Jitze Posted 24 september 2002 Author Report Share Posted 24 september 2002 Geplaatst door Ruud: En Jitze, Waar bestond de rest van de set uit Voorversterker heb ik even niet opgelet, eindblokken van KR op Kharma's, siltech bekabeld, de cd speler een loopwerk/dac van wadia. Best een redelijk setje geloof ik..... Groet jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 24 september 2002 Report Share Posted 24 september 2002 Geplaatst door gert: He Ruud, Ik zou graag een foto van jou willen hebben terwijl jij aan het fietsen bent met afgezakte broek, uiteraard op een herenrijwiel. Eventueel per geheime email. mvg Gert Dat wil ik je/jullie niet aandoen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 30 september 2002 Author Report Share Posted 30 september 2002 Overigens komt er bij mij weer een vraag bovendrijven, mogelijk geeft uitdiepen hiervan een ander beeld op de gevoerde diskussie. De vraag is namelijk : hoe luisteren we, wat willen we horen en welk een ingrepen in onze installatie doen we om het gestelde doel te bereiken. Diskussie hierover kan vreselijk wazig worden, zal toch proberen een aanzet te geven. De illusie dat je de werkelijkheid in de huiskamer kunt plaatsen heb ik al laten varen.......... Wel stel ik het vreselijk op prijs dat de weergave van ingeblikte muziek enigszins lijkt op een werkelijk gebeuren, het streven naar een zo natuurlijk mogelijk geluid is zeker aanwezig. echter er zijn zo droevig veel factoren die het resultaat kunnen beinvloeden, dat het haast onmogelijk is dezen ook allemaal toe te passen en te vergelijken, zul je naar heel erg veel componentjes moeten gaan luisteren, geluid blijkt erg simpel te manipuleren. Een belangwekkend onderwerp is ook waar luisteren we naar, detail, met name microdetail of low level information, verschaft ons onvoorstelbaar veel muzikale informatie, laat ons harmonischen horen, het uitsterven van tonen, subtiele wijzigingen in dynamiek, hetwelk resulteert in een aanvoelen van de ruimte en de sfeer, het gevoel dus erbij te zijn. Dit stelt hoge eisen aan de installatie, met name de speakers zijn hier een bron van zorg, als het minst perfecte deel van een weergaveketen, terwijl daarbij ook nog eens de effecten van de luisterrruimte dienen te worden ingecalculeerd. Deze twee componenten, de speaker en de ruimte waarin geplaatst bepalen dus voor het belangrijkste deel de - gewenste - eigenschappen van alles wat er voor wordt gehangen. Zijn ze niet zo heel erg goed in het laag, een versterker die wat vetter - mogelijk jammer genoeg ook wat wolliger - laag produceert. Gebrek aan informatie - detail - een bron die in hoog en midden meer laat horen. Zo zijn er eindeloos veel combinaties te bedenken, die allen op hun eigen manier - gestuurd door hun eigen tekortkomingen - tot een benadering van de werkelijkheid zullen leiden. Voor mij dient het resultaat aangenaam te klinken, een relatie met de werkelijkheid te hebben, je moet instrumenten in al hun verschijningvormen kunnen herkennen, de muziek moet je grijpen, je moet dus inderdaad het gevoel hebben erbij te zijn en als - voorlopig - laatste mag er geen sprake zijn van een verschijnsel als luistermoeheid, ook niet bij langdurig luisteren. Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 6 oktober 2002 Author Report Share Posted 6 oktober 2002 Geplaatst door carl:Hai Gert, Daar heb je gelijk in. Toch lijkt het me logisch dat naarmate componenten meer tot de "top" behoren de klankverschillen kleiner zou moeten worden. Althans als je ervan uitgaat dat bij een topcomponent gestreefd wordt naar neutraleit. een aantal zaken eens laten bezinken, toch laat dit onderwerp me niet echt los. Gesteld dat een ieder naar een neutraal eiindresultaat zou streven, hebben we toch een enorm probleem. Heel erg veel "top " componenten vertonen verschillen, alleen al door de gebruikte componenten, zie hoe het gebruik van diverse materialen voor de speaker conussen het geluid kan beinvloeden. Dit betekent dat een ieder die een component ontwerpt dit uitsluitend in een bepaalde setup neutraal kan laten klinken. Er is geen universeel en objectief vast te stellen criterium voor neutraliteit. Zelfs als dit er wel zou zijn, blijft het probleem van persoonlijke smaak, de manier waarop de individuele luisteraar naar zijn muziek luistert........... Dit alles maakt het erg moeilijk om welke uitspraak dan ook te doen, eigenlijk kunnen we nooit meer dan kenbaar maken, wat de verschillen zijn tussen een aantal gelijksoortige componenten in dezelfde lijn. In dat geval komen de verschillen in karakter boven drijven, echter deze uitkomst kan in een andere opzet volledig anders uitpakken en afhankelijk van de prioriteiten van de luisteraar zal er ook nogal divers geoordeeld worden. Eigenlijk is het volslagen gekkenwerk....... Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 6 oktober 2002 Author Report Share Posted 6 oktober 2002 Geplaatst door siep: En wat betreft de colibri ik denk nog aan een mogelijkheid wat de klank zeer negatief kan beinvloeden maar dat zal ik eerst moeten checken. In m'n eigen ervaringen heb ik ook wel eens iets soortgelijks mee gemaakt. Toen was er een Clearaudio in het spel. Hallo Siep, kun je voor je vertrekt nog een tip van de sluier oplichten ? Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 6 oktober 2002 Report Share Posted 6 oktober 2002 Beste Jitze, Wat jij nu uitgediept hebt , heb ik ook gedaan maar dan anders . Op uitnodiging naar het Polyhymnia gebouw ,waar er klassieke muziek opgenomen wordt. Door de mensen aldaar een heleboel info gekregen. De werkelijkheid wordt het nooit ,het is en blijft altijd ingeblikt. Maar het kan wel heeeeeel mooi...is dat dan heel juist ??? Mooi in ieder geval wel. Maar misschien niet voor ieder 1.... Verder met TACT en roomcorrectie heel veel detail gehoord. Was dat mooi jazeker ,alleen wel heel anders. Het 1 en ander heeft toch met smaak te maken volgens mij. Alleen slecht blijft slecht.... MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 7 oktober 2002 Report Share Posted 7 oktober 2002 Hai Jitze en Haudio, Ik heb mijn geluid wel redelijk zoals ik het (nu)wil. Toch vraag ik me wel eens af of een klankregeling niet standaard bij een versterker hoort. Niet dat ik hem vaak mis, maar toch was die tilt van de Quad 34 wel erg prettig. Als ik zoiets in mijn tape lus kon plaatsen deed ik het morgen. Los daarvan geloof ik wel in componenten die je een beetje kan "sturen" . Mijn luidsprekers kan je bijvoorbeeld vullen met zand. En om over onze liefhebberij platenspelers te spreken geloof ik ook wel in een arm waarvan de hoogte in te stellen is met een knopje (heel duur geloof ik). Haudio heb jij mijn vraag over de Totem Beak gelezen. Alsa er iemand mee geexperimenteerd heeft ben jij het wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest okki-nokki Posted 7 oktober 2002 Report Share Posted 7 oktober 2002 Geplaatst door carl:[QB]Hai Jitze en Haudio, En om over onze liefhebberij platenspelers te spreken geloof ik ook wel in een arm waarvan de hoogte in te stellen is met een knopje (heel duur geloof ik). Hallo Carl, De arm van de Vpi Scout kan moeiteloos onder het spelen verticaal versteld worden.De Unify van Clearaudio vergt daaren tegen wel wat handigheid c.q. acrobatiek.Maar je kan dan wel je VTA op gehoor(liefst met hulp van een derde) afregelen.Weegschaaltje om de naald druk eventueel aante passen.En een kind doet de was.Compri? Gr. okki-nokki. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 7 oktober 2002 Report Share Posted 7 oktober 2002 Ha die Carl, Klopt, de beak ,geloof het of niet ,maar ik hoor verschil ! Of het verbetering is weet ik niet maar er is wel verschil. Natuurlijk niet op een plastic bakje van de Hema , met een speaker erin. Maar het is ,denk ik voor ieder 1 anders . Gewoon uitproberen , maar je kunt ook andere buizen in je versterker zetten. En wat Okki Nokki bedoelt denk ik is dat je met de juiste hoogte regeling van je arm (VTA), een beter geluid krijgt dan maar wat doen. En dat is niet een kwestie van smaak, verder zijn testplaten ,een scoop en ervaring heel nuttig bij het juist instellen van een platenspelerkombinatie. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
siep Posted 7 oktober 2002 Report Share Posted 7 oktober 2002 Geplaatst door Jitze: Hallo Siep, kun je voor je vertrekt nog een tip van de sluier oplichten ? Groet Jitze Een tip?? Temperatuur. Iedereen klaagde al dat het behoorlijk heet was in de demo ruimte. In de periode dat ik met een clearaudio speelde was het geluid op tropische dagen niet te harden. En het kan behoorlijk heet worden in m'n kleine luisterruimte. Navraag deed blijken dat bij temperaturen boven de 27C de clearaudio gigantisch van karakter veranderde. Om het met 1 woord te omschrijven: Schel. Ik weet niet hoe de VD Hul op temperaturen reageert boven de 25C. Ik heb er nog weinig over kunnen vinden. Dus vandaar mijn slag om de arm. Er is wel iets over te vinden op de VD Hul site maar erg sumier. Siep. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 7 oktober 2002 Author Report Share Posted 7 oktober 2002 Dankjewel Siep, gaan eens een beetje trekken aan de rest van de sluier............. Groet Jitze. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest okki-nokki Posted 7 oktober 2002 Report Share Posted 7 oktober 2002 Geplaatst door siep: Een tip?? Temperatuur. Iedereen klaagde al dat het behoorlijk heet was in de demo ruimte. In de periode dat ik met een clearaudio speelde was het geluid op tropische dagen niet te harden. En het kan behoorlijk heet worden in m'n kleine luisterruimte. Navraag deed blijken dat bij temperaturen boven de 27C de clearaudio gigantisch van karakter veranderde. Om het met 1 woord te omschrijven: Schel. Ik weet niet hoe de VD Hul op temperaturen reageert boven de 25C. Ik heb er nog weinig over kunnen vinden. Dus vandaar mijn slag om de arm. Er is wel iets over te vinden op de VD Hul site maar erg sumier. Siep. Navraag Siep.Waar als ik het vragen mag. Heb je Peter Suchy daar over gesproken?En wat is de oorzaak dat bij zulke relatief lage en geringe temp. verschillen z``n groot klank verandering optreed? Gr. Okki-nokki. Link to comment Share on other sites More sharing options...
siep Posted 8 oktober 2002 Report Share Posted 8 oktober 2002 Geplaatst door okki-nokki: Navraag Siep.Waar als ik het vragen mag. Heb je Peter Suchy daar over gesproken?En wat is de oorzaak dat bij zulke relatief lage en geringe temp. verschillen z``n groot klank verandering optreed? Gr. Okki-nokki. Uit de VD Hul Phono Faq. A cartridge is built with its specifications like e.g. tracking ability and frequency response for a certain temperature and humidity range. Normal are 18 - 24 degrees Centigrade (64 - 75 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest okki-nokki Posted 8 oktober 2002 Report Share Posted 8 oktober 2002 Oke Siep, Meten is weten er gaat een thermometer bij en volgende zomer weet ik meer.Maar evenwel bedankt voor de tip.Het is deze zomer waarschijnlijk niet warm genoeg geweest bij ons.Ik heb absoluut geen problemen gehad. Gr. Okki-nokki. p.s.Welk element gebruikte jij indertijd? Link to comment Share on other sites More sharing options...
siep Posted 8 oktober 2002 Report Share Posted 8 oktober 2002 Hoi okki-nokki, Ik gebruikte toen de Gamma S Gold. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 9 oktober 2002 Author Report Share Posted 9 oktober 2002 Geplaatst door Haudio: En wat Okki Nokki bedoelt denk ik is dat je met de juiste hoogte regeling van je arm (VTA), een beter geluid krijgt dan maar wat doen. En dat is niet een kwestie van smaak, verder zijn testplaten ,een scoop en ervaring heel nuttig bij het juist instellen van een platenspelerkombinatie. MvG, Haudio Waarbij dan wel direct dient te worden opgemerkt dat niet alle platen even dik zijn, dit resulteert dus in afwijkingen, een arm waarvan de hoogte tijdens het spelen is af te regelen heeft dan zeker voordelen, lijkt mij, hoe ik ook mijn best doe een speler in te regelen, het betekent altijd zoeken naar een redelijk compromis................ Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest okki-nokki Posted 9 oktober 2002 Report Share Posted 9 oktober 2002 Ja Jitze, Compromis dat is het jiuste woord.Bij mij is alles een compromis zelfs mijn platen zowel oud (tweede hands) en nieuw.Aangezien we niet allemaal de zelfde oren hebben zal het hier en daar wel iets verschillen,noem ik gemakshalve smaakverschil.Om bij elke plaat die ik opzet de VTA aantepassen dar is voor mij echt een brug te ver.Er schijnt een ringmat systeem te zijn bestaande uit matjes van verschillende dikte zo kan je de VTA constand houden.Prettige wedstrijd.Verder als een outerlimit op de plaat ga ik echt niet,zefs daar heb ik flink wat weerzin moeten overwinnen. gr. Okki-nokki. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest okki-nokki Posted 9 oktober 2002 Report Share Posted 9 oktober 2002 Hallo Siep, Ik heb vannacht toch slecht geslapen,dat temperatuur verhaal van jou heeft me aan het denken gezet.Met je grootste liefde heb je soms de grootste ongemakken.En bij mijn grootste liefdes behoren mijn zwarte schijven.Dus...wat voor invloed heeft temperatuur verschil(verhoging)op vinyl?Is dat niet wat het Clearaudio element meedogenloos weergeeft?Het gaat er bij mij vooralsnog niet in dat gouddraad zo gevoelig is voor enkele graden temperatuur verandering.(de standaard meter in Parijs is niet voor de kat zijn viool in goud gemaakt). Gr.Okki-nokki. Link to comment Share on other sites More sharing options...
siep Posted 9 oktober 2002 Report Share Posted 9 oktober 2002 Hoi okki-nokki, Voor het vinyl maakt het niet zoveel uit die paar graden. En voor die spoeltjes met die paar goud draadjes denk ik ook niet maar het is de ophanging die ,volgens het vd hul verhaal, TE soepel wordt. En ,dat denk ik, wanneer je een element met zeer kleine tolleranties bouwt dan is iets teveel uitzetting funest. Denk maar eens aan een lager, warm het maar genoeg op en het valt van de as. Maar ach het zijn geen lange periodes van tropische hitte hier in Nederland. Dus valt het hier wel mee. Het hele verhaal schoot me te binnen na de demo in sneek. Waar veel mensen het aardig warm vonden. Zonnetje op de ramen een paar aardige versterker en je zit snel boven de 25C. Hoe de colibri op warmte reageert weet ik nog niet,behalve de algemene informatie van de van den hul site heb ik nog niks kunnen vinden wat echt over de colibri gaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 9 oktober 2002 Report Share Posted 9 oktober 2002 Geplaatst door siep:Hoi okki-nokki, Voor het vinyl maakt het niet zoveel uit die paar graden. En voor die spoeltjes met die paar goud draadjes denk ik ook niet maar het is de ophanging die ,volgens het vd hul verhaal, TE soepel wordt. En ,dat denk ik, wanneer je een element met zeer kleine tolleranties bouwt dan is iets teveel uitzetting funest. Denk maar eens aan een lager, warm het maar genoeg op en het valt van de as. Maar ach het zijn geen lange periodes van tropische hitte hier in Nederland. Dus valt het hier wel mee. Het hele verhaal schoot me te binnen na de demo in sneek. Waar veel mensen het aardig warm vonden. Zonnetje op de ramen een paar aardige versterker en je zit snel boven de 25C. Hoe de colibri op warmte reageert weet ik nog niet,behalve de algemene informatie van de van den hul site heb ik nog niks kunnen vinden wat echt over de colibri gaat. Ben ik erg eigenwijs als ik zeg, dat ik niet denk dat het daaraan lag Heb eerdere v.d.Hul elementen uit de duurdere prijsklasse gehoord die net zo klonken als die in ....., echter haast allemaal aanpassingsproblemen(arm mismatch/afstelling of MC-trap), dat het ook goed kan bewijst Siep Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest okki-nokki Posted 9 oktober 2002 Report Share Posted 9 oktober 2002 Heee Ruud, Dat vind ik netjes gezegd,en als nu niemand op z``n piep getrapt is dan weten we nog niets zeker maar heeft die ``Colibri`` recht op een herkansing.Ik ben er n.l. heilig van overtuigd dat dat een beest van een element is.Probeer eens meer naar de muziek die je draait te luisteren i.p.v. naar dat element.Exemplaren uit die prijs klasse laten nu een maal ook zaken horen die je bij de live uitvoering gewoon niet hoort.Helaas maar het is (voor mij ten minste)gelukkig wel waar.Niet te veel zeuren over z``n demo, gewoon thuis genieten van wat je hebt. Okki-nokki. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gert Posted 10 oktober 2002 Report Share Posted 10 oktober 2002 Geplaatst door Ruud:... Ben ik erg eigenwijs als ik zeg, dat ik niet denk dat het daaraan lag? ... haast allemaal aanpassingsproblemen(arm mismatch/afstelling of MC-trap), dat het ook goed kan bewijst Siep Beste Ruud, Nee, je bent helemaal niet eigenwijs. Je hebt gewoon gelijk. Dus gewoon vakmanschap of niet. mvg Gert Link to comment Share on other sites More sharing options...
gert Posted 10 oktober 2002 Report Share Posted 10 oktober 2002 Geplaatst door okki-nokki:... maar heeft die ``Colibri`` recht op een herkansing. ... Ik ben er n.l. heilig van overtuigd dat dat een beest van een element is. ... Niet te veel zeuren over z``n demo, Beste okki nokki, Lijkt mij wel redelijk die herkansing. Element is inderdaad een beest. En als je dan ook nog bedenkt dat vdH veel meer in warme landen verkoopt dan in dit kikkerlandje, dan mag je ervan uit gaan dat temperatuur niet veel doet bij zo'n element. Nou zeuren? Een demo moet goed zijn. mvg Gert Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 10 oktober 2002 Report Share Posted 10 oktober 2002 Geplaatst door okki-nokki:Heee Ruud, Probeer eens meer naar de muziek die je draait te luisteren i.p.v. naar dat element. Okki-nokki. Als dit element optimaal klinkt(zoals meer v.d.Hul elementen)gaat dat vanzelf Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 10 oktober 2002 Author Report Share Posted 10 oktober 2002 Geplaatst door gert:[QBBeste Ruud, Nee, je bent helemaal niet eigenwijs. Je hebt gewoon gelijk. Dus gewoon vakmanschap of niet. mvg Gert[/QB] Dit is toch wel een erg sterke uitspraak voor iemand, die echt niet weet hoe de zaak is opgezet.......................... Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts