Jump to content

Olieverversen

carl
 Share

Recommended Posts

Er zijn bij de Thorensen twee lagerdiameters. De 10 mm is de dikke.

Ook zijn er twee verschillende binnenplateaus. Een kunststof en een zamak. De laatste is natuurlijk zwaarder.

Volgens mij zijn de plateaus verder gelijk.

Toch vind ik het verschil opmerkelijk. Is de kogel onder je as niet plat geworden of het oplegvlak onderin hol..??

:)

Je doelt waarschijnlijk op mijn TD160. Dat is 1 van de eerste denk ik met de taartschep arm en magnetische dwarsdruk compensatie en zo'n 30 jaar oud. Daar zit een dikke 10 mm as in en een Zamak binnenplateau. In deze zit geen kogel maar een hardstalen plaatje onderin, de as zelf is kogelvormig geslepen aan de onderkant.

Maar goed, met olie er in loopt ie prima. Het is dus hoofdzakelijk de zijdelingse wrijving van de bronzen lagers waardoor ie zonder olie niet zo lang uitloopt.

;)

Kogel- en naaldlagers geven lagergeruis. Dat wil je zeker niet in een draaitafel.

Hans, jij hebt toch een Fat Bob, zit daar dan bij jou geen TMD in?

Nee, het gewone glijlager met omloopsmering.

Er zijn bij de Thorensen twee lagerdiameters. De 10 mm is de dikke.

Ook zijn er twee verschillende binnenplateaus. Een kunststof en een zamak. De laatste is natuurlijk zwaarder.

Volgens mij zijn de plateaus verder gelijk.

Toch vind ik het verschil opmerkelijk. Is de kogel onder je as niet plat geworden of het oplegvlak onderin hol..??

Je doelt waarschijnlijk op mijn TD160. Dat is 1 van de eerste denk ik met de taartschep arm en magnetische dwarsdruk compensatie en zo'n 30 jaar oud. Daar zit een dikke 10 mm as in en een Zamak binnenplateau. In deze zit geen kogel maar een hardstalen plaatje onderin, de as zelf is kogelvormig geslepen aan de onderkant.

Maar goed, met olie er in loopt ie prima. Het is dus hoofdzakelijk de zijdelingse wrijving van de bronzen lagers waardoor ie zonder olie niet zo lang uitloopt.

;)

Ik denk dat 2:30 of 5:10 best een groot verschil is. vandaar dacht ik aan je axiaal lager. Dat wordt tenminste belast, dus daar zal het meeste wrijving ontstaan. Radiaal komt en zonder snaar eigenlijk niks op.

Zo'n TD160 heb ik ook eens gehad. prima draaitafel.

Ik zal de proef eens met m'n fatbob doen...

Ik denk dat 2:30 of 5:10 best een groot verschil is. vandaar dacht ik aan je axiaal lager. Dat wordt tenminste belast, dus daar zal het meeste wrijving ontstaan. Radiaal komt en zonder snaar eigenlijk niks op.

Klopt, dat verschil is redelijk groot al kun je beide DT's niet 1 op 1 vergelijken denk ik. Ik heb ook al aangegeven dat wat dunnere olie waarschijnlijk minder visceuse wrijving geeft een langer uitloop resultaat geeft.

Neemt niet weg dat deze olie prima is en prima smeert. En dunnere olie dempt juist weer wat minder trillingen naar mijn idee.

;)

Net even een proefje gedaan erg simpel.

Plaat met stroboscoop ring (b.v. de hifitest van Jan Kool).

Gewicht erop, aan slingeren en wachten totdat de stroboscoop stil staat.

Dan start je de stopwatch.

Mijn Fat Bob doet er dus ongeveer 1:15 min over tot stilstand.

Dat valt dus tegen.. <_<

Of eigenlijk ook niet, het plateau is natuurlijk veel zwaarder en daardoor moest de kogel groter zijn.

Neem ik erbij dat draaitafel op m'n luisterzolder nu maar 15 graden Celcius is en de olie dus veel te dik.

Opvallend is, dat de laatste halve omwenteling ca 30 sec duurt. Dit geeft duidelijk aan dat de olie dik is.

Het zou overigens best kunnen dat dit de bedoeling is om trillingen te dempen.

Dat er metalisch contact is kan ik met het uitlopen op lage snelheid niet voorstellen.

Dat er metalisch contact is kan ik met het uitlopen op lage snelheid niet voorstellen.

Nee, dat geloof ik ook niet. Bij mij veerde het plateau een kwart streepje op de stroboscoopschijf terug op het moment van stilstand wat ook al aangeeft dat de wrijving puur visceus is.

Overigens was het bij mij ook iets van 15 graden in mijn werkruimte toen ik het proefje deed. Al mag een goede smeerolie niet veel veranderen over een gebiedje van 15 - 30 graden C.

;)

Nee, dat geloof ik ook niet. Bij mij veerde het plateau een kwart streepje op de stroboscoopschijf terug op het moment van stilstand wat ook al aangeeft dat de wrijving puur visceus is.

Overigens was het bij mij ook iets van 15 graden in mijn werkruimte toen ik het proefje deed. Al mag een goede olie niet veel veranderen over een gebiedje van 15 - 30 graden C.

;)

Nou je het zegt... dat terugveren deed mijn 11 kg zware plateau zelfs.

Guest tubejack
Weet jij hier een nachtwinkel die cartridges verkoopt dan? <_<

Die heb je toch gewoon in voorraad :confused:

Maar morgen kan toch ook :)

Edited by tubejack

De voordelen van magnetische lagering zijn: volstrekte wrijvingsloosheid en resonantieloosheid.

Bij een magnetisch lager heb je exact het zelfde probleem als bij een luchtlager, het is niet oneindig stijf, kortom ... resonanties! De 'oplossingen' zijn dan ook exact het zelfde als ik bij het luchtlager aangaf, pre-loading.

Beste Seed7,

Dus dit klopt niet?

(...) The ball bearing is no longer required. (There are some magnetic bearings that still use a ball bearing.) The Clearaudio Ceramic Magnetic Bearing design does not, thus avoids any point of load within the bearing and so eliminates bearing friction, wear and noise. (...)

't Lijkt me, wegens het ontbreken van fysiek contact tussen de lagerdelen, wel een heel plausibele claim.

Maar als je wel gelijk hebt (kun je dat gelijk aantonen?) is het wellicht beter om de spleet van een magnetisch lager te vullen met ferrofluid?

Guest kikkervisje

Het witte pijpje ( Clearaudio Ceramic Magnetic Bearing ) heeft absoluut een functie en dat is voorkomen dat het plateau in horizontaal vlak zich gaat verplaatsen.

Lijkt mij dus heel zinvol om

[Maar als je wel gelijk hebt (kun je dat gelijk aantonen?)

Dat kun je zelf heel simpel neem een buisje en plaats daarin twee magneten met de afstotende polen tegenover elkaar, eentje zweeft er nu, geef hem een klein tikje, hij zal op en neer stuiteren. Verhoog de belasting en hij zal minder op en neer stuiteren, wil je dat er helemaal niet meer gestuiterd wordt dan moet je de belastingnog verder verhogen, alleen maken de magneten dan helaas kontakt. Het is net als bij een luchtlager een kwestie van astemming van massa en flux om een gedrag te verkrijgen dat bruikbaar is.

Op zich is zo'n magneet lager interessant, ik zou het wel eens willen toepassen in het zwaartepunt van het plateau en dan een heel klein radiaal luchtlagertje om de as om het doorzakken van het plateau als gevolg van de massa van het element/arm op te vangen.

Jack/Pjotr, erg lange nalooptijden, mooi, hebben jullie Joels polijstset gebruikt en een andere spiegel gemonteerd? Bij mijn NA is het allemaal veel korter als ik het me goed herinner, meer in de ordegroote van wat Hans heeft gemeten. Zodra het ding weer uit de opslag komt zal ik eens wat gaan proberen. Bij mijn DD's blijft alles duidelijk onder een minuut. Heb hier een los nieuw lager van een SL-1200 liggen, de as laat zich met de hand al lastig draaien, dat loopt echt zwaar.

@kikkervisje

van al dit gedoe gaat de motor niet beter / konstanter draaien, wat je bereikt is dat het lager (mogelijk) minder rumble genereerd. Het leuke van draaitafels is dat er vele wegen naar Rome leiden. Er zijn mensen die zeggen dat de nalooptijd helemaal niet belangrijk is maar dat je in moet zetten op een extreem krachtigen en goed geregelde aandrijving waarbij de snaar een zeer innige verbinding met plateau en poelie aangaat. NA is daarin weer het tegenovergestelde met z'n zwakke motortje en gummie snaar. Goede vergelijkende metingen aan de diverse systemen heb ik nooit gezien, terwijl dat toch helemaal niet zo moeilijk is.

Ik denk dat het motertje minder hoeft te werken en daardoor langer meegaat.

Daarnaast heb je wel eens op een fiets gefietst waarvan de ketting niet is gesmeerd, en precies dezelfde fiets waarbij dit wel is gedaan. De "gesmeerde" fiets trapt veel lichter.

Een draaitafel moter is vaak ook opgehangen in rubbers, hoe meer kracht er nodig is hoe harder deze slijten, waardoor deze misschien wel een beetje scheef gaat staan, met alle gevolgen van dien.

Maar misschien is dit laatse wel een beetje vergezocht.

groet James

Guest tubejack
En dit laatste is immers hetgeen wij toch nodig hebben of ben ik nu gek geworden?

Wat "wij" nodig hebben :confused: geen idee... kijk eens in de handleiding van je DT zou ik zeggen.

Wat ik wel weet, dat het plateau en de as van mijn Thorens lekker soepel draaidt.

Waardoor logischerwijs het motortje minder hard er aan hoef te trekken en er

ook minder krachten op de aandrijfsnaar komen. D

Guest kikkervisje

tubejack nergens maar dan ook nergens heb ik beweert dat de olie van Ouweltjes niet goed is!

En verder zal ik er maar geen woord meer aan spenderen. :)

Guest tubejack
tubejack nergens maar dan ook nergens heb ik beweert dat de olie van Ouweltjes niet goed is!

En verder zal ik er maar geen woord meer aan spenderen. :)

Dat zeg ik toch helemaal niet?

Jammer, ik zie v

@kikkervisje

van al dit gedoe gaat de motor niet beter / konstanter draaien, wat je bereikt is dat het lager (mogelijk) minder rumble genereerd. Het leuke van draaitafels is dat er vele wegen naar Rome leiden. Er zijn mensen die zeggen dat de nalooptijd helemaal niet belangrijk is maar dat je in moet zetten op een extreem krachtigen en goed geregelde aandrijving waarbij de snaar een zeer innige verbinding met plateau en poelie aangaat. NA is daarin weer het tegenovergestelde met z'n zwakke motortje en gummie snaar. Goede vergelijkende metingen aan de diverse systemen heb ik nooit gezien, terwijl dat toch helemaal niet zo moeilijk is.

Maar dat (het dikgedrukte) wil je toch helemaal niet.......de snaar moet juist de motor(trillingen) zo goed mogelijk isoleren/ontkoppelen van het plateau, anders heeft heel die snaaraandrijving geen zin.

En een magnetisch lager (liever: ophanging of kussen) heeft wel degelijk in het horizontale vlak een borging nodig anders loopt het plateau weg.

Die lager-ruis raak je dus nooit kwijt, alleen de rumble-ellende van een taatslager heb je dan niet.

Heel vroeger was er eens een draaitafel die zijn plateau in een bak met vloeistof had drijven, waarbij de snaar aan 4 zijden het plateau raakte en zo de aandrijving en fixatie van positie verzorgde.

De snaar is dan als het ware een verticaal lager geworden.

Helaas is er dan nog altijd beweging in het horizontale vlak mogelijk als gevolg van de groefmodulaties, want de arm staat natuurlijk wel gefixeerd......

Guest tubejack
Jack/Pjotr, erg lange nalooptijden, mooi, hebben jullie Joels polijstset gebruikt en een andere spiegel gemonteerd? Bij mijn NA is het allemaal veel korter als ik het me goed herinner, meer in de ordegroote van wat Hans heeft gemeten. Zodra het ding weer uit de opslag komt zal ik eens wat gaan proberen. Bij mijn DD's blijft alles duidelijk onder een minuut. Heb hier een los nieuw lager van een SL-1200 liggen, de as laat zich met de hand al lastig draaien, dat loopt echt zwaar.

Nee Joel kwam alleen maar in zicht, omdat hij al jaren draaitafel olie verkoopt via het WWW en omdat ik het al in huis had.

Het is m.i. zeker geen slecht spul, maar er is beter.

Met je DD's draaidt dan niet de aandrijfmotor gelijk mee? Dit is gemeten zonder snaar, dus zonder motor.

Met vriendelijke groet,

Jack

Jack/Pjotr, erg lange nalooptijden, mooi, hebben jullie Joels polijstset gebruikt en een andere spiegel gemonteerd?

Nee, de as van de TD160 is al spiegelend geslepen en ik heb er verder ook niets aan gemod.

Vond op mijn werk nog een blik olie voor vacuumpompen. Die is wat dunner dan de nu gebruikte compressorolie. Komend weekend eens kijken wat dat doet.

Bij mijn NA is het allemaal veel korter als ik het me goed herinner, meer in de ordegroote van wat Hans heeft gemeten. Zodra het ding weer uit de opslag komt zal ik eens wat gaan proberen. Bij mijn DD's blijft alles duidelijk onder een minuut. Heb hier een los nieuw lager van een SL-1200 liggen, de as laat zich met de hand al lastig draaien, dat loopt echt zwaar.

Zit daar niet beschermingsvet/olie in wat verdroogt is? Zou het eens schoonmaken met aceton. Bij een juiste passing moet zoiets makkelijk draaien. Overigens kunnen bij een DD de aandrijfspoelen, ook als de DT niet aan staat, remmend werken.

Wat ik wel weet, dat het plateau en de as van mijn Thorens lekker soepel draaidt. Waardoor logischerwijs het motortje minder hard er aan hoef te trekken en er ook minder krachten op de aandrijfsnaar komen.

Dat is nog maar de vraag Jack. Ik merkte geen snelheidsverschil bij mijn 4 proefjes: De tafel liep een fractie te snel, gebruikelijk bij deze Thorens. Het opzetten van de naald op de plaat had wel effect, daarbij liep de tafel nagenoeg op snelheid volgens de strobscoop. De trekkracht van de naald is dus behoorlijk groter dan de wrijving van het lager. Dit was overigens alleen merkbaar bij een oude snaar die ik nog in de rommelbak had liggen. Een goede snaar heeft geen merkbaar effect (alleen bij proef 4/ getest), de tafel blijft dan ook bij opzetten van de naald een fractie te snel lopen.

Maar goed de motor staat hier helemaal niet ter discussie, het gaat om de smering van het lager van het plateau.

;)

Wat betreft de uitloop tijd:

Hier spelen 2 factoren een rol: indien er een zeer dunne olie wordt gekozen is de inwendige wrijving in de olie laag en de uitloop tijd derhalve lang. Als echter er metaal op metaal contact optreedt omdat de dunne film wordt doorbroken wordt de uitloop tijd weer kort en treedt er slijtage op. Zie voorbeeld van iemand die een (dunne) naaimachine olie gebruikt. Bij een hierop volgende test met een compressor olie die ongeveer 2 x zo visceus is als een naaimachine olie werd de uitloop tijd langer. Dit liet zien dat er bij de naaimachine olie metaal-metaal contact optrad.

Ondanks de hogere viscositeit van de compressor olie was de uitloop tijd langer.

Dit komt omdat de compressor olie een licht gedoopte olie is en de dope metaal–metaal contact voorkomt.

Dit bewijst indirect dat de toegevoegde dope een dominante rol speelt.

Op de dope markt zijn vele honderden dopes te koop met specifieke toepassingen voor olien en vetten in specifieke toepassingen. Sommige olie fabrikanten hebben bijv. meer dan 250 verschillende smeermiddelen in hun arsenaal.

Tot nu toe heb ik geen olie aangetroffen die specifiek voor DT is.

Voor de TTO is een mix van 4 dope typen uitgezocht. De dope’s die gekozen zijn voor de TTO doen het goed in oa. leibaanolie, schokbreker olie en transmissie olie.

Ook bevat de TTO een friction modifier. Zonder meer kunnen deze dope’s niet worden gebruikt omdat ze het brons in het DT zouden aantasten.

De gekozen friction modifier is in feite een vloeibaar technisch equivalent van Molybdeen disulfide, grafiet en teflon deeltjes. Laatstgenoemde vaste componenten hebben hun technische waarde in de praktijk bewezen o.a in nood loop producten.

Ik heb gekozen voor een vloeibare versie omdat de passing ruimte in een goed DT lager zeer klein is. ( 5 tot 20 micron )

Een wat versleten DT lager zal soms geen problemen met eerder genoemde vaste deeltjes hebben.

De vloeibare friction modifier heeft oa als voordeel dat bij het aanlopen/ starten van een DT de wrijving minder is. Dit is echter moeilijk meetbaar en aantoonbaar. Wel is de werking indirect bewezen omdat deze friction modifier in schokbrekers voor race motoren zeer succesvol is gebleken. ( De smering van de schokbreker van een race motor is zeer krities )

Bij de formulering van de TTO is anders dan gebruikelijk is niet gelet op de kosten van grondstoffen. De productie vindt op zeer kleine schaal plaats. De productie aantallen van de flesjes zijn ( helaas) te klein om dit op grote = goedkope schaal af te vullen.

De keuze viel op 20 ml omdat dan in de praktijk 1 verpakking dan voor v