Jump to content

Spelen achter de garage...

WanFie
 Share

Recommended Posts

Zo'n kleine 50 jaar geleden woonden wij in een nieuwbouwbuurtje. Allemaal mensen die net na de oorlog in de eerste nieuwbouwhuizen waren komen wonen.

De buren waren zeer vooruitsrevende mensen.. ze hadden b.v. de eerste TV in de straat. De hele straat kwam daar dan ook t.v. kijken. Woensdagmiddag om 17:00 uur naar tante Haniie en Dappre Dodo.

Het was niet vreemd dat die mensen ook de eerste auto in de straat hadden... Een prachtige zwarte Ford Anglia. En aangezien die auto's aanmerkelijk roestgevoeliger waren dan de huidige, moest het ding dus in een garage. Er werd dus met vereende krachten een garage van planken getimmerd.

Omdat de buurman anders de bocht achter z'n huis niet kon maken stond dat hok niet helemaal achterin, maar was er een stuk van ruim 3 meter over. Daar heb ik ongeveer mijn halve jeugd versleten. Er is circus gespeeld, zeeroverboten werden er gebouwd evenals complete bungalows.. E.e.a. aangemoedigd door de oom van de buurjongens die op een timmerafdeling werke en voor weinig geld voor kistdeksels en (veel) spijkers zorgde.

Daar moest ik dus aan denken toen ik gisteravond bij Kraus op bezoek was....

Kraus woont n.l. in een moderne drive-inn woning met achter de garage een prachtige luisterkamer. Deze ruimte meet ca 6 x 4 meter. De set staat er over dwars in.

Een lange zijde wordt geheel in beslag genomen door een laag wandrek wat van stevig draad is gemaakt. Dat hele rek is dus gevuld met apparatuur... In het midden de draaitafel, phonopre, voorversterker en CD speler.

Links een dat-recorder en een eindversterker. Daaronder nog wat onbenoemdbaars zoals een DAC en zo. Rechts naast de draaitafel de TV en daar weer rechts van de ander eindversterker.

Voor dit rek pronken de twee Chario millennium monitoren op aluminium stands.

Achter het rek een onnoemelijke bende aan kabels... ;)

Na de gebruikelijke koffie laat Kraus eerst alle bronnen horen. Eersty de CD speler. Dit is een kleine Marantz alleseter. Het is echt het ondergeschoven kindje uit deze set. Hij mocht n.l. maar 4,5 cm hoog zijn anders pastte hij niet onder het rek...

En toch... ik hoor een prachtig 3d geluid. Twee stemmen worden precies tussen het midden en de spekaers weergegeven. Ook de instrumenten weten precies hun plaats. Ik ken maar weinig sets die zo'n perfect stereobeeld presenteren.

Daarna de DAT recoreder... eigenlijk van hetzelfde pak 'n laken, maar dan nog wat verfijnder.

Als laatste de draaitafel. Hierover is al veel geschreven dus ik was enorm benieuwd naar de prestatie hiervan. De Micro Benz Ebony in de SME arm weet het allemaal nog wat vloeiender, dynamischer en tegelijk muzikaler te krijgen. De Black Widow arm met een ander element (naam schiet me even niet te binnen) blijft hier ver bij achter. Het klinkt duidelijk ronder en zompiger minder detail dus.

Dan mogen mijn platen op de draaitafel. Eerst wat gewone exemplaren van Harrie Sakssioni en Janis Ian. Daarna wat oude Sheffield direct gesneden platen en als laatste een plaat opgenomen door Frits de With van STS. Ik ken deze platen allemaal behoorlijk goed, maar wat deze draaitafel uit de platen peutert ligt volgens mij toch wel heel dicht bij het maximaal haalbare. Het lijkt soms of de artiesten voor je staan te spelen.

Dan stappen we over naar enkele platen van Kraus.. Elvis, Marlene Dietrich en nog wat van dat ouwe spul... En dan blijkt toch weer dat er in die tijd ook prachtige opname gemaakt werden. Modern spul verliest het hier echt meestal van.

Was er dan helemaal niks te verbeteren...??? Tja dan moet je geen audiofiel in huis halen. Die weten n.l. altijd wel wat te zeuren... Wat er voor mij in deze prechtige set nog een fractie beter zou kunnen is het laag. Niet in kwantiteit of bereik. Ik meen te horen dat deze monitoren ondanks hun 13 cm woofertjes tcoh wel dicht in de buurt van 35 Hz komen. Ik mis de diepte en het laagvolume op geen enkel moment. Wel zou de doortekening in het laag beter kunnen. Maar dat is natuurlijk makkelijk te zeggen door iemand die 30 cm woofers in z'n speakers heeft. Ook weten de woofertjes op

Guest Kraus vonBentinck

Leuk verhaal Hans. Ik begrijp dat de herinnering aan je jeugd je in een milde stemming heeft gebracht :D .

Allereerst nog dank voor je bezoek, het was echt gezellig. Achteraf schaamde ik me wel erg dat we totaal vergeten hebben iets van de Test-Cd te draaien terwijl wij allebei daar toch veel moeite voor hebben gedaan.

Het stereobeeld van de speakers ben ik altijd al erg tevreden over geweest. Ik heb zelf het idee dat de aankleding van de kamer erg veel doet voor de akoestiek (ik kan het makkelijk vergelijken met de andere kamers in huis, die allemaal zeer spaarzaam zijn ingericht en waar het allemaal erg hard en met veel galm klinkt. (vinyl en beton door het hele huis)

Wat het laag betreft, meestal gaat dat inderdaad vrij goed maar ik heb de tip voor de gevlochten speakerkabel goed in de oren geknoopt. Ik denk dat ik ga biwiren en het laag dan via de gevlochten kabel laat lopen (kan makkelijk op de speakertjes). In ieder geval eens een poging in die richting wagen.

Ik ben erg tevreden over de nieuwe monoblokken. Ik heb de speakers al lang en diverse versterkers geprobeerd maar ondanks het kleine formaat zijn de luidsprekers toch knap lastige partners voor een hoop versterkers. Tegen de nieuwe M2 monoblocks hebben ze echter weinig in te brengen en ze doen nu voor het eerst heel gehoorzaam hun werk zoals wordt opgedragen.

Daarnaast is de phonopre wat betreft de draaitafel wel een groot succes geworden. Het is niet van een leien dakje gegaan want in een half jaar tijd is deze twee keer terug gegaan naar de bouwer met het verzoek om wat aanpassingen. Dat is niet zo vreemd voor een apparaat wat tenslotte helemaal van de grond af nieuw is ontworpen. Er is onlangs iets gedaan aan de wat te luide schakelklikken, er is een groundlift schakelaar bijgekomen ( er staan altijd 3 of 4 apparaten aan de 4 uitgangen en dan loop je gauw de kans op een aardlus)

Achteraf schaamde ik me wel erg dat we totaal vergeten hebben iets van de Test-Cd te draaien terwijl wij allebei daar toch veel moeite voor hebben gedaan.

Hier dacht ik al even aan en moest aan een recente posting van jou denken Kraus:

"Leuk verslag heren, Maar....... hebben jullie, tenslotte trouwe trouwe Hearders, de Hear Test CD niet in het bezoekje betrokken???? Eigenlijk is dat langzamerhand verplichte kost (naar mijn bescheiden mening)." ;)

Ook uit dit mooie verslag en de reactie blijkt, dat luisterbezoeken wel een beetje de krenten uit de pap zijn :D . Toch?

Achteraf schaamde ik me wel erg dat we totaal vergeten hebben iets van de Test-Cd te draaien terwijl wij allebei daar toch veel moeite voor hebben gedaan.

Dat heeft de muziek van JJ Cale weer ruimschoots goed gemaakt.

Ik had de testCD w

Een heel leuk verslag,mijne heren.

Jammer dat de initiatiefnemers geen testcd gebruiken, maar begrijpen doe ik dat wel als analoog aanhanger. ;)

Zo'n Ford Anglia had idd het dak over de achterruit. Die ruit lag er dan ook omgekeerd in.Overigens levensgevaarlijke auto's waren dat ivm zeer slechte remmen. :o

Guest Kraus vonBentinck

we hadden de test-cd eerste track mooi kunnen vergelijken met de vinyl-opname.

Het gekke was dat ik daar tevoren nog wel aan gedacht had.

we hadden de test-cd eerste track mooi kunnen vergelijken met de vinyl-opname.

Het gekke was dat ik daar tevoren nog wel aan gedacht had.

Ik heb deze week de vinylopname nog kunnen bemachtigen.

Ik heb dat inmiddels wel gedaan en er zijn verschillen op mijn set tussen de lp, de cd en de testcd.Waarvan de testcd het hardst klinkt en is en de lp het zachts is. Dit is vooral goed te horen bij de bekende wegvliegende duiven en de vlieg.De plaatsing hoe het in de soundstage staat, zoals bij de vlieg is op lp anders dan op de cd en de test cd.Bij de lp komt de vlieg recht uit het midden en op de cd komt deze rechts uit het midden .Zomaar wat verschillen.

Een heel leuk verslag,mijne heren.

Jammer dat de initiatiefnemers geen testcd gebruiken, maar begrijpen doe ik dat wel als analoog aanhanger. ;)

Ondergeschoven kindje... ;)

:D:D

Guest Kraus vonBentinck

de test-cd is "ons eigen" product, vooral bedoeld voor gelegenheden wanneer er een wat grotere bijeenkomst is om de gang van zaken te stroomlijnen en effectiever te kunnen luisteren.

De Cd moet echter nog een beetje ingang vinden en daarbij hebben de mensen van het eerste uur het toch een beetje laten liggen. Niet echt om wakker van te liggen, maar toch.

De Cd moet echter nog een beetje ingang vinden en daarbij hebben de mensen van het eerste uur het toch een beetje laten liggen. Niet echt om wakker van te liggen, maar toch.

Langzaam maar zeker worden er toch steeds meer kopi

• 2 weeks later...

Leuk verslag Hans en Kraus!

Kraus, ik heb nog steeds een paar Cds van jouw liggen dus we moet binnenkort toch echt weer eens een luisterafspraak proberen in te plannen (maar nu nog even tijd vinden...). Ik heb trouwens ook nog een paar korte vd Hul Revelation speakerkabels liggen. Deze kun je zo een keer meenemen om ook op de Chario's te proberen.