kappa7 Posted 22 maart 2010 Report Share Posted 22 maart 2010 Aangemoedigd door het topic van KT88 en de wens om mijn installatie verder te verbeteren heb ik het idee gevat om dit jaar een nieuwe voor versterker te gaan bouwen. Ik loop hier al een paar jaar over na te denken en ben op het volgende uit gekomen. wat zijn de wensen 1. Ik wil zo veel mogelijk zelf bouwen (geen kit.) 2. Hard wired. 3. Rekening houdend met verschillende bronnen moet deze on gevoelig zijn voor verschillen in de uitgang impedantie daarvan. 4. het moet toch wel een buisje hebben. 5. het moet wel een verbetering zijn ten opzichte van de Linn Wakonda waar ik nu mee speel 6. hij moet wel met een ab te bedienen zijn. 7. een beproefd ontwerp wat hier en daar wel aangepast kan worden maar met een behoorlijk voorspelbare uit komst Wil ik het simpel doen dan ga ik naar de site van Triode Dick en bouw een Cleo 6. Maar dan heb je volume controller aan het begin zitten en ziet de bron dus een wisselende weerstand. Wat ik mij heb laten vertellen is dat niet altijd optimaal. Zelf had ik dan bedacht om een versterker trap te maken met twee trappen. De eerste om de ingang impedantie gelijk te houden dan de volume regeling en vervolgens de tweede trap. Nu ben ik al even aan het zoeken op het web naar een dergelijk ontwerp maar heb nog weinig gevonden dat zo werkt. Wel ben ik het volgende ontwerp tegen gekomen van TNT Alleen wil ik wel een AB kunnen gebruiken en wil dus de ingang selectie en de volume controller gebruiken van Danzup projekt nr.3 dit lijkt mij een goed te bouwen volume controller. wel denk ik er over om dan voor de Shunt versie te gaan maar kan dat wel met mijn eind versterker? Aaron No. 3 Millennium Ik heb namelijk nog er weinig specs gezien van deze versterker. Ook heb ik al eens een mail verstuurd naar de fabrikant maar die kon niet meer melden als dit. The No.3 Millennium Power AmplifierSpecifications: Power ( x 2 ) 8 OHM 100 W 4 OHM 180 W 2 OHM 320 W Minimum Load 1 OHM Range 5 Hz > 110.000 Hz Distorsion ( 10Hz Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 22 maart 2010 Report Share Posted 22 maart 2010 Tja het 1e wat ik me afvraag "is het w Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 22 maart 2010 Report Share Posted 22 maart 2010 Maar dan heb je volume controller aan het begin zitten en ziet de bron dus een wisselende weerstand. Maar met dit ontwerp zit ie helemaal aan het eind, en ziet de EV dus een wisselende impedantie (lijkt mij) Dan zou je beter de potmeter tussen 2 versterkertrappen kunnen zetten.. @Jack: heb jij ervaring met nieuwe produktie 6SN7? Zeker van EH? Kunnen die het opnemen tegen NOS? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 22 maart 2010 Author Report Share Posted 22 maart 2010 Maar dan heb je volume controller aan het begin zitten en ziet de bron dus een wisselende weerstand. Maar met dit ontwerp zit ie helemaal aan het eind, en ziet de EV dus een wisselende impedantie (lijkt mij) Dan zou je beter de potmeter tussen 2 versterkertrappen kunnen zetten.. @Jack: heb jij ervaring met nieuwe produktie 6SN7? Zeker van EH? Kunnen die het opnemen tegen NOS? Dat was is ook eigenlijk de bedoeling maar ik heb nog geen ontwerp kunnen vinden die dat heeft. Wat nu wel zo is dat de ev het zelfde blijft en de bron kan wisselen. je kan de pot dus aanpassen aan de ingang van de ev. Maar mocht je een beter idee hebben? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 22 maart 2010 Author Report Share Posted 22 maart 2010 Tja het 1e wat ik me afvraag "is het w Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 23 maart 2010 Report Share Posted 23 maart 2010 Doe je wel voorzichtig, George? Wat er met een condensator kan gebeuren... Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 23 maart 2010 Author Report Share Posted 23 maart 2010 Dat geeft een hoop rotzooi. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 23 maart 2010 Report Share Posted 23 maart 2010 Kijk nog eens goed in het schema George. Die ECC88 staat gewoon parallel geschakeld om de uitgangsimpedantie 2x zo laag te maken. Ja een E88CC is een betere buis. Die van JJ zijn goedkoop en goed. Gewoon de goedkoopste nemen zonder "goldpins" etc..... Maar een 6SN7 is zoveel maal mooier.....ik heb Menno van der Veen er wel eens op aangesproken waarom hij van die saaie ECC buisjes neemt... Ook de nieuwe van EH hoor ik zeer positieve verhalen over van mede techneuten, ook hier weer gewoon de goedkoopste nemen.... Verder is een MU-Stage van Allan Kimmel een door en door beproeft ontwerp. http://www7.taosnet.com/f10/mustage.html Bij triodedick kun je z Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 23 maart 2010 Report Share Posted 23 maart 2010 De Classic One is inderdaad een hele mooie voorversterker! Ik heb hem ook eens gebouwd hij heeft niet zo'n hele hoge versterking 7 a 8 keer ik vind dat persoonlijk wel een voordeel een vv word toch eigenlijk altijd als verzwakker gebruikt. Deze schakeling behoort tot 1 van de mooiste vv die ik ooit gebouwd heb . Dick heeft hiermee een heel mooi project op zijn site gezet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 23 maart 2010 Report Share Posted 23 maart 2010 Jammer dat die 6n30(p) zo gruwelijk duur en zeldzaam geworden is.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 23 maart 2010 Report Share Posted 23 maart 2010 (edited) Valt toch mee ? kijk eens bij http://www.jukebox-revival.nl En zoek op 6H30 Sovtek 21,95 en EH 28,95. P.s. Bij AE Sovtek 17.95 ex BTW Buis 6H30Pi Sovtek This unusual 6922 tube variant (sometimes called the 6H30, 6N30 or 6N30P) is used in the BAT VK-50SE pre-amp by Balanced Audio Technologies. Sovtek has purchased the factory where they are made and is now making them for BAT owners. Please note that this tube can not be used in place of 6DJ8 or 6922 tubes in other pre-amps; it can only be used in equipment that is designed for it. Edited 23 maart 2010 by tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 23 maart 2010 Author Report Share Posted 23 maart 2010 Kijk nog eens goed in het schema George. Die ECC88 staat gewoon parallel geschakeld om de uitgangsimpedantie 2x zo laag te maken. Ja een E88CC is een betere buis. Die van JJ zijn goedkoop en goed. Gewoon de goedkoopste nemen zonder "goldpins" etc..... Ik begrijp uit jou reactie dat dit niet echt een gelukkige schakeling is. Op DYI aoudio had ik juist ergens een reactie van iemand gezien die melde dat hij met een dergelijke configuratie juist de beste resultaten behaald had. Dat was dan wel met een transformator er achter om er een gebalanceerde uitgang van te maken. Maar een 6SN7 is zoveel maal mooier. Ik ben benieuwd ik zal eens zoeken of er niet ergens een schema te vinden is waar in deze buis is gebruikt. Verder is een MU-Stage van Allan Kimmel een door en door beproeft ontwerp.http://www7.taosnet.com/f10/mustage.html Bij triodedick kun je z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 23 maart 2010 Report Share Posted 23 maart 2010 Mijn ervaring is dat de mooiste pret de "voorpret" is In het grijze verleden heb ik wel eens binnen een paar uur iets lopen te bedenken en een jaar nodig gehad om de spullen bij elkaar verzameld te krijgen. En het in een week in elkaar gezet Als het simpel moet dan is dit ook een leuk project met een 12B4 http://diyparadise.com/web/index.php?optio...4&Itemid=26 V Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 24 maart 2010 Report Share Posted 24 maart 2010 @Jack: heb jij ervaring met nieuwe produktie 6SN7? Zeker van EH? Kunnen die het opnemen tegen NOS? Ik vond hier nog een leuke stukje. http://www.tube-elysium.com/index.php?opti...l&Itemid=46 Natuurlijk zijn er mooie NOS buizen maar veel is m.i. "gekte" Er worden vandaag de dag weer zulke mooie nieuwe buizen gemaakt dat ik meestal nieuwe koop. Verder als je versterker niet goed klinkt met nieuwe buizen heb je m.i. een ander probleem. De EH' s