Jump to content

HELP! Grote problemen

Andre Kel
 Share

Recommended Posts

Vandaag melde mijn vrouw mij dat de rechter luidspreker het niet meer deed. Hij ruiste alleen wat.

Versterker maar eens aangezet, dacht toen nog dat er een kabel niet goed zat, tot mijn grote schrik een flinke PLOP! en ruis, krakende ruis, daarbij geluiden als of je een kabel aansluit terwijl je amp aan staat.

Bang voor het ergste, met mijn vingers op de aan/uit schakelaar de linker luidspreker op het rechter kanaal aangesloten..... geen geluid. De rechter deed het op het linker kanaal wel maar..... alleen het mid en hoog. Laag weigerde dienst. Bij het uitzetten van de versterker een plop en kraak!

Dit was voor mij aanleiding om mij zorgen te gaan maken, grote zorgen.

Bas luidspreker uit de rechter kas gehaald. Bij het opendraaien komt me een flinke pluim rook tegemoet en voel ik aan de luidspreker dat hij aanloopt, kraakt tijdens het bewegen en niet meer terug gaat naar zijn originele stand. De geur is alles zeggend...

De filter ruikt niet en ziet er ook onbeschadigd uit.

De versterker ruikt van binnen ook niet en staat natuurlijk niet meer aan.

Mensen....

Ik ben serieus naar iemand op zoek, het liefst in het zuiden van het land, die mij kan helpen.

Wat kan er met mijn amp zijn? Waar kan ik hem laten maken. Let wel ik heb 'm tweede hands gekocht vorig jaar mei en heeft altijd goed gespeeld. Ik hoef niet terug naar de winkel waar ie gekocht is gezien garantie er af is. Het liefst in zuid limburg dus.

Mijn Bas unit, daar moet waarschijnlijk een nieuw spreekspoel in. Een nieuwe unit heeft niet mijn voorkeur, vanwege het inspelen. Misschien toch eens B&W Nederland bellen?

HELP MIJ! Ik had de tranen in de ogen staan toen ik speaker aan het demonteren was.

Ik ben dus op zoek naar een ZEER goede elektro man die bekend is met Audio Analoge en een bedrijf wat spreekspoelen kan vervangen/reviseren.

HELP

HELP

HELP

Even geen grapje vandaag.

Andre

HELP MIJ! Ik had de tranen in de ogen staan toen ik speaker aan het demonteren was.

Andre

Ik kan je helaas niet helpen maar ik kan mij het gevoel hierboven heel goed voorstellen. Zwaar k*t. Ik hoop dat het weer goed komt. Succes ermee.

Groeten...

:( Als ik je relaas lees denk ik onmiddellijk aan mijn (regelmatige) ervaringen met mijn vorige amp, een Phase Lineair voor en eind... de power amp van die set had absoluut geen beveiliging en als er dan wat misliep (ondanks de fast blo 5A fuses op de uitgang) dan kwam er 240V op de speakers te staan. Zo heb ik verschillende woofers "opgesmoord" met net hetzelfde resultaat: brandgeur, rook uit de unit(s) gesmolten en verkoolde spreekspoel. Scheidingsfilter kon dat meestal wel aan... moest daarna steeds een hele rij nieuwe trannies laten steken in de amp :(

innige deelneming, RastaPhil

voor de versterker kan ik je echt Kt88 adviseren. want uit je beschrijving concludeer ik dat 1 kanaal naar de ......is

de luidspreker gaat door B&W vervangen worden. ik denk niet dat die gaan rommelen terwijl een andere unit gewoon voorhanden is.

vriend van mij heeft toen een vastgelopen spreekspoel laten vervangen door audiolab. dat was erg netjes gedaan.

zo'n unit kun je gewoon opsturen.

totaal bedrag kwam toen rond 200 euro inc opsturen

ik neem aan dat 2 nieuwe woofers te duur is?

balen man. echt f*ck*ng kl*t* is dat

andre

probeer anders dit adres eens

feel audio

geen idee wat dat kosten zal maar de beste man maakt op mij een goede indruk. anders zou ik hem niet aanbevelen.

versterker reparatie alsmede reconen.

ik heb ooit een cd speler van hem gekocht en de modificaties die hij had uitegevoerd zijn door een kenner ingeschat als zeer kundig. de man is tandarts van beroep dus hij heeft vaste handjes.

felix de schwartz heet ie.

hij zit in omgeving den bosch

Hoi,

Spido, nee ik heb het rechter kanaal van de versterker ook met alle risico's van dien op de linker luidspreker aangesloten. Nada!

De versterker stond niet opengedraaid of dat weet ik 100% zeker. Dat is me wel eens gebeurt met de luxmannen maar heeft toen geen schade op geleverd.

M44 dank je, ik ga eens bellen. Tja ik weet niet wat 1 woofer gaat kosten. Wat ik wel weet dat er ooit eens bij mijn Matrix2S2 een woofer kapot was en die koste toen 576 gulden! Damn, dat zal nu wel euro's , en meer zijn.

Wat wel is, hier is afgelopen woensdag een flinke onweersbui over Heerlen gegaan en in het bos, daar woon ik tegen, is de bliksem ingeslagen. Dat heb ik drie jaar geleden ook eens gehad en dat heeft me toen mijn dvd speler gekost.

Wat is jullie ervaring, of weten jullie iemand met de ervaring met het vernieuwen van een spreek spoel?

En weet er iemand in zuidlimburg een goede electro man. Nijmegen is ook weer zo'n eind. Als het dichtbij is me dat liever. Ik ga Helder in Meersen eens bellen.

Ik baal echt ja, verd...e!

Andre

Hoi,

Spido, nee ik heb het rechter kanaal van de versterker ook met alle risico's van dien op de linker luidspreker aangesloten. Nada!

