Jump to content

Streamen via Wifi (op korte afstand)


Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Ik heb het eerder gemeld, maar ik vind de resultaten voldoende om hier toch een topic over te openen.

 

Ik heb een netwerkkabel tot achter mijn muziek PC liggen, dus Wifi is niet nodig om een afstand te overbruggen. Ik heb wél een Wifi accespoint in mijn luisterruimte staan om te kunnen streamen met een tablet als afstandsbediening. Dat accespoint is bedraad aangesloten naar de router in de meterkast.

 

Ik heb dus jarenlang gespeeld via die cat5e kabel. Op zich niks mis mee. Maar het Delock filtertje heeft me geholpen eens verder te gaan experimenteren. Dat filtertje hielp dus behoorlijk om de geluidskwaliteit te verbeteren. Wél met de aarde aangesloten.

 

Dan gaan we een paar maanden terug. Omdat ik tijdens onze feestdag van de audioclub streamen zou demonsteren én bedraad internet op onze club-locatie lastig is, besloot ik om mijn audio-PC van een Wifi dongle te voorzien. Toen dat thuis aansloot en in werking zette viel me op dat de klank anders was. En wél positief. Opener en dynamischer. Dit had ik niet verwacht, omdat mij door iedereen is verteld, dat ik vooral geen wifi moet gebruiken voor het streamen. Maar OK, op dat feest werkte het dongeltje zelfs op die drukke locatie en ver in het buitengebied, uitstekend. Zelfs 24 bit 192 kHz streamen ging zonder één hapering. Toen ik thuis kwam,besloot ik om nog eens het wifi dongeltje te vergelijken met de kabel. Langere tijd luisteren via de kabel, dan weer langere tijd via wifi. En zo een paar keer heen en weer. Maar de tijd dat ik bedraad luisterde werd steeds korter. Met als resultaat dat ik de kabel dus niet meer gebruik en uitsluitend via wifi speel.

 

Waar kan dat nou aan liggen? Dat bits, bits zijn, zal wel, maar op een of andere manier stoort het toch via de kabel. Ik hoor van anderen dat ze vele honderden euro's investeren om de kabels en switch te verbeteren. Maar ik denk dus dat je alle elektrische ellende die er op kan treden via die kabel simpel via wifi is op te lossen. Gewoon met standaardspul van een paar tientjes. En storing door de wifi signalen... ik heb ze nog niet gehoord. Bovendien is wifi toch nodig voor de afstandbediening.

Ik moet wél opmerken, dat de afstand tussen het accespoint en het dongeltje maar ca. 2 m is. Het accespoint en PC zijn wél op een andere groep en fase op het lichtnet aangesloten.

 

Ik weet dat via glasvezel ook van alles mogelijk is, maar van het lichtsignaal moet ook weer elektrisch worden omgezet naar een bruikbaar ethernetsignaal. Daar kan ook weer van alles misgaan. Bij dat wifi dongle natuurlijk ook, maar ik ervaar dat dus niet zo. Misschien dat ik het dongle nog eens met een eigen lineaire voeding van stroom ga voorzien. Maar urgentie heeft dat zeker niet.

 

Ik gebruik dus dit dongeltje:

https://www.bol.com/nl/nl/p/wifi-adapter-usb-1200mbps-5ghz-dual-antenne/9300000032584164/?promo=pdp_818_recentbekeken-MCM-slot_D99__1_&bltgh=qdBvCVrZZJeJ4SLtn-hBLA.2_46_jABmXTWoK7aGvJAYxOxM9A_0_1.2.ProductTitle

 

WiFi adapter USB - 1200Mbps 5GHz - Dual Antenne

 

Link to comment
Share on other sites

35 minutes ago, Geerdie said:

Interessant 🧐

Vond ik ook. Vandaar dit aparte topic.

 

Ik was nog vergeten te melden dat het eerder met een klein TPlink dongletje niet goed wou werken.  Daarbij was de verbinding echt onvoldoende.

Dat het hierboven geschetste dongle wél goed werkt heeft misschien ook met de USB3 aansluiting te maken. Daarbij is de stroomvoorziening beter geregeld. En de snelheid een stuk hoger én heeft langere antennes.

Link to comment
Share on other sites

Gisteren hadden we dus een hobbydag. We hebben behalve de voedingen ook een high-end switch met de Wifi oplossing vergeleken.

 

Eerst een tijd geluisterd met het Wifi dongletje, daarna met de kabel, maar mét de Delock scheidingstrafotjes er tussen. Dat verschil is groot, daar hoef je niet lang over te denken welke van de twee de voorkeur heeft. Het Wifi-dongle is zo veel opener en "sneller" dan de kabel dat die met ruime voorsprong "won".

 

Daarna is de kabel vervangen door een ernstig gemodificeerde Meraki switch met de Farad 3 voeding. En dat klonk ook weer anders. Maar veel dichter bij mijn Wifi oplossing. Misschien is het hoog wat "schoner", maar dat zou je net zo goed "saaier" kunnen noemen.

 

Het komt er dus op neer dat het Wifi-dongle geen plaats hoeft te maken voor een high-end switch. Die € 800,- die de switch met de voeding minimaal kost, brengt zo weinig dat het klankverschil na 1 uur luisteren al weer vergeten is. En dan doe ik daar liever iets anders mee.

 

Maar toch bijzonder, dat dergelijke aanpassingen zo veel verschil in klank laten horen.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...