Alco Posted 13 december 2002 Report Share Posted 13 december 2002 Howdy Y'all, Vandaag had ik een vrije dag en 't gelukkige toeval wou dat er in mijn nabije omgeving tevens een Rega + Totem show werd gegeven. Dat leek me wel interessant en dus huppakee, autootje gehuurd en op naar Zuidlaren. (ok, is voor mij amper 20 minuutjes,maarja ik heb 'n hekel aan openbaar vervoer ) De luisterruimte was opvallend klein, maar wel erg gezellig. Meer een huiskamer, dan de typische demoruimtes. Welnu, om een lang verhaal kort(er) te maken.... 't is een tijd geleden dat ik zo enthousiast was over een set en over een paar kleine speakers. Er stond een Rega voor-eind + Jupiter CD-speler set te spelen en op mijn verzoek werd een setje Totem 'Mite's aangesloten op zeer fraaie stands van 't merk Partingdon. Jemig de pemig, dat klonkt echt goed! Ik had al eerder op forums vernomen dat veel bezoekers op grote HiFi-shows vaak onder de indruk waren bij de Totem/Rega stands. Nu kan ik me voorstellen waarom. De kleine Mite's (87db) klonken zeer open, hadden een zeer gedetailleerd en helder hoog, zonder ooit opdringerig te worden. Het laag was voldoende en bijzonder strak. Opvallend was dat, ondanks de kleine afmetingen van de Totem Mite, stemmen heel natuurlijk en met de nodige body klonken. Ik mocht ze vanmiddag thuis uitproberen, maar helaas.... Ik miste thuis wat dynamiek en 't laag was iets minder strak. Dat zou wellicht aan de versterker kunnen liggen,(15watt) aangezien Totem's graag een versterker zien met 'n beetje power. O,well... 't was leuk om iig te proberen. Terug in de winkel nog even de duurdere (Forest ?) beluisterd en WoW, dat klonkt waaanzinnig. (i.c.m een Rega P3 en P25) Kortom, deze voor mij eerste kennismaking met Totem was de moeite waard. I'm impressed. That's all laterrr, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 13 december 2002 Report Share Posted 13 december 2002 Geplaatst door Alco: Het laag was voldoende en bijzonder strak. Opvallend was dat, ondanks de kleine afmetingen van de Totem Mite, stemmen heel natuurlijk en met de nodige body klonken. Alco Alco, Laat ik dat nu in het algemeen het sterkste punt van zulke systeempjes vinden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Puur Posted 13 december 2002 Report Share Posted 13 december 2002 Ik ben gisteravond nog ff geweest. Totem en Rega is zekers een mooie combi. Ook een aardige kerel trouwens, die importeur. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 13 december 2002 Report Share Posted 13 december 2002 De Totem Forest met Rega cursa v.v. en twee maal maia of Exon e.v. is een waanzinnige combinatie. Zeker als je er een P25 draaitafel en een jupiter cd speler op aansluit. Maar het kost ook wat ....... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 13 december 2002 Author Report Share Posted 13 december 2002 Maar het kost ook wat... Hmm,da's waar, maar then again... Ik heb ook genoeg duurdere merken/sets gehoord die minder zo goed klonken. Ook een aardige kerel trouwens, die importeur. Inderdaad, hij stelde notabene zelf voor om de (enige die hij bij zich had!) Totem Mite's mee naar huis te nemen en eens te proberen/vergelijken. Ik hoefde zelfs geen cent borg te betalen, terwijl ik nog nooit in die zaak ben geweest en de importeur ook niet kende. (Service!) De Rega P3 en P25 klonken ook erg goed, vond ik. De P25 klonkt iets rustiger en had iets meer (druk in 't) laag, maar toch was 't verschil niet dramatisch te noemen. Beide draaitafels waren voorzien van 'n Rega Elys element van 150,- euro. Ongekende prijs/kwaliteits verhouding. Het verschil wat me opviel tussen de P3 en de oude Planar3 was dat de motor van de P3 vast gemonteerd was i.p.v de ophanging d.m.v elastiekjes in de oude Planar-3. Groeten, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Puur Posted 14 december 2002 Report Share Posted 14 december 2002 Qua service is het inderdaad goed. Ik vroeg hem wat een phonotrap zou doen, waarop hij antwoorde: "ik heb zaterdagmiddag een voor je klaar staan op jouw situatie afgesteld. Geheel vrijblijvend natuurlijk". Zo hoort het dus als je het mij vraagt. Ik ga vanmiddag het versterkertje ophalen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Huub Derkx Posted 16 december 2002 Report Share Posted 16 december 2002 Alco, ik begin toch aan de Naim Nait 2 te twijfelen! Voor de 2e keer in korte tijd beschrijf je hetzelfde fenomeen als je speakers mee naar huis neemt. Met de Quad en met de Totem speakers. Zoals gezegd heb ik met de REGA BRIO 2000 en de Dynaudio Audience 42 geen enkel probleem. Het klinkt heel goed. Misschien toch een andere versterker voor jou als je andere speakers kiest? Hubertinus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 