De versterker stond niet opengedraaid of dat weet ik 100% zeker. Dat is me wel eens gebeurt met de luxmannen maar heeft toen geen schade op geleverd.

M44 dank je, ik ga eens bellen. Tja ik weet niet wat 1 woofer gaat kosten. Wat ik wel weet dat er ooit eens bij mijn Matrix2S2 een woofer kapot was en die koste toen 576 gulden! Damn, dat zal nu wel euro's , en meer zijn.

Wat wel is, hier is afgelopen woensdag een flinke onweersbui over Heerlen gegaan en in het bos, daar woon ik tegen, is de bliksem ingeslagen. Dat heb ik drie jaar geleden ook eens gehad en dat heeft me toen mijn dvd speler gekost.

Wat is jullie ervaring, of weten jullie iemand met de ervaring met het vernieuwen van een spreek spoel?

En weet er iemand in zuidlimburg een goede electro man. Nijmegen is ook weer zo'n eind. Als het dichtbij is me dat liever. Ik ga Helder in Meersen eens bellen.

Ik baal echt ja, verd...e!

Andre

felix doet in ieder geval alles wat je vraagt. wat het kost is een tweede maar hij heeft mij toen zeker niet het vel over de neus gehaald

Hoi Ivan10,

Ja de versterker moet ook nagekeken worden. Dat is de aanstichter van het kwaad.

M44, ik ga 'm eens bellen maandag of eerder dinsdag denk ik.

Andre

yep , gewoon doen.

hij is oke.

dan ben je wel in een klap klaar namelijk.

Veel gemaakte fout als er iets mis is gegaan om de apparatuur nog een keer aan te zetten onder het mom van even testen. Hierdoor maak je vaak meer kapot dan nodig is.

verder nog een tip als je in open gebied woont en al vaker een inslag te pakken heb gehad investeer dan in een overspannings beveiliging voor audio toepassingen ( bv surge master of crystal clear van Binaural ) deze kunnen in piek de meeste inslagen prima tegenhouden en de aangesloten apparatuur beschermen.

verder nog een tip waar jullie allemaal wat aan kunnen hebben. meld iedere schade waar elektronica gerookt heeft bij je verzekeraar. Ook dit soort dingen kunnen in veel gevallen mits er een reparateur een raport heeft geschreven opgegeven worden aan de brandverzekering en de schade word dan of gratis vergoed of je krijgt de waarde van je apparaat terug.

Persoonlijk adviseer ik iedereen om de verzekerings agent in te seinen als het geonweerd heeft zodat als in de weken erna het apparaat het begeeft toch nog wat te kunnen claimen.

met vriendelijke groet,

Wicher Donga

Binaural

Mocht de tandarts uit Den Bosch er niet uitkomen is er nog niks aan de hand.

Dit adres kan ik aanbevelen, zowel voor de speakers als voor de versterker.

Succes.

art moet de woofer ook laten opsturen maar ik begrijp dat die daar tgenwoordig een goed mannetje voor heeft

Andre,

voor wat het waard is, voor je versterker neem gewoon kontakt op met de importeur en bespreek de zaak, rij eventueel naar Utrecht. Je kunt dan altijd nog besluiten hem ergens anders te laten repareren.

aan de luidsprekerspoelen zou ik zeker niet gaan zitten prutsen. 'Gewoon' een nieuwe woofer er in. Ook hier neem kontakt op met de importeur, Misschien is de woofer door de fabrikant voor een redelijke prijs te repareren, hoewel ik dat betwijfel.

Persoonlijk adviseer ik iedereen om de verzekerings agent in te seinen als het geomweerd heeft (...)

:blink:

Ach kijk. Henrie heeft een taalfout gevonden. Wat leuk! <_<

Groeten... (met de excuses aan TS voor OT)

maak er dan geOhmweerd van. dan blijf je nog on topic ;)

Hallo,

De tip van Binaural is een goede.

Ik heb onlangs de PS audio Quintet gekocht. (Ze zijn op het ogenblik in de aanbieding bij De Hifiwinkel)

Je hebt dan blikseminslagbeveiliging en filtratie in

Is altijd goed om te investeren in dit soort middelen maar er zit ook een addertje onder het gras de meeste apparaten hebben wel enenige beveiliging tegen piekspanning maar niet tegen de hoge stromen welke bij een inslag voor de dag kunnen komen. Kijk daarom altijd wat de surgestroom is bij de aanschaf van een overspannings beveiliging/ netfilter. Onze Crystal clear kan bv 352.000 amp in piek hebben. Dit is meestal ruim voldoende om alle achtergelegen apparatuur te beschermen.

Dan nog een fabel de wereld uit helpen ik zie vaak bij mensen thuis dat ze in de bouwmarkt een overspannings beveiliging in de vorm van een stekkerblok of tussen zet stekker aangeschaft hebben. Hoewel het juist is dat deze componenten ook beveiliging geven zijn ze omdat ze dus danig slecht geconstrueerd zijn binnen 1 a 2 jaar hun volledige werking kwijt. ( varistors slijten zeker als er maar een enkeling gebruikt word zoals in veel commercieele modellen het geval is, en niet alleen bij de goedkope modellen )

Verder is het altijd slim om even te kijken hoeveel energie de filter kan absorberen. de energie van een inslag moet tenslotte ergens blijven.

Meer technische specs over dit onderwerp zijn bv te lezen bij onze Crystal Clear netfilter.

Met vriendelijke groet,

Wicher Donga

Binaural

ik denk zowie zo dat ze de moeite niet gaan nemen om hem te reconen. zeker niet wanneer ze vervangers hebben liggen. dat zal toch nog wel?

hoe oud zijn de speakers btw