Jump to content

bang & olufsen A8

Recommended Posts

Vandaag heb ik een nieuwe hoofdtelefoon aangeschaft. Het gaat hier om de bang & olufsen A8. Het betreft hier een in ear type hoofdtelefoon (oneerbiedig gezegd oordopjes). De A8 zal door mij uitsluitend worden gebruikt voor portable gebruik tesamen met mijn portable minidisc.

Direct valt al op dat de A8 voldoende gevoeligheid heeft. Het gaat behoorlijk hard zonder dat het volume ver open moet. Dit kan belangrijk zijn als het maximale volume begrenst is, net zoals bij de portable minidisc die ik heb.

Eerdere ervaring heb ik gehad met een Aiwa in ear type. Dat was destijds (ongeveer 5 jaar geleden) het enige goed klinkende in ear type dat mij kon bekoren. Karakter van dat type was: krachtige weegave met voor een in ear type een behoorlijk krachtige basweergave.

Het karakter van de bang & olufsen verschilt niet eens zo dramatisch. De krachtige weergave is gebleven. Wat deze hoofdtelefoon toevoegd is minder kleuring in de bas. De bas van de Aiwa was een beetje bombastisch. De bang & olufsen heeft dezelfde kracht maar klinkt gewoon minder bombastisch. Typisch voor bang en olufsen is een rijk maar overzichtelijk midden. De verstaanbaarheid is bij bang en olufsen altijd erg goed. Luister maar eens naar hun tv's. Hier zit dus de meest duidelijke winst. Het is duidelijk een meer volwassen hoofdtelefoon en een stuk muzikaler juist door dat midden gebied en de rijke klanken. Knap dat men deze eigenschap ook in dit kleine ding heeft weten te krijgen. Tot slot levert deze hoofdtelefoon ook een duidelijk meer ruimtelijke weergave af dan de Aiwa.

De prijs van de bang en olufsen is hoog, te weten 155 Euro. Rechtvaardigd het ding de prijs? Een beetje twijfelend is mijn antwoord ja. Want er moet flink verder in de buidel getast worden dan de Aiwa (ongeveer het drievoudige). In andere woorden het laatste beetje meer kost een hoop meer. Voor wie is de A8 dan mijns inziens geschikt? Ten eerste voor mensen die net als ik portable zien als zo klein mogelijk en dat ook als een absoluut vereiste zien. Ik neem het liefst zo weinig mogelijk mee onderweg. Ten tweede als je het beste wilt op het gebied van geluidskwaliteit. De A8 komt van alle kleine hoofdtelefoons zonder meer het dichtst bij een volwassen hoofdtelefoon. Ik gebruik thuis zelf een beyerdynamic DT 990 pro en dat is toch niet de minste op hoofdtelefoon gebied. Ten derde voor de personen voor wie geld geen probleem is.

Ik zou in ieder geval zeker even de moeite nemen het ding te gaan beluisteren als je op zoek bent naar een nieuwe hoofdtelefoon voor portable gebruik.

Tot slot is het draagcomfort van deze in ear erg goed. Het betreft hier als het ware een soort van veredelde oordopjes omdat er een beugel aanzit die om je oor heen gaat. De dopjes kunnen niet uitvallen doordat ze om je oren geklemd zitten. Dat was bij de gewone oordopjes nogal eens een probleem omdat ze (bijvoorbeeld tijdens het fietsen uitvielen). Ze zitten daarnaast meer tegen het oor dan echt erin. Daarnaast is de afwerking zoals ik die van bang en olufsen gewend ben, zeer goed en erg mooi. Wat dat betreft maakt het ding een zeer gedegen indruk en is het misschien de prijs toch wel waard.

dat is inderdaad een interessante link! ik zou wel eens willen weten hoe die dingen klinken. Er zit zelfs een heus twee weg systeem in de duurste ..... hoe krijgen ze dat in zo'n klein ding. Kost wel 499 US dollars eek.gif

2 jaar garantie en 30 dagen geld terug gerantie (zonder vragen) als je ze online besteld klinkt niet slecht. Het punt is alleen.... welke klinkt het beste ?

Ik ga eens even kijken naar ervaingen met die dingen op het internet, wellicht levert dat wat op.

Ik heb ook gelijk maar een shure Ec2 besteld. Het is het instap exemplaar, maar al duur genoeg. Ik ben erg benieuwd hoe die klinkt. Binnenkort ga ik met het vliegtuig reizen voor een uur of 18, dus dan kan die ook zijn diensten bewijzen. Er zijn best wel wat recenties te vinden over de shure hoofdtelefoons. Allemaal goede recensies trouwens, net als bij de bang & olufsen. Voor herrie lijkt me de Shure wel uitermate geschikt, bijvoorbeeld vliegtuig, bus e.d.

e2c_leftbar1.jpg