16 december 2002 Author Report Share Posted 16 december 2002 ik begin toch aan de Naim Nait 2 te twijfelen! Voor de 2e keer in korte tijd beschrijf je hetzelfde fenomeen als je speakers mee naar huis neemt. Met de Quad en met de Totem speakers. Kan ik me goed voorstellen hoor, Hubertinus! Het vinden van geschikte speakers bij de Nait-2 is nogal een pain in the uhh..bibs Ik kreeg trouwens 2 dagen geleden een kennis op bezoek die ook de Nait-2 heeft. Hij had z'n eigen speakers meegenomen, om eens te kijken hoe die bij mij klonken. Het waren spotgoedkope Mission 760i SE's, licht gemodificeerd door Louis Raatjes van Art Speak. (incl:modificatie amper 320,- euro p.p.!!) We vielen beiden stil hoe goed die dat klonk op de Nait-2. Waaanzinnig. Heel open, met veel lucht,een heel ruimtelijk beeld waarin alles klopte. Er was (voor mij althans) geen negatief punt te ontdekken. Het kan dus wel... maarja,... die 760-SE's worden al niet meer gemaakt en zijn daarnaast ook Nog lelijker dan m'n huidige speakers. kortom, de Nait-2 kan voortreffelijk klinken, maar 't is wel behoorlijk lastig om bijpassende luidsprekers te vinden. mvg, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 16 december 2002 Report Share Posted 16 december 2002 Geplaatst door Alco: Nog lelijker dan m'n huidige speakers. mvg, Alco Alsof dat een critirium zou zijn om speakers wel/niet aan te schaffen Ik had je na al die jaren van aanmodderen wijzer verwacht Kijk het is leuk als je speakers er leuk uitzien, maar voor mij bepaald niet een must , tenslotte leg je jezelf de beperkingen op door met zo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 16 december 2002 Author Report Share Posted 16 december 2002 Alsof dat een critirium zou zijn om speakers wel/niet aan te schaffen Ik had je na al die jaren van aanmodderen wijzer verwacht de reacties worden al steeds voorspelbaarder Voor mij is dat wel een criterium. Dat gold in iets mindere mate voor de Linn Kans. Die kunnen namelijk tegen de muur staan waardoor ze minder opvallen, maar... als een speaker een vrij prominente plaats in neemt in de woonkamer, vind ik 't uiterlijk/afwerking ook belangrijk! Ik bekijk 't dan als een soort meubelstuk. Als ik hou van echt kersenhout meubelen, dan koop ik ook geen spaanplaat met kersen- of beukenmotief formica er op. Je koopt tenslotte toch ook geen oudbollig donker eiken bankstel met groen,beige bloemetjes stof op de kussens, als je bijvoorbeeld een strak ingerichte woonkamer hebt ? ...Ook al zit die ouwe opa/oma bank nog zo lekker ?! (effe een voorbeeld ) tenslotte leg je jezelf de beperkingen op door met zo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 17 december 2002 Report Share Posted 17 december 2002 Geplaatst door Alco: ...o well, We'll see what the future will bring... Concertino's? Overigens Alco, we hebben in het verre verleden weleens in een draadje over fineren gebabbeld. Daar heb ik je later nooit meer over gehoord. Heb je er wel eens aan gedacht die mooi klinkende Missions te kopen en ze door een prof (meubelmaker oid) cosmetisch te laten verfraaien? Gezien de prijs die je opgeeft zullen ze met het meerwerk nog steeds heel betaalbaar zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 17 december 2002 Author Report Share Posted 17 december 2002 Heb je er wel eens aan gedacht die mooi klinkende Missions te kopen en ze door een prof (meubelmaker oid) cosmetisch te laten verfraaien? Hoi Michel, Ik heb de Mission 760's zelf ooit gehad, begin jaren '90, en toen met een schaaf 't plastic houtfineer er af geschaaft, de hoeken met een schuurmachine afgerond en 'm uiteindelijk gelakt. Dat leek al een stuk beter, maar.... de Mission 760 SE wordt al jaren niet meer gemaakt, en je komt ze zelden tegen op de 2e hands markt. (laatst nog bij Studio107 voor maar 89,- euro per paar , maar toen wist ik nog niet hoe goed ze, na die modificatie van 125,- euro, konden klinken!) Greetings, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robbertt Posted 17 december 2002 Report Share Posted 17 december 2002 Ik bezit dan een Mira met een planet + een stel zelfbouw dynaudio's ( Nuance ) En dat geluid wat neer gezet wordt is over donderend. Maar voor dat je zo'n mooi set je wil aanschaffen kijk idd naar je eigen acoustiek. En luister ook eens op een laag luister niveau. Want als die setjes klinken heel fraai als ze wat verder open staan maar 's avonds laat als de kids en de buren op bed liggen kan jij niet zo hard spelen maar wil je wel een mooi geluid hebben. Dus ook op laag luister niveau luisteren voor een mooi geluid. Heb zelf mijn speakers iets aangepast zodat ik op laag luister niveau ook een mooie volle bas heb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts