buizenbart Posted 18 juni 2009 Report Share Posted 18 juni 2009 Ik draaide gisteren de driedubbelelpee van Hendrix' optreden op Wight, derde plaat. Druk op start, en als de arm bij de plaat komt hoor ik de naald krassen. Doet ie normaal nooit, alarm! Ging ik eens beter kijken, o, de plaat is krom. Maar tijdens het draaien zie ik hem niet 'golven'. Wat is hier aan de hand dan? Met mijn neus er bovenop (moet die plaat schoonmaken ) zag ik het eindelijk: De plaat ligt in het midden gewoon op het plateau, maar de rand zweeft rondom een paar mm erboven De plaat is dus komvormig! P Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 18 juni 2009 Report Share Posted 18 juni 2009 Ik kan me nog heel wat kromme, holle, bolle, bobbelede, excentrische platen herinneren uit de jaren 70, dus wat is hier zo bijzonder aan? Is eigenlijk een van de redenen dat ik geen nieuwe platen meer koop. Misschien helpt een goede klem hier nog een beetje (of zo'n rand, maar dat moet wel kunnen) Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 18 juni 2009 Author Report Share Posted 18 juni 2009 Ik kan me nog heel wat kromme, holle, bolle, bobbelede, excentrische platen herinneren uit de jaren 70, dus wat is hier zo bijzonder aan? Het was mijn eerste keer, ik wist niet dat dat kon. Krom okee, maar hoe ontstaat zoiets? Op een fruitschaal gelegd met een bowlingbal erop? Snappez-vous? Is eigenlijk een van de redenen dat ik geen nieuwe platen meer koop. Misschien helpt een goede klem hier nog een beetje (of zo'n rand, maar dat moet wel kunnen) Er kan hier niet zoveel, het is ook pas met deze DT dat het speelt omdat de arm maar een paar mm omhoog gaat, n Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kikkervisje Posted 18 juni 2009 Report Share Posted 18 juni 2009 Hier een adres waar men een " betaalbare" oplossing heeft voor dit probleem. p.s. dit was dus ook het resultaat na het wassen van 10 platen direct achter elkaar met de kleine VPI platenwasser, de motor wordt dan n.l. bloed verziekend heet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 18 juni 2009 Report Share Posted 18 juni 2009 Is de VPI methode iets voor je Bart? Vilten ring om de spindle, plaat erop, dan een clamp (kun je een Michell clamp voor nemen). De plaat wordt dan naar buiten toe strak tegen de mat gedrukt. De DP51F heeft helaas wel een vrij lange spindle, dus je zult moeten zoeken naar een clamp met een gat dat "diep" genoeg is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 18 juni 2009 Author Report Share Posted 18 juni 2009 Is de VPI methode iets voor je Bart? Vilten ring om de spindle, plaat erop, dan een clamp (kun je een Michell clamp voor nemen). De plaat wordt dan naar buiten toe strak tegen de mat gedrukt. De DP51F heeft helaas wel een vrij lange spindle, dus je zult moeten zoeken naar een clamp met een gat dat "diep" genoeg is. Hee, da's Link to comment Share on other sites More sharing options...
1ennalloor Posted 18 juni 2009 Report Share Posted 18 juni 2009 Je kunt ook gebruikmaken van een apparaat om je platen weer recht te krijgen: klik Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 18 juni 2009 Author Report Share Posted 18 juni 2009 Je kunt ook gebruikmaken van een apparaat om je platen weer recht te krijgen: klik Daar was ik nogal huiverig voor, maar als ik zie dat ze heel voorzichtig de temperatuur laten oplopen en weer dalen en dat het 2 uur duurt geeft dat meer vertrouwen. Ziet er sowieso wel een heel interessante winkel uit, een bezoekje waard Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 18 juni 2009 Report Share Posted 18 juni 2009 Je kunt ook gebruikmaken van een apparaat om je platen weer recht te krijgen: klik Daar was ik nogal huiverig voor, maar als ik zie dat ze heel voorzichtig de temperatuur laten oplopen en weer dalen en dat het 2 uur duurt geeft dat meer vertrouwen. Ziet er sowieso wel een heel interessante winkel uit, een bezoekje waard Dat kan v Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 18 juni 2009 Author Report Share Posted 18 juni 2009 Valt te proberen ja, heb hier genoeg glas liggen en een vensterbank op het zuidoosten. Een UFO? Mischien moet ik er eerst nog een leuk filmpje van maken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 18 juni 2009 Report Share Posted 18 juni 2009 Een UFO? Mischien moet ik er eerst nog een leuk filmpje van maken Ja, wie weet hoeveel hits je krijgt al je die LP als frisbee gebruikt en daar een leuk filmpje van op Youtube plaatst. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 18 juni 2009 Report Share Posted 18 juni 2009 (...) Valt te proberen ja, heb hier genoeg glas liggen en een vensterbank op het zuidoosten. Beste Buizenbart, DON'T TRY THIS AT HOME! Hij lijkt plausibel, die methode met die glasplaten en het zonnetje. Maar er zijn verdikkingen rond het etiket en langs de plaatrand, die speelvlakpersing in de weg staan. Afgezien daarvan: er zijn kennelijk inwendige spanningen in de plaat, en die zullen bij elke temperatuurverhoging (de moleculen gaan n Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 18 juni 2009 Report Share Posted 18 juni 2009 @Spido: Je moet je LP ook niet zomaar tussen glasplaten plakken, maar doe er een papieren binnenhoes, of nog liever niet pluizend keukenpapier tussen. Dat keukenpapier vangt die bollingen van de rand en binnenkant, etiket op, en heb je wel weer een goed af te spelen LP. Ik heb ook al wat LP's verziekt door ze onder een (natte) theedoek te strijken, zonder papier tussen glasplaten in de zon te leggen, en zelfs met de f Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 19 juni 2009 Author Report Share Posted 19 juni 2009 Ik denk dat ik het voorlopig maar bij 'de VPI-methode' hou. Bedankt voor de input iedereen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts