Jump to content

Muziekinstallatie en verwarming


stefk
 Share

Recommended Posts

Beste mensen,

 

De kans is groot dat ik de installatie een andere plaats geef in onze woonkamer.

Deze komt dan wel voor een radiator te staan. Af te raden of is er een minimum afstand van radiator tot achterkant componenten waarvoor jullie geen problemen zien?

 

Waarom veranderen?

Wel ik wil terug in de lengte gaan spelen met ongeveer 60 cm van de radiator en ongeveer 80cm van de zijwanden. Maar als de radiator een serieus bezwaar is, dan plaats ik de installatie in een hoek maar heb dan langere bekabeling nodig + minder praktisch om muziek op te leggen.

 

Groetjes

Stef

Link to comment
Share on other sites

Voor de amp en CD speler zie ik eig geen problemen

Amp w zowizo warm en ik denk niet dat de radiator zo'n hitte produceert dat de componenten er last van zouden hebben. Ik vrees meer voor het element van mn platenspeler. Deze zal iets hoger staan dan de radiator (2m op 40cm hoogte) en warmte stijgt ...

Installatie kan eventueel in de hoek, mss is dat het beste. Zo zijn er geen problemen vr het wassen van het raam, niemand kan de installatie zien. Raam bevindt zich aan de straatzijde en voetpad. In de hoek heb ik nooit rechtstreeks zonlicht op de installatie. Opteren vr een langere luidsprekerkabel is waarschijnlijk het zinvolste.

 

Gr

stef

Link to comment
Share on other sites

Ik heb mijn beide installaties vrij dicht voor een radiator staan. 40 en 80 Cm.

Beide geven geen enkel probleem met het element. Volgens de thermometer word het bij beide elementen nooit warmer dan 23 graden C bij een kamertemperatuur van 19 graden C.

 

Probeer het eens uit met een tafeltje ter hoogte van waar je element is en een thermometer erop, dan weet je zeker hoe warm het word op de plek waar je je DT wilt gaan plaatsen.

 

Mvg. Miracle.

Link to comment
Share on other sites

Je hebt dan wel het voordeel dat je apparatuur al is opgewarmd voor dat je begint met spelen. :D

 

Maar alle gekheid op een stokje, ga maar eens op een afstand van 60cm staan van de radiator.

Dan kan je voelen /meten hoe warm dat nog wordt en kan je zelf bepalen of dit te warm is.

Ik denk dat het wel mee zal vallen en mocht het toch wel erg warm zijn kan je ook nog de temperatuur van het water in de CV ketel wat lager zetten op ongeveer 70 graden (lager mag ook) dan bespaar je ook nog weer op je stook kosten en zal het nooit te warm worden.

Wel duurt het dan wat langer voor dat de kamer op tempratuur is al je deze snel wilt opstoken maar dat zal met 70 graden ook nog wel mee vallen.

 

Zorg wel dat de warmte vrij naar boven kan dus geen te diepe vensterbanken die zullen de warmte meer naar voor richten.

 

Afschermen met een radiator ombouw kan ook maar maak dan alleen aan de onder en boven zijde sleuven waar de warmte door weg kan en de koude lucht naar binnen.

Maar ook hiervoor mag de CV tempratuur niet te hoog staan om dat het houd anders wel eens te warm kan worden en dan loop je kans op brand gevaar.

Een metalen plaat kan ook maar die zal zelf ook warm worden en de warmte gewoon door geven.

 

Groetjes George.

Link to comment
Share on other sites

Afschermen met een radiator ombouw kan ook maar maak dan alleen aan de onder en boven zijde sleuven waar de warmte door weg kan en de koude lucht naar binnen.

Maar ook hiervoor mag de CV tempratuur niet te hoog staan om dat het houd anders wel eens te warm kan worden en dan loop je kans op brand gevaar.

Dat lijkt me onzin. Hoe heet wordt een radiator nou helemaal? 80 graden Celsius? 90 misschien? In ieder geval minder dan 100 graden Celsius, want dan gaat water koken. Hout ontbrandt toch niet bij dat soort temperaturen? Dat vliegt heus niet in de fik...

 

Ik heb mijn set trouwens ook voor de verwarming staan. De achterkant van de versterker zit nauwelijks meer dan 20cm van de verwarming vandaan. Ik heb een thermometer op de koelribben van m'n versterker zitten zodat ik kan zien hoe heet het ding wordt. 's Winters, met de verwarming aan, is dat zelden meer dan 40 graden. In de zomer is het vaak nogal warm in m'n kamer (30 graden is geen uitzondering) en dan wordt m'n versterker veel warmer dan in de winter met de verwarming aan. De temperatuur van de versterker blijkt meestal zo'n 18 a 20 graden hoger te liggen dan de omgevingstemperatuur. M'n 'record' ligt op iets van 56 graden, op een uitzonderlijk warme dat (36 graden in m'n kamer :mad2: )...

Link to comment
Share on other sites

Afschermen met een radiator ombouw kan ook maar maak dan alleen aan de onder en boven zijde sleuven waar de warmte door weg kan en de koude lucht naar binnen.

Maar ook hiervoor mag de CV tempratuur niet te hoog staan om dat het houd anders wel eens te warm kan worden en dan loop je kans op brand gevaar.

Dat lijkt me onzin. Hoe heet wordt een radiator nou helemaal? 80 graden Celsius? 90 misschien? In ieder geval minder dan 100 graden Celsius, want dan gaat water koken. Hout ontbrandt toch niet bij dat soort temperaturen? Dat vliegt heus niet in de fik...

 

Ik heb mijn set trouwens ook voor de verwarming staan. De achterkant van de versterker zit nauwelijks meer dan 20cm van de verwarming vandaan. Ik heb een thermometer op de koelribben van m'n versterker zitten zodat ik kan zien hoe heet het ding wordt. 's Winters, met de verwarming aan, is dat zelden meer dan 40 graden. In de zomer is het vaak nogal warm in m'n kamer (30 graden is geen uitzondering) en dan wordt m'n versterker veel warmer dan in de winter met de verwarming aan. De temperatuur van de versterker blijkt meestal zo'n 18 a 20 graden hoger te liggen dan de omgevingstemperatuur. M'n 'record' ligt op iets van 56 graden, op een uitzonderlijk warme dat (36 graden in m'n kamer :mad2: )...

 

 

Wij hebben vroeger een logeerbed gehad dat is toen ook tegen de verwarming gezet en dat kopschot wat er aan zat was helemaal verkoold.

Echt brand zal het niet worden daar heb je gelijk in maar je kan er toch maar beter mee uitkijken.

 

Het water in een verwarming syteem kan max ongeveer 110 graden worden je hebt namelijk met een systeem te maken dat onder druk staat dan ligt het kookpunt wat hoger.

Maar normaal zal het niet heter worden als 90 graden. daar zijn ook de meeste ketels op afgeregeld.

Link to comment
Share on other sites

Afschermen met een radiator ombouw kan ook maar maak dan alleen aan de onder en boven zijde sleuven waar de warmte door weg kan en de koude lucht naar binnen.

Maar ook hiervoor mag de CV tempratuur niet te hoog staan om dat het houd anders wel eens te warm kan worden en dan loop je kans op brand gevaar.

Dat lijkt me onzin. Hoe heet wordt een radiator nou helemaal? 80 graden Celsius? 90 misschien? In ieder geval minder dan 100 graden Celsius, want dan gaat water koken. Hout ontbrandt toch niet bij dat soort temperaturen? Dat vliegt heus niet in de fik...

 

Ik heb mijn set trouwens ook voor de verwarming staan. De achterkant van de versterker zit nauwelijks meer dan 20cm van de verwarming vandaan. Ik heb een thermometer op de koelribben van m'n versterker zitten zodat ik kan zien hoe heet het ding wordt. 's Winters, met de verwarming aan, is dat zelden meer dan 40 graden. In de zomer is het vaak nogal warm in m'n kamer (30 graden is geen uitzondering) en dan wordt m'n versterker veel warmer dan in de winter met de verwarming aan. De temperatuur van de versterker blijkt meestal zo'n 18 a 20 graden hoger te liggen dan de omgevingstemperatuur. M'n 'record' ligt op iets van 56 graden, op een uitzonderlijk warme dat (36 graden in m'n kamer :mad2: )...

 

 

Wij hebben vroeger een logeerbed gehad dat is toen ook tegen de verwarming gezet en dat kopschot wat er aan zat was helemaal verkoold.

Echt brand zal het niet worden daar heb je gelijk in maar je kan er toch maar beter mee uitkijken.

 

Het water in een verwarming syteem kan max ongeveer 110 graden worden je hebt namelijk met een systeem te maken dat onder druk staat dan ligt het kookpunt wat hoger.

Maar normaal zal het niet heter worden als 90 graden. daar zijn ook de meeste ketels op afgeregeld.

90 graden lijkt me wel het maximum inderdaad. En die druk valt wel mee, volgens mij, want het is toch gewoon leidingwater? Daar is de druk echt niet zo hoog dat het kookpunt ineens 10 graden hoger ligt dan bij atmosferische druk...

 

Hout zal echt niet in de fik vliegen doordat het tegen een verwarming aanstaat. Want als hout al in de fik vliegt, dan zouden je gordijnen ook wel in de fik vliegen...

Link to comment
Share on other sites

Afschermen met een radiator ombouw kan ook maar maak dan alleen aan de onder en boven zijde sleuven waar de warmte door weg kan en de koude lucht naar binnen.

Maar ook hiervoor mag de CV tempratuur niet te hoog staan om dat het houd anders wel eens te warm kan worden en dan loop je kans op brand gevaar.

Dat lijkt me onzin. Hoe heet wordt een radiator nou helemaal? 80 graden Celsius? 90 misschien? In ieder geval minder dan 100 graden Celsius, want dan gaat water koken. Hout ontbrandt toch niet bij dat soort temperaturen? Dat vliegt heus niet in de fik...

 

Ik heb mijn set trouwens ook voor de verwarming staan. De achterkant van de versterker zit nauwelijks meer dan 20cm van de verwarming vandaan. Ik heb een thermometer op de koelribben van m'n versterker zitten zodat ik kan zien hoe heet het ding wordt. 's Winters, met de verwarming aan, is dat zelden meer dan 40 graden. In de zomer is het vaak nogal warm in m'n kamer (30 graden is geen uitzondering) en dan wordt m'n versterker veel warmer dan in de winter met de verwarming aan. De temperatuur van de versterker blijkt meestal zo'n 18 a 20 graden hoger te liggen dan de omgevingstemperatuur. M'n 'record' ligt op iets van 56 graden, op een uitzonderlijk warme dat (36 graden in m'n kamer :mad2: )...

 

 

Wij hebben vroeger een logeerbed gehad dat is toen ook tegen de verwarming gezet en dat kopschot wat er aan zat was helemaal verkoold.

Echt brand zal het niet worden daar heb je gelijk in maar je kan er toch maar beter mee uitkijken.

 

Het water in een verwarming syteem kan max ongeveer 110 graden worden je hebt namelijk met een systeem te maken dat onder druk staat dan ligt het kookpunt wat hoger.

Maar normaal zal het niet heter worden als 90 graden. daar zijn ook de meeste ketels op afgeregeld.

90 graden lijkt me wel het maximum inderdaad. En die druk valt wel mee, volgens mij, want het is toch gewoon leidingwater? Daar is de druk echt niet zo hoog dat het kookpunt ineens 10 graden hoger ligt dan bij atmosferische druk...

 

Hout zal echt niet in de fik vliegen doordat het tegen een verwarming aanstaat. Want als hout al in de fik vliegt, dan zouden je gordijnen ook wel in de fik vliegen...

 

 

maar die leiding gaat de cv in en daar word toch de druk geregeld?

 

maar goed. in mijn studenten jaren vaak dingen vlakbij verwarming gehad en alles is jaren mee gegaan. ik denk dat door de omgevingstemp wat te verhogen er wellicht een aantal uren of dagen van de werking af zal kunnen gaan maar audio gaat zo belachelijk lang mee dat dat te verwaarlozen is denk ik.

 

alleen bij hout zou je mischien op moeten letten ivm vervormingen, uitzetten krimpen. dat doet metaal natuurlijk ook maar dat barst niet en gaat onder huiskamer omstandigheden niet krom staan.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...