weet het niet , ik weet het niet..... :)

ps: als tweter gebruik ik de visaton g 25 ffl