Jump to content

mechanisch lekkende elco's versterker denon PMA-860

jos80
 Share

Recommended Posts

Ik heb vorige zondag een 2dehands versterker Denon PMA-860 gekocht van iemand die hem zelf nog niet zo lang geleden in de kringloopwinkel gekocht had. Het geluid leek mij op dat moment ok, maar bij het openmaken thuis bleek er aan de voet van 4 grote roodbruine cilinders uitgeharde smurrie te zitten met wat roesten van de transistortjes rondom :huh: .

Het ziet er zo'n beetje uit als bij deze man:

http://www.usedvictoria.com/classified-ad/5052093

Even opgezocht en dit zouden mechanisch lekkende elco's zijn. Bij het beluisteren thuis hoor ik bovendien af en toe geklik van schakelingen ter hoogte van de luidsprekeruitgang, waarbij het geluid even wegvalt (dat geklik blijft zich voordoen als ik alles loskoppel van de versterker) :angry: .

Met mijn beperkte hardware kennis heb ik wat moeite om het probleem goed in te schatten:

- Zou alles opgelost zijn door de 4 elco's te vervangen of is het te laat nu de inhoud een stukje op de printplaat is gelopen. Welke moeten er best in de plaats (op de elco's staat 6800

Dat elco's na lange tijd gaan lekken is niets bijzonders. Of het de moeite nog waard is? Tja als ie nog speelt ... Sowieso vervangen die hap dan en de troep weghalen met wat alcohol en een hard varkensharen kwastje. Ook de overige elco'jes vervangen. Transistoren is niet nodig daar het ding nog speelt.

Of het de garantie van de kringloopwinkel is? Hangt er af wat er voor betaald is. Als het 25 eu is mag je niet zeuren en heb je een leuk knutselobject maar als het richting de 200 gaat is het een andere zaak. Dan zou ik hem terug brengen, hij doet het tenslotte niet naar behoren.

;)

Ik heb er 125 euro voor neergeteld en zit nog te tobben of het knutselwerk wordt of niet. Dus dat sporadisch geklik aan de luidsprekeruitgang zou ook wat te maken kunnen hebben met de elco's die aan vervanging toe zijn ?

Naast het vervangen van de elco's kan het ook zijn dat er andere onderdelen aangetast zijn door de zuren uit die elco's.

Dat wordt dus in ieder geval de print reinigen, maar ook aangestaste onderdelen vervangen.

Dat blijft anders doorkruipen en kan voor allerlei vage klachten zorgen.

Werk voor de technieker dus, ik denk dat je met vervanging van de 4 stuks 6800 uF, reiniging en verdere foutopsporing al snel in de richting van 100 euro zit.

125 euro vind ik overigens geen "kringloop-prijs". :unsure::ph34r:

Grote Elco's worden ook vaak met kit op de print bevestigd

het zou kunnen dat dat hier ook het geval is.

Correcte opmerking Robert. Alleen de verroeste pootjes en het geklik op de uitgang kunnen er wel op wijzen dat er een of meerdere elco's gelekt hebben. Dan is er wat werk aan de winkel.

BTW, mocht een van die elkco's het echt begeven hebben, zou dat zich ook kunnen uiten door een (zachte) continue brom op de uitgang

Voor 125 eu? Nee, vind ik ook geen kringloopprijs meer. De kosten die je moet maken om hem weer in orde te krijgen zijn dan niet meer in verhouding. Zou hem zelf in dit geval terug gaan brengen.

;)

dat ding heeft ie niet uit de kringloop maar via iemand die hem uit de kringloop.....

dan hoop ik dat dat een goeie vriend is die hem zelf terug kan brengen naar de kringloop.

zelf voor 20 euro gekocht en even 105 euries verdienen op onze Jos.

zo gaat dat zomaar

Helaas niet via vriend gekocht. Het verhaal van de kringloopwinkel hoorde ik pas achteraf en toen dacht ik "dju :ph34r: ". Hij zat wat krap bij kas en kan/wil hem niet meer terugnemen. Gaat wel het garantiebewijsje opsturen, dus misschien raak ik toch zonder extra kosten van dat geklik. Hij heeft nadien altijd vriendelijk en snel geantwoord op mijn vragen en ben niet van plan er een drama van te maken (iets kopen is toch altijd wat gokken).

Uit de reacties intussen opgemaakt dat het misschien gewoon kit is en geen gelekte inhoud. Heb een foto genomen (sommige componenten lijken er toch niet zo gelukkig mee). Geen brom op de uitgang.

http://student.kuleuven.be/~m9831136/denonPMA860.jpg

Oh dat ziet er niet zo heel ernstig uit. Die elco's moeten vervangen, dat is duidelijk. Als je de elco's er uit hebt gehaald, de print schoonmaken met wat alcohol en een doekje en een hard kwastje.

Het elektrolyt van modernere elco's is PH-neutraal, dus het zou nog erg mee kunnen vallen met de schade. Wel is het erg geleidend. Dikke kans dat als je de print goed hebt schoongemaakt dat het getik ook over is.

;)

Blijft natuurlijk gissen met zo'n foto. Zo te zien is het een heel dun laagje. Als het een soort poederachtige substantie is die vrij makkelijk los laat bij een schoonmaakpoging lijkt het mij toch gelekt elektrolyt.

Bij zo'n opstelling zitten de elco's meestal met PU of butyleenkit tussen de elco's, onderling aan elkaar gekit.

;)

Inderdaad toch kit, want geen poederachtig materiaal en niet schoon te krijgen. Het probleem wordt opeens al een stuk eenvoudiger (vermoedelijk gewoon hersoldeerwerk). Bedankt voor alle reacties die ik al gekregen heb :) !