Jump to content

Sansui Cassettedeck probleem


Wobbe
 Share

Recommended Posts

Een goedemiddag,

 

allereerst, ik ben nieuw op dit forum en ik hoop hier een antwoord te vinden op mijn vraag. Ik ben in het bezit van een Sansui stereo cassettedeck SC-1330, en onlangs heb ik een doos met oude tapes opgesnorkeld om deze weer eens te beluisteren. Het cassettedeck werkt echter niet zoals het zou moeten. Als ik een bandje wil afspelen hoor ik de muziek heel vaag met een soort ruis eroverheen, en moet ik mijn versterker vrijwel op de hardste stand zetten wil ik een soort gezoem horen waar ik met de grootste moeite nog net wel de muziek in kan herkennen. Ik heb een aantal bandjes bij een vriend van mij getest, en daar werken ze prima, daar ligt het probleem dus niet. Ook de (sansui) versterker werkt prima en de kabels waarmee de boel aangesloten is zijn ook goed (getest met cd-speler). Heeft iemand enig idee waar dit probleem door wordt veroorzaakt, en nog beter, hoe het opgelost kan worden? Reacties worden zeer op prijs gesteld.

 

Met vriendelijke groet,

 

Wobbe

Link to comment
Share on other sites

Een goedemiddag,

 

allereerst, ik ben nieuw op dit forum en ik hoop hier een antwoord te vinden op mijn vraag. Ik ben in het bezit van een Sansui stereo cassettedeck SC-1330, en onlangs heb ik een doos met oude tapes opgesnorkeld om deze weer eens te beluisteren. Het cassettedeck werkt echter niet zoals het zou moeten. Als ik een bandje wil afspelen hoor ik de muziek heel vaag met een soort ruis eroverheen, en moet ik mijn versterker vrijwel op de hardste stand zetten wil ik een soort gezoem horen waar ik met de grootste moeite

 

1 ste de koppen even demagnetiseren ne schoonmaken

 

as dat niet helpt

 

2 weergave opname koppen afstellen want dan loopt de tape niet goed over de kop heen

Link to comment
Share on other sites

Guest Heino

Meest waarschijnlijke oorzaak (als EERSTE mogelijkheid proberen!):

Opname/weergaveschakelaar is geoxideerd en maakt geen contact meer. Daardoor ontstaat ook de brom.

Verhelpen:

- contactspray kopen in een elektronicazaak: Vraag expliciet naar de niet-agressieve soort: "reinigt en BESCHERMT contacten"

- stroom eraf, + afkoppelen van de geluidsinstallatie

- kap eraf

- stroom erop

- vaak bedient het loopwerk met een hefboom een lange schakelaar. Zet het cassettedeck met een ouwe cassette erin afwisselend op Play en Record en kijk welke schakelaar daarbij door het loopwerk wordt bediend. Die schakelaar moet je hebben.

- stroom eraf

- zet het buisje op de spuitnippel van de contactspray en suit voorzichtig de achakelaar in. Voorkom dat er voeistof over de print loopt, want dat is schadelijk.

- bedien handmatig de schakelaar een keer of tig om de contacten schoon te krijgen

- haal met wattentips of tissues zoveel moeglijk vloeistofresten weg

- half uurtje wachten

- apparaat dichtmaken, aansluiten en uitproberen.

 

Gelukt? mazzel gehad. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

  • 11 years later...

Ok, ook ik heb een deck SC 1330, gekocht de capstan band was vergaan nieuwe besteld en nieuwe erop ook de snaartjes voorin vervangen. En hij speelt geweldig, echter na een uur of 4 gespeeld te hebben zijn de LED Vu meters er ineens mee gestopt. Dit deck had waarschijnlijk jaren stilgestaan voorheen. Nu hij speelt nog gewoon hoor maar de meters slaan dus niet meer uit. Ik heb de opnameknop geprobeerd, maar ook daar slaan ze niet uit. Wat nu? Iemand een suggestie.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Jean Paul said:

Ok, ook ik heb een deck SC 1330, gekocht de capstan band was vergaan nieuwe besteld en nieuwe erop ook de snaartjes voorin vervangen. En hij speelt geweldig, echter na een uur of 4 gespeeld te hebben zijn de LED Vu meters er ineens mee gestopt. Dit deck had waarschijnlijk jaren stilgestaan voorheen. Nu hij speelt nog gewoon hoor maar de meters slaan dus niet meer uit. Ik heb de opnameknop geprobeerd, maar ook daar slaan ze niet uit. Wat nu? Iemand een suggestie.

 

Elco's al vervangen?   Die zijn uit 1980 dus waarschijnlijk droog/op/stuk/kapot 🧨

 

Servicemanual: https://www.vintageshifi.com/repertoire-pdf/pdf/telecharge.php?pdf=Sansui-SC-1330-Service-Manual.pdf

 

 

Edited by Paulebappie
Link to comment
Share on other sites

Je kunt je ook even aanmelden bij het tape-deck forum.  Vermoedelijk is er iets rondom het IC dat de leds aanstuurt. Ik zou dat eerst laten repareren.  Daarna kun je overwegen om het deck te laten reviseren. Ook dat weten ze vast op het tape-deck forum  🙋🏻‍♂️ 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...