die VDV meelevert bij zijn versterkers zijn uitstekend en zeker n Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 26 maart 2010 Author Report Share Posted 26 maart 2010 Tja het 1e wat ik me afvraag "is het w Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 26 maart 2010 Report Share Posted 26 maart 2010 Ook heb ik nog eens het verhaal door gelezen van de Cleo 6 en daar is Dick in eerste instantie uit gegaan van de buis die jij hier voor stelt de 6SN7 dus.Zijn conclusie was dat deze wel mooi was maar toch niet bijzonder genoeg om in de Cleo 6 gebruikt te worden. Ik vraag me dan ook af waarom jij deze buis dan wel bijzonder genoeg vind om hier een pre amp van te maken? Omdat Jack er de ballen verstand van heeft Nee grapje natuurlijk. Zoveel mensen zoveel smaken, en ook al is het Triode Dick, slik niet alles wat hij zegt zomaar voor zoete koek. Met een 6sn7 moet dat ook prima gaan, maar als je daar toch al een kant en klaar schema hebt zou ik dat lekker nemen, het zal zeker niet slecht zijn. En je kunt veel ervaringen van andere bouwers lezen. Wel wil ik dan de volume controller gebruiken van Danzup project nummer 3.ik twijfel dan nog of ik de R2R schakeling zal gebruiken of de shunt. Het schema van de Cleo 6 gaat dus uit van een 100k potmeter het schema van de shunt lijkt mij 10K. kan ik dat zo toepassen of moet de waarde van R1 worden aangepast hiervoor? Groetjes George Dan zou je m.i. alle waardes maal tien moeten doen, anders wordt je regelbereik te klein. Maar ik kan niet voorspellen wat jij in jouw set-up mooier zult vinden klinken Succes, lekker bezig! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 26 maart 2010 Report Share Posted 26 maart 2010 [....] de 6SN7 dus.Zijn conclusie was dat deze wel mooi was maar toch niet bijzonder genoeg om in de Cleo 6 gebruikt te worden. Ik vraag me dan ook af waarom jij deze buis dan wel bijzonder genoeg vind om hier een pre amp van te maken? Je kunt je ook afvragen of "heel goed" niet bijzonder genoeg is Een prima EH 6SN7 heb je al voor rond de 10€ Daar komt bij, d Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 26 maart 2010 Report Share Posted 26 maart 2010 De laatste tip, die ik je wil geven George niet een idee om je voeding universeel te maken kost nagenoeg niks meer. Dus een trafo met 350,320,300,275 ,250,230,210 -0- 210,230,250,275,300.320,350 Meerdere 3,15-0-3,15 aparte vindingen gelijkrichter ook 2,5-0-2,5 en 2-0-2 voor gelijkrichters met 4 resp 5 volt gloei. Je moet even aangeven aan de trafo bouwer dat je met een buizen gelijkrichter gaat werken. Voeding kun je z Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 27 maart 2010 Author Report Share Posted 27 maart 2010 Bedankt voor de tips Jack, Ik zal me zelf nu toch eerst eens moeten in gaan lezen hoe ik het een en ander bereken. Het zelf ontwerpen van een schakeling is nog wel even iets anders dan het klakkeloos na bouwen van een beproefd ontwerp. Misschien toch maar eens een boekje aan gaan schaffen van Menno dan kan ik het een en ander beter doorgronden. Wel leuk om er zo mee aan het stoeien te zijn. Ik heb nu al heel wat geleerd Ik heb wel al een probeer versie van B2 Spice ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 27 maart 2010 Author Report Share Posted 27 maart 2010 Met een 6sn7 moet dat ook prima gaan, maar als je daar toch al een kant en klaar schema hebt zou ik dat lekker nemen, het zal zeker niet slecht zijn. En je kunt veel ervaringen van andere bouwers lezen. Dat is ook wel wat mij aantrekt van de Cleo 6. Het moet uiteindelijk wel een versterker worden waar je goed naar kan luisteren en niet een bak om in te blijven zolderen. Dan zou je m.i. alle waardes maal tien moeten doen, anders wordt je regelbereik te klein. Maar ik kan niet voorspellen wat jij in jouw set-up mooier zult vinden klinken Succes, lekker bezig! Het kan allemaal zo simpel zijn ga ik eens mee rekenen bedankt! Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts