Jump to content

Celestion HF1300

Geerdie
 Share

Recommended Posts

Beste forummers

Deze fameuze tweeter werd/wordt gebruikt in speakers van o.a.: Spendor, B&W en IMF. Ik heb via Hear 2e hands een paartje(16 ohm) op de kop kunnen tikken.

Wie kan mij helpen aan een schema voor het scheidingsfilter voor een tweeweg-systeem?

Ik gebruik weliswaar een andere woofer maar het gaat me meer om de filtering van deze tweeter.

Bij voorbaat dank voor de reacties.

Als je de specifiacties hebt van de tweeter, dan kun je het makkelijk zelf uitrekenen. Zoek eens op google naar winisd. Dat is een eenvoudig programma waarmee je ook filters voor 2-weg systemen kunt berekenen. Als je dit hebt gedaan heb je een mooie basis. Je moet zeker ook nog wat verschillende varianten uitproberen, verschillende waarden van de componenten o.a.

Gr. Rogier

Klopt. B&W heeft 'm gebruikt tot de DM4. Daaruit komt ook mijn setje. Het is voor mij een kleine moeite om met de impedantie en de wisselfrequentie een (theoretisch)filter te berekenen.

Meer gegevens heb ik ook niet van deze tweeter en daarom doe ik ook een oproep aan B&W, Spendor en IMF bezitters om even hun speakerfilters te bekijken. Eventueel kan ik met deze gegevens goed uit de voeten.

Afwachten maar...

Ik heb ze binnen gekregen. Dankjewel voor de moeite. :)

Idd bestaat het merendeel van de ontwerpen uit de Celestion met een Coles als supertweeter. Ook bij de DM4. Alleen de Spendor BC1 (zie de link) had alleen de Celestion als tweeter.

Overigens werd de Celestion ook wel eens "midrange unit" genoemd, als ik sommige teksten moet geloven...Ik betwijfel dit.

In mijn geval is het niet zo erg als de Celestion niet zo hoog mocht komen. Ik stel aan dit setje niet zulke hoge eisen.

Geplaatst door Ruud:

B&W heeft hem ook vaak gebruikt, vanaf de DM1>DM?, Celestion uiteraard zelf ook(Ditton 15)

Heb zelf nog een stel Celestion's Ditton 15 XR met die hf1300 (volgens mij).. Een schitterend/legendarisch hoog! Kan iemand nog informatie vinden op het net over de speakers? Bijvoorbaat dank! :D