spido Posted 13 augustus 2009 Report Share Posted 13 augustus 2009 Gitaarlegende Les Paul is overleden. Ween, wereld! Ween bittere tranen! Onlangs nog een paar 78-toeren platen van hem en zijn vrouw Mary Ford gedraaid. En ook transcripties op een verzamel-LP. Elke toon was raak! Zo beheerst en relaxed: zo fris en ook zo muzikaal. Nu, ruim vijftig jaar nadat de opnamen werden uitgebracht, heb ik n Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 14 augustus 2009 Report Share Posted 14 augustus 2009 Nou, 94 jaar en voorzover ik weet een mooi leven (behalve dat ongeluk). Ik zou er voor tekenen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tito Posted 20 augustus 2009 Report Share Posted 20 augustus 2009 zowel wat de prachtige, volle klank van zijn revolutionaire humbucking Gibson "Les Paul" gitaar betreft De eerste Les Paul gitaren hadden geen humbuckers, maar single coils. En hij is ze altijd blijven gebruiken. Wel goed besteed leven ja. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 20 augustus 2009 Author Report Share Posted 20 augustus 2009 zowel wat de prachtige, volle klank van zijn revolutionaire humbucking Gibson "Les Paul" gitaar betreft De eerste Les Paul gitaren hadden geen humbuckers, maar single coils. En hij is ze altijd blijven gebruiken. Wel goed besteed leven ja. Beste Tito, (...) For instance, in 1957, Gibson introduced the humbucker which revolutionized the sound of the electric guitar, and eliminated the 60-cycle noise which had previously plagued guitars with single coil magnetic pickups. (...) http://en.wikipedia.org/wiki/Gibson_Les_Paul Ik neem onmiddellijk aan dat je gelijk hebt! Maar als dat zo is... hoe komt het dan dat er op de oude plaatopnamen van Les Paul (& Mary Ford) niets te horen is van een 60 Hz reuteltje? Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 21 augustus 2009 Report Share Posted 21 augustus 2009 zowel wat de prachtige, volle klank van zijn revolutionaire humbucking Gibson "Les Paul" gitaar betreft De eerste Les Paul gitaren hadden geen humbuckers, maar single coils. En hij is ze altijd blijven gebruiken. Wel goed besteed leven ja. Beste Tito, (...) For instance, in 1957, Gibson introduced the humbucker which revolutionized the sound of the electric guitar, and eliminated the 60-cycle noise which had previously plagued guitars with single coil magnetic pickups. (...) http://en.wikipedia.org/wiki/Gibson_Les_Paul Ik neem onmiddellijk aan dat je gelijk hebt! Maar als dat zo is... hoe komt het dan dat er op de oude plaatopnamen van Les Paul (& Mary Ford) niets te horen is van een 60 Hz reuteltje? dan moet je jbl's kopen. is ook de keuze van les paul zelf geweest. lansing en Paul waren goede vrienden en Les heeft zelf invloed gehad op de afstemming van de oude jbl's. tja de man had smaak. niet mijn muziek ,wel een bijzonder mens Link to comment Share on other sites More sharing options...
tito Posted 21 augustus 2009 Report Share Posted 21 augustus 2009 Maar als dat zo is... hoe komt het dan dat er op de oude plaatopnamen van Les Paul (& Mary Ford) niets te horen is van een 60 Hz reuteltje? Dat reuteltje is gelukkig niet constant. Single coils zijn namelijk behoorlijk gevoelig voor storing van buitenaf, zoals tranformators ed. Als je dus buiten die storingvelden weet te blijven, valt de brom reuze mee. In de studio iets gemakkelijker te realiseren dan life waar je de omgeving niet altijd naar je hand kunt zetten. Meneer Paul gebruikte >> P-90 elementen.<< Daarbij komt nog dat z`n gitaar geen standaard model uitvoering was. In de ruimte van de body waar normaal wat potmetertjes ed zitten kun je vrij eenvoudig `n blackberry kwijt . En als je goed naar `t bedieningspaneeltje van z`n instrument kijkt, zie je ook wat andere schakelaartjes dan de normale volume en toon knopjes . Welke electronica hij daar wellicht verstopt heeft, is mij niet bekend. Maar wie weet hoort dat wel bij `t geheim van de smid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 22 augustus 2009 Author Report Share Posted 22 augustus 2009 (...) Maar als dat zo is... hoe komt het dan dat er op de oude plaatopnamen van Les Paul (& Mary Ford) niets te horen is van een 60 Hz reuteltje? dan moet je jbl's kopen. (...) Beste m44, Bedoel je dat JBL luidsprekers dat single-coil reuteltje van 60 Hz niet (kunnen) weergeven? Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 22 augustus 2009 Report Share Posted 22 augustus 2009 je weet wel wat ik bedoel Link to comment Share on other sites More sharing options...
tito Posted 22 augustus 2009 Report Share Posted 22 augustus 2009 je weet wel wat ik bedoel Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 22 augustus 2009 Report Share Posted 22 augustus 2009 Maar als dat zo is... hoe komt het dan dat er op de oude plaatopnamen van Les Paul (& Mary Ford) niets te horen is van een 60 Hz reuteltje? Dat reuteltje is gelukkig niet constant. Single coils zijn namelijk behoorlijk gevoelig voor storing van buitenaf, zoals tranformators ed. Als je dus buiten die storingvelden weet te blijven, valt de brom reuze mee. In de studio iets gemakkelijker te realiseren dan life waar je de omgeving niet altijd naar je hand kunt zetten. Meneer Paul gebruikte >> P-90 elementen.<< Daarbij komt nog dat z`n gitaar geen standaard model uitvoering was. In de ruimte van de body waar normaal wat potmetertjes ed zitten kun je vrij eenvoudig `n blackberry kwijt . En als je goed naar `t bedieningspaneeltje van z`n instrument kijkt, zie je ook wat andere schakelaartjes dan de normale volume en toon knopjes . Welke electronica hij daar wellicht verstopt heeft, is mij niet bekend. Maar wie weet hoort dat wel bij `t geheim van de smid. Ja precies, je kunt ook gewoon uit de buurt van storingsbronnen blijven.. Ik heb ook gelezen dat de schakelmogelijkheden van zijn gitaar nogal erg 'custom' waren, niet precies wat, maar ik geloof niet dat er een Blackberry ingebouwd zat Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 30 augustus 2009 Author Report Share Posted 30 augustus 2009 je weet wel wat ik bedoel Beste m44, Ja, ik weet wel wat jij bedoelt. Beter dan jij z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts