Jump to content

Hoofdtelefoons

MJ_OK
 Share

Recommended Posts

De titel zegt het al: hoofdtelefoons

Welke hoofdtelefoons zijn goed en hoe klinken ze (wat zijn de onderlinge verschillen)?

En dan vooral hoofdtelefoons in het hogere segement: Sennheiser HD580, 90, 600; Beyer Dynamic dt... oid.

Alvast bedankt voor de reacties

MvrGR MJ

Ome Henk, als elders niet te ver is vanuit Sneek wil ik best een keertje langskomen.

Maar hoe klinken ze eigenlijk?

Wat is het verschil (prijs, geluid) Stax, AKG, Sennheiser, Beyer Dynamic?

Groeten Marten Jan

Zelf heb ik de HD580 van Sennheiser. Ik heb hem vergeleken met o.a. hoofdtelefoons van AKG en Beyer. De Sennheiser is mooi helder en goed vertegenwoordigt in het laag.

Maar wat ik het meest mooie vond van het apparaat is dat de schelp open is. Ik kreeg bij hoofdtelefoons altijd de indruk dat er in de schelp druk wordt opgebouwd en ik ervaarde dit altijd als een vervelend gevoel op mijn oren. Dit effect is dus niet bij de Sennheiser aanwezig.

Nadeel is wel dat er meer geluid naar buiten gaat, helemaal stil is het voor de mensen die ook in de ruimte aanwezig zijn dus niet...

Heb de HD590, gebruikte hem meestal toen ik nog bandopnames maakte (naband controle).

Voorheen ook beyerdynamic gehad en deze was ook oke :) maar ik mis wel bij hoofdtelefoon de natuurlijkheid van een normale luidspreker, dit is toch anders als gewoon via je speakers.

groetjes

Wat doet look&listen ineens geheim over prijzen. Maar goed ik dacht dat de goedkoopste echte stax (de basic) rond de 700 euro kost (met versterkertje). Leuk wordt het met de Classic, rond de 1200 euro.

Stax heeft ook een model voor portable gebruik (batterij gevoed)

001.JPG

Geplaatst door Ome Henk:

Als je beslist niet over dit budget heen wilt, hoeft m.i. een vergelijk ook niet :rolleyes:

Hier verschillen wij dus duidelijk van mening, omhoog kijken is altijd goed om je referentie "van wat dan ook" bij te stellen ;)

Tenslotte heb ik jou Usher

Geplaatst door MJ_OK:

Leuk, maar iets boven het budget.

Misschien 2e hands.

Marten Jan

Tis inderdaad een hoop geld, maar bedenk wel dat bij een Sennheisser HD600 (van rond 300 euro) je eigenlijk een HT versterker nodig hebt (van 200-300 euro) anders presenteert ie niet optimaal. Dan zit je dus ongeveer op het prijsnivo van een Stax basic met versterker (of die beter is moet je zelf maar bepalen).

Overigens, de Philips HP890 biedt heel veel waar voor zijn geld voor rond 80 euro (ongeveer het nivo van de HD580, maar heeft geen HT versterker nodig om te presteren)

Geplaatst door Ruud:

Stax op de speakeruitgang

Is dat handig? Ik bedoel, als je maar 2 luidsprekeraansluitingen hebt, zitten daar normaal gesproken de speakerkabels in. Moet je dan steeds wisselen, als je ff met je HT wilt luisteren? Zo ja, dan is het dus wel zo handig als je 4 luidsprekeraansluitingen hebt.

Maar waarom zit er eigenlijk nog een aparte HT-versterker bij? Kan een gewone versterker, of de HT-uitgang daarvan, geen goed geluid geven?

Jongens,

Zie ook het maartnummer van het klassieke blad Luister. Daarin worden diverse hoofdtelefoons getest. De Sony MDR CD2000 kwam er erg goed uit, beter nog dan een Sennheiser HD600. Ik heb zelf de HD580 en vind die niet slecht. Laatst genoemde Sony eventjes gehoord en inderdaad, hij klinkt uitstekend.

Mijn luisterervaringen met Stax zijn helemaal bijzonder. geweldige hoofdtelefoons, kristalhelder geluid. Ik zou er best een willen hebben, maar realiseer me tegelijkertijd dat ik toch weinig met een hoofdtelefoon zal luisteren.

Ben vaak alleen thuis en dan hoor ik net zo lief mijn Avalon speakers op mijn ML versterker.

Groet,

Theo

Het is eigenijk geen normale HT versterker maar een apparaat om het hoogspanning signaal te producren (trafos en zo).

Ik heb een oude Micro EHT, die sluit je ook aan op de speakeruitgangen via een kastje vol met trafootjes (is onderdaad minder fijn, speakers kun je dan aansluiten op het HT kastje, maar de bedrading daarvan naar de amp is 0.5 mm dik)

Volgens mij kun je de Staxen ook op een tape out (line out?) aansluiten en het volume op het HT kastje regelen

Ik heb nog steeds mijn oude Sennheiser HD-40 hoofdtelefoon. Voor het gebruik dat ik ervan maak voldoet hij uitstekend. Normaal blijf ik luisteren over de luidsprekers toch het prettigst vinden, al was het alleen maar omdat dan die kabel niet in de weg zit.

Ik heb ook zo'n draagbare sennheiser, maar die ruist altijd zo wanneer ik ermee rondloop.

En je kunt hem niet meenemen wanneer je ergens heen gaat.

Gesloten typen hoofdtelefoons, zijn daar ook mogelijkheden >> hoef ik de mensen om mij heen ook niet mee lastig te vallen.

Groeten MJ