Jump to content

Magnat vlakdraad ..........

luxmanL81
 Share

Recommended Posts

Mij valt vooral op, dat als ik de foto van het vlakdraad vergelijk met de schematische/doorsnee tekeningen (die veel in reclames gebruikt zijn in de jaren 80), dat het rechthoekige van het vlakdraad wel erg overdreven is. De foto toon meer wat afgevlakt ronddraad. Fraai staaltje marketing bedrog zou ik bijna zeggen.

Dit even de kwestie of het afgeplatte ronddraad wellicht beter presteert dat normaal ronddraad, dan kan best zo zijn.

Overigens vond ik de Magnat Sigma serie helemaal de bom in die tijd.

http://www.magnatmuseum.nl/Index%20Sigma%2...0900%20foto.htm

Het is een heel bizondere theorie in praktijk gebracht

bij de All Ribbons

waarom is dat niet doorgezet ??

>>> klik <<< het verhaal

Omdat het in de praktijk minder uitmaakt dan het wervende verhaaltje doet geloven?

Het heeft vast wel wat voordelen hoor, maar met een gegeven doorsnede en gegeven lengte van de spreekspoel, zal de wikkelhoogte van de vlakdraadspoel korter zijn. Misschien is daar niet altijd behoefte aan, je hebt dan immers een kortere x-max.

Voordeel van vlakdraad is ook een beter warmte overdracht. Bijna alle vermogenstransformatoren zijn in vlakdraad uitgevoerd.

Of dit nu relevant is bij een luidspreker? Waarschijnlijk niet bij een lange overhang spreekspoel. Bij een korte "underhung" spreekspoel zoals in tweeters en sommige exotische middentoners heeft het wel een voordeel: En betere warmte overdracht en een kortere spreekspoel.

;)

ik geniet nog steeds van de Luxman L81 combi met de Magnat's All Ribbon a3

alleen de tweeter van 1 box weer naar de %$%%^^ te

visaton G25 FFl als alternatief op de MHTL-28 aan geschaft

maar dat vergt weer wat aanpassingen en daarom zitte die nog in de doos

wil de all ribbons eigenlijk orgineel houden

dus een andere magnat set gekocht waar ook de MHT-28 in zit

das the easyest way

kost wat maar dan heb je ook wat

ps die frank is wel een super bizonder mens en heeft een fantastische magnat site onder zijn beheer

een genot om eens door te spitte :rolleyes:

Nou, het rendement van luidsprekers is de laatste tijd regelmatig onderwerp van gesprek, om niet te zeggen een hot item.

De lengte van de luchtspleet in het magneetsysteem is daarbij behoorlijk van invloed. (Lengte = in de richting van de veldlijnen gezien, dus eigenlijk wordt de kleine ruimte tussen de kern en de magneet bedoeld, wat zal het zijn, 2 mm? 3 mm?).

Als vlakdraad leidt tot een lagere spreekspoeldikte, kan de luchtspleet kleiner zijn en wordt bij een verder onveranderd magneetsysteem de "magneetsterkte" een stuk hoger. De spreekspoeldikte k

ps die frank is wel een super bizonder mens en heeft een fantastische magnat site onder zijn beheer

een genot om eens door te spitte :rolleyes:

Ja, Frank is goed bezig met z'n site. Ik heb af en toe wel eens contact met 'm en heb 'm ook ooit materiaal van de Formula X ter beschikking gesteld. Jammer voor hem dat ik de originele folder van de Formula Serie bij de zoveelste verhuizing had weggegooid.

Wees zuinig op je Ribbons. ;)

Jammer voor hem dat ik de originele folder van de Formula Serie bij de zoveelste verhuizing had weggegooid.

Auw... Ja, mensen zien soms de waarde ook niet in van oude brochures. Maar niet alles is op het internet te vinden!

Tja Ivan, ik wist in 1999 nog niet dat ik twee jaar later aan een website zou beginnen anders had ik ze never nooit weggedaan. We verhuisden toen van een grote eensgezinswoning naar een appartement en moest ik noodgedwongen grote schoonmaak houden. Ik heb toen grote stapels folders en koopgidsen weggegooid, daar baal ik nu nog soms van. Zeker nu ik weer alle ruimte heb in ons nieuwe huis.

Gelukkig heb ik de meeste hifi-bladen, zoals de HVT vanaf 1977, nog wel.