Henrie Posted 8 juni 2003 Report Share Posted 8 juni 2003 Aangezien hier de laatste tijd nogal veel over PA-versterkers (voor een strak laag) wordt gepraat, voor relatief weinig geld, vroeg ik mij af of je hetzelfde wellicht ook zou kunnen berijken met Car-audio-versterkers. Neem nou bijvoorbeeld een Magnat Combat 2000 (kwam ik bij toeval tegen toen ik naar Acoustic Research zocht; zelfde site). Voor high-end-begrippen zeker niet duur en hartstikke stabiel (Magnat claimt tot 1 Ohm; de specs zeggen tot 2 Ohm). En als je meer wil, kun je ook een Combat 4000 (4 kanaals; te bruggen tot 2 kanaals) of een Combat 6000 (6 kanaals; te bruggen tot 2 kanaals + 2 kanaals) nemen. Nou weet ik niet of dit soort versterkers een beetje fatsoenlijk klinken (car-audio in het algemeen; niet zo zeer deze Magnats). Maar qua performance zijn ze zo te zien behoorlijk goed. En qua uiterlijk vind ik ze ook best aardig (al kan ik me voorstellen dat iemand zich stoort aan die koeieletters). Hier ff een plaatje van de Combat-serie: De Combat 2000. Mooier (maar mindere specs) is de Scorpion-serie: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Don van der Deijl Posted 8 juni 2003 Report Share Posted 8 juni 2003 Ik denk niet dat je kan spreken van slechte versterkers want dat zijn ze gewoonweg niet. Probleem is echter dat ze voor de auto ontworpen zijn en dus alleen aangesloten kunnen worden op een batterij spanning van 12 V hetzij een accu of een normale voeding. Dit is natuurlijk een gigantische omweg want in de amps wordt de spanning middels electronica weer omhoog gebracht daar je met 12 V nooit of te nimmer aan dergelijk vermogens kan komen(lees de wet van OHM) Ik denk serieus wel dat het klinkt waarom niet? en een accu voeding is zelfs heel goed maar wat zal die snel leeg zijn oghohohohohohohoh. Uiteraard zijn dergelijke versterkers volledig klasse B geschakeld als het tegenwoordig al niet PWM versterkers zijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 8 juni 2003 Author Report Share Posted 8 juni 2003 Hoi Don, Het zouden idd best eens PWM-versterkers kunnen zijn. Das lekker efficient enzo Dat van die voeding had ik ff geen rekening mee gehouden, maar je hebt gelijk, er moet 12V in en daarna wordt het weer omhoog gehaald. Maar je kunt natuurlijk ook die trap overslaan (als je een schema hebt). Dat scheelt vast weer iets. Nog ff wat specs. Die had ik nog vergeten te melden: Combat 2000 Systeem 2- Channel Amplifier Freq.bereik 5-75.000Hz (-3dB) THD 0.02% (1 kHz) 1 Ohm Stabiel Afmetingen LxHxD 388x65x288 mm Prijs 549,00 Euro Stereo/ Bridge Max Power 4 Ohm 2 x 250/ 1 x 700 RMS Power 4 Ohm 2 x 110/ 1 x 300 Max Power 2 Ohm 2 x 500/ 1 x 1200 RMS Power 2 Ohm 2 x 220/ 1 x 500 Max Power 1 Ohm 2 x 750 RMS Power 1 Ohm 2 x 330 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 8 juni 2003 Report Share Posted 8 juni 2003 Probleem is echter dat ze voor de auto ontworpen zijn en dus alleen aangesloten kunnen worden op een batterij spanning van 12 V hetzij een accu of een normale voeding. Nou da's toch mooi! Je schaft een paar forse accu's aan en je hebt de schoonste en meest stabiele voeding in huis die je je wensen kan. In ieder geval een stuk goedkoper dan netfilters en consorten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 8 juni 2003 Report Share Posted 8 juni 2003 leuk , ik heb zelf een paar maanden met een adcom klasse A versterker gespeeld . ook een caraudio versterker . 2 keer 30 watt. op de zaak had ik een voeding staan van 13.8 volt 30 ampere . daar een accu op en klaar . en hij klonk perfect . ik heb hem nog steeds ,voor als ik ooit nog een keer een paar konusluidsprekers ga bouwen met een hoog rendement . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts