Jump to content

DYNAVECTOR - DRT XV-1S MONO PHONO CARTRIDGE

Guest Rev. Fatman
 Share

Recommended Posts

Guest Rev. Fatman

Heeft HEAR iemand dit ooit beluisterd?

adynadrtmono.jpg

Dynavector set out to produce a cartridge capable of musical reproduction above, or at least equal to any digital source. The result is the XV-1S: a cartridge designed to meet this ambitious goal, and succeeding in providing the finest analogue reproduction possible.

At a glance, the XV-1S is different from all cartridges that have gone before. Its magnetic circuit comprises 8 small ALNICO magnets. The magnetic path is divided into two - In the magnetic gap, a specially designed magnetic flux equalizing piece is placed. On the front yokes, magnetic stabilizing coils are wound. By this special combination, the magnetic field becomes widely homogeneous and more linear than the conventional magnetic design that is common in existing MC cartridges. Currently the design trend of MC cartridges is to employ stronger and harder magnets. The XV-1S takes the opposite approach.

The result? Deeper and more accurate bass, brighter but much smoother treble and better L/R separation. Very low distortion, especially of 3rd harmonics, results in lifelike musicality and ease of reproduction impossible using normal MCs. After hearing the music produced by the XV-1S even 'high-end' CD players sound thin, lacking any real deep bass. This cartridge handles the smooth string notes and heavy dynamics of big orchestral works such as Prokofiev, Shostakovich, Mahler etc. with unique ease, to bring the full glory of analogue recordings to the listener who wants the very best possible sound from their stock of LP records.

Specifications:

Type: Low output moving coil mono cartridge with multi Alnico magnets and Flux damper

Output Voltage: 0.25mV (at 1KHz, 5cm/sec. RMS horizontal)

Frequency Response: 20 - 50kHz

Compliance: 6 x 10-6 cm/dyn (horizontal)

Tracking force: 2.6 - 3.2 grams

Impedance: R=7 ohms

Recommended Load Resistance: > 30 ohms

Cantilever: 6mm length (0.3 mm dia. solid boron)

Stylus: PF Line contact shape

Stylus radius: 7 x 30 micron

Weight: 12.6 grams

Guest Rev. Fatman

The result? Deeper and more accurate bass, brighter but much smoother treble and better L/R separation.

Ook dat nog en bovendien in een mono-cartridge :confused:

Oh, oh. Immer alert!! :D:D

Kraus dit element is er n.l. ook in een stereo uitvoering. ;)

Maar zonder gekheid ken jij dit element?

p.s. Mono&Stereo.

Guest Rev. Fatman

Beste Kraus ook van de Beatles zijn mono opnames gemaakt. ;)

Tsja waarom dat jij, met 3 armen rond je plateau, geen plek voor een mono-element hebt is mij nu wel duidelijk. :)

Alleen die mono-hype is mij door de jaren toch echt ontgaan. Nimmer iets van mee gekregen.

Heb je zelf wel eens mono met een echt mono-element beluisterd? Aan je reacties te lezen waarschijnlijk niet.

Vermoedelijk kan Erik Klijnsmit je dat mono-stereo verschil wel laten horen, alleen dan wel weer niet vanaf de plaat.

Wel weet ik van liefhebbers welke nooit op stereo zijn overgegaan.

Zo ken ik ook liefhebbers die zich in de eind 70er begin 80er jaren niet zo gek hebben gekregen om hun vinyl collectie hals over kop te gaan vervangen voor de cd-hype.

Maar uiteindelijk heb jij weer wel gelijk dat aanschaf van een mono-element nutteloos is bij het ontbreken van high-fidelity of mono-platen in je collectie.

[..] De monoplaten die ik in mijn bezit heb zijn echter met een stereocartridge ook heel goed af te tasten en wel omdat de opzet die voor stereo vanaf vinyl werd gekozen (45 graden gekanteld) uiteraard compatibel moest zijn met de vroegere monoplaten.

En echte mono-elementen, die die een stereoplaat direct naar de filistijnen helpt, zijn dun gezaaid. Bijna allemaal hebben ze wel een cantilever ophanging met de beweeglijkheid die voor stereo nodig is en dus heb je, volgens de puristen, verlies.

Guest Rev. Fatman

Alleen die mono-hype is mij door de jaren toch echt ontgaan. Nimmer iets van mee gekregen.

monotopic

Monoplaten zat en een mono-element heb ik uiteraard wel overwogen. De monoplaten die ik in mijn bezit heb zijn echter met een stereocartridge ook heel goed af te tasten en wel omdat de opzet die voor stereo vanaf vinyl werd gekozen (45 graden gekanteld) uiteraard compatibel moest zijn met de vroegere monoplaten. Anders werd het met het nieuwe stereo-formaat natuurlijk niks :)

Kraus 27 posts m.b.t. mono op HEAR noem jij dat een hype? :confused:

Sterker nog bij het uitbrengen van de stereoplaat in 1957 werd er onmiddellijk gewaarschuwd deze niet met een mono-element af te spelen. ( vernielt de groeven)

Vervolgens kwam er snel het radio-element op de markt. Dit element is mono en speelt ook stereo zonder de groeven te vernielen.

Het radio-element bij monoplaat geeft optimale weergave echter op een stereoplaat is dit weer niet het geval.

Optimaal: mono-element bij een monoplaat.

Stereo-element op een monoplaat klinkt echt minder en omgekeerd het radio-element op een stereoplaat is ook weer but.

Maar op de middengolfband radio uitzendingen van destijds gebruikte men zowel mono als stereoplaten.

Ja destijds was dat verschil via de radio nauwelijks hoorbaar.

Maar op de middengolfband radio uitzendingen van destijds gebruikte men zowel mono als stereoplaten.

Allicht... middengolf is alleen mono... :blink:

Guest tubejack

Allicht... middengolf is alleen mono... :blink:

Beetje off-topic :unsure:

Foutje :)

Jammergenoeg hier nooit doorgebroken :(

Groet,

Jack

"Stereo-element op een monoplaat klinkt echt minder "

Versterker vergeten op mono te zetten?

Overigens heb ik jaren geleden de (stereo) XV-1 uitvoerig beluisterd

op Geoff Husband's Orbe/SME IV, met bijhorende Dynavector

voorvoorversterker met stroomingang (PPA-100 ofzoiet).

Dat was heel heeel heeeel goed.

xv1.gif