Jump to content

ik snap iets niet over spanning...

[[Game]]
 Share

Recommended Posts

ik lees de laatste tijd wat verhaaljes over buizenversterkers bouwen, maar wat me ontgaat is de waarschuwingen voor spanning...

ze hebben het over 4000 volt gelijkstroom die dodelijk is. Maar als je soldeert staat er toch nergens spanning over???

wat wordt er bedoeld??

game confused.gif

Ik weet niks van buizen, maar ik denk dat jij stroom en spanning door elkaar haalt (zoals ook in je vraag en je bericht).

Jij hebt het over '4000 volt gelijkstroom'. 4000 volt is geen gelijkstroom, het is een gelijkspanning! En 4000V is dodelijk. Tenzij die spanning inzakt zodra je 'm aanraakt, maar ja, dan is het dus ook geen 4000V...

Overigens ga je niet dood aan de 4000V zelf, maar aan de stroom die er ten gevolge van die spanning door je lichaam gaat lopen...

Hoe het verder met die buizen zit, moet een ander je maar vertellen, want daar heb ik zoals gezegd geen verstand van...

game,

Als je bezig bent met zelfbouw, dan zal je automatisch geconfronteerd worden met veel testen. En dat doe je doorgaans met het toestel onder spanning en in open toestand om te meten.

Als je dan niet weet waarmee je bezig bent, dan is het (levens)gevaarlijk.

Overigens hiervoor heb je geen 4000V nodig, 230V netspanning is al voldoende.

Ik bouw esl's en hierin zit een totaal ongevaarlijke gelijkspanningscascade met uitgangsspanning van 6000V. Als je eraan komt geeft dat een onaangename tik en zakt direkt in, waardoor er niet voldoende stroom door je lichaam vloeit om gevaarlijk te zijn.

De 230V netspanning die de cascade voedt, die is wel gevaarlijk.

Geert

die 4000 was een type fout. Zoals ik er velen maak op dit forum. :D ik bedoelde 400.

ik haal niks door de war, ik snap prima het verschil tussen stroom en spanning. Ik vroeg me alleen af waar die waarschuwingen vandaan komen ik vroeg me af : waar komt die spanning vanndaan. Maar ik kreeg het antwoord van guy, de testen worden bedoeld.

thanks

game ;)

Blijft toch wel oppassen. In buizenversterkers zitten voedingsspanningen van ca. 200V tot 600V. Daar zit doorgaans een bufferelco bij van 50 uF. De energie die in zo'n bufferelco zit is voldoende om je naar de eeuwige jachtvelden te helpen als je dat wat ongelukkig beetpakt. Het blijft dus oppassen.

Bij 600V zit er in zo'n elco een energie van 9 joule. Heb wel eens de volgende vergelijking horen maken:

"Het effect van het verkeerd beetpakken van zo'n elco is het zelfde als dat je een gewicht van 9 kg vanaf een hoogte van 10 m op je kop krijgt."

cool.gif

Geplaatst door [[Game]]:

die 4000 was een type fout. Zoals ik er velen maak op dit forum.

thanks

game   ;)

Inderdaad VELE, ik zou zeggen doe er wat aan :rolleyes: , komt in ieder geval de leesbaarheid ten goede ;)

Hoofdletters aan het begin van een zin zijn ook uiterst nuttig :D

Geplaatst door Pjotr:

Blijft toch wel oppassen.

Bij 600V zit er in zo'n elco een energie van 9 joule. Heb wel eens de volgende vergelijking horen maken:

"Het effect van het verkeerd beetpakken van zo'n elco is het zelfde als dat je een gewicht van 9 kg vanaf een hoogte van 10 m op je kop krijgt."

cool.gif

:) Maar dan moet je echt onhandig zijn om zo'n elko op je kop te krijgen ;)

Simon

ps

Ze kunnen vliegen, exploderen en je kamer volblazen met giftige rook.

Geplaatst door [[Game]]:

Maar die bufferelco's kunnen toch geen gevaar opleveren tijdens de bouw??? Of snap ik iets nu weer verkeerd?  confused.gif

Wat versta je onder "tijdens de bouw" ? Bij het in elkaar zetten zal er niet zoeveel aan de hand zijn. Echter "tijdens de bouw" is ook proefdraaien, afregelen, meten etc. en dan staat er weldegelijk spanning op het zaakje. Bovendien houden elko's energie vast, dus ook na uitschakeling bestaat er een kans op een electrocutie.

Geplaatst door [[Game]]:

Idd Ruud, je hebt me er wel eens eerder op aangesproken, maar ik boek langzaam vooruitgang....   :D

GAME   ;)

Je maakt idd progressie. Ik kan me de "werkstukjes" in het begin van je "loopbaan" op Hear nog goed voor de geest halen. Dat waren echt puzzels. Geen hoofdletters

Geplaatst door seoman:

Ze kunnen vliegen, exploderen en je kamer volblazen met giftige rook.

Idd kunnen gedeelten ervan rondvliegen. Vooral als je ze verkeerd om aansluit kan dat voor spectaculaire knal en rookeffecten zorgen.

De minder handigen kunnen dan ook beter een veiligheidsmasker o.i.d. dragen:

evacuationsuitps1.jpg

:D:D;)

Tip van mij .

BLIJF ALTIJD OPLETTEN ALS JE MET SPANNING WERKT HOE HOOG OF LAAG DE SPANNING IS EN OOK DE STROOM ,BLIJF MET JE TENGELS VAN DE SPANNING AF ALS JE NIET WEET WAAR JE MEE BEZIG BEN ENN EEN REGEL DIE ONDER ALLE ELECTROMONTEURS BEKEND IS NOOIT MAAR DAN OOK NOOIT ONDER SPANNING WERKEN (weet ook wel dat dat niet altijd kan) MAAR DOE HET NIET .

HEB AL EEN COLLEGA WEG MOETEN BRENGEN ALS JE SNAP WAT IK BEDOEL DAS NIET LEUK.

groetjes

OK ik zal er goed om denken... ;) Wat ik zeg: Er komt hoe dan ook een deskundige aan te pas wanneer het om spanningen gaat. Ik heb van nature sowieso een gezonde angst voor elektrische spanning... :)

Zijn er nog meer zaken die gevaarlijk zijn behalve de elco's??

game :)