Jump to content

JDo

Members
  • Posts

    74
  • Joined

  • Last visited

Personal Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Helmond
  • Interests
    Improving my listening experience, technology

Audio Set(s)

  • Hoofdset
    • Self made streamer with Jcat cards passive cooled
    • HQ player running on streamer for upsampling control by ROON
    • Holo Audio May KTE DAC
    • Magnepan MG20 (fully modified, silver foil wiring, no internal crossover, all external with high quality components)
    • Self build active crossover
    • Krell KSA 300S (upgraded version) connected to bass panels
    • Audio Research VS115 connected to mid panels and ribbon tweeter
    • Interlinks Transparent Balanced reference and speaker wires self-made using Mundorf 44mm foil and Teflon isolator.
  • Tweede set
    B&W XT surround set with REL sub in our living.

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Ik heb al best veel geschoven met de speakers. Maar wil daar binnenkort nog wat meer tijd in stoppen. Voor de duidelijkheid, het klinkt nu erg lekker, zeer ruimtelijk en realistisch. Maar ik denk dat in de laag weergave nog het nodige te verbeteren valt. Net als bij Rob bevind mijn luisterruimte zich in de kelder dus harde beton wanden. Nu op de voorwand geen demping zoals ook geadviseerd wordt. Op de zij en achterwand hangen de nodige polyester wol panelen voor demping van midden en hoog. Frequentie gedrag is met een klein beetje EQ in het laag ok. Maar met goede demping in het laag verwacht ik dat ik het tijdsgedrag in het laag sterk kan verbeteren en de dips in het frequentiebereik sterk kan verminderen (wat met EQ niet lukt). Vandaar deze winter periode de ambitie om daar een mooie oplossing voor te maken.
  2. Mijn huidige systeem: Diffusers zijn nog niet geschilderd op 1 na die tegen de achterwand aan staat (zwart geschilderd).
  3. Met een Trinnov ST2 zal je zeker veel mogelijkheden hebben om EQ en crossover digitaal toe te passen. De Trinnov ST2 is ook een zwaar aangepaste PC net als de streamer die ik zelf heb gebouwd. Echter heeft de Trinnov ST2 ingeboude DAC's en kan hij dus analoog uitsturen terwijl mijn streamer alleen digitaal kan uitsturen. Ik heb een tijd terug een zeer goede streamer zelf gebouwd. Lijkt een beetje op die van Rob maar dan met de nieuwste Jcat USB en netwerk kaart. Externe LPSU, glasvezel vanuit main switch etc. In die streamer heb ik genoeg rekenkracht om via HQ player te upsamplen naar 1,5Mhz en de DAC staat dan in NOS mode. Via HQ player kan ik dus EQ filters en crossover filters gemaakt in tooling zoals REW of andere tooling gebruiken. Via de streamer stuur ik via de Jcat USB kaart de USB ingang van de Holo May aan. Klinkt heel veel beter als de Metrum Ambre welke ik hiervoor gebruikte.
  4. Mooie set! Rob had het laatst over jouw set en zei dat jij de zelfde speakers hebt met zelfde actief filter. Ik wil binnenkort een test doen met een software crossover filer ipv het elektronische actief filter. Voorheen had ik tussen DAC en actief filter een ARC LS26 (die gemodificeerd is) voor volume regeling maar nu met de Holo May rechtstreeks aan het actief filer is een grote stap voorwaarts. Rob zei al dat de Mola Mola DAC erg goed is. Ik zag dat ik een type had in mijn vorige bericht. Ik heb net als jou ook de MG20 met origineel actief filter voor het laag.
  5. Rob ken ik wel. Woont bij mij in de buurt en was vorige week nog bij mij om te luisteren naar mijn systeem. Ik gebruik nu een actief scheidingsfilter wat hij heeft gemaakt.
  6. Ter info de componenten die ik op dit moment gebruik: • Self made streamer with Jcat cards passive cooled • HQ player (also used for volume control) running on streamer for upsampling control by ROON • Holo Audio May KTE DAC in NOS mode • Magnepan MG20 (fully modified, silver foil wiring, no internal crossover, all external with high quality components) • Self build active crossover (to replace standard active crossover) • Krell KSA 300S (upgraded version) connected to bass panels • Audio Research VS115 connected to mid panels and ribbon tweeter
  7. Ik heb op dit moment geen idee of ik in staat ben die 11dB bij 23Hz weg te dempen. Ik heb met akoestische aanpassingen in het laag nog weinig ervaring. Ik ben het er niet mee eens dat je daarmee een "dood" klinkende ruimte maakt omdat bijvoorbeeld Helmholtz absorbers specifiek een smal bandig deel dempen. De filters die ik nu gebruik voor EQ i.c.m. HQ player werken tot 127Hz en doen daarboven niets. Het signaal wordt zeker niet aangetast en dus ook zeker geen hoorbare artefacten. Als ik zou willen filteren met condensatoren dan zou ik dat kunnen doen in mijn actieve scheidingsfilter. Echter krijg je dat nooit zo netjes geregeld als met software filters dus dat is geen goede oplossing. De Magnepan speakers die ik gebruik hebben een zeer mooi en gedetailleerd laag. Ik heb geëxperimenteerd met 2 velodyne DD12 subs voor het laag onder de 100Hz. Veel minder detail en het sluit niet optimaal aan bij de middentoner. Ik wil nog wel eens experimenteren met deze 2 subs inzetten onder bijvoorbeeld de 50Hz. Ik heb mijn plan zeker niet klaar en ik vraag oprecht om advies. Daarbij zoek ik vooral naar informatie wat wel mogelijk is en dat op basis van ervaring van andere zodat ik de juiste keuzes kan maken in het design van mijn oplossing.
  8. Bedankt voor jouw reactie en toelichting. Mijn voorlopige conclusie is dat als ik de 23Hz flink aanpak met een Helmotz absorber (doel is ± 11dB demping) de andere pieken ook veel minder worden. De dalen zullen een stuk minder diep zijn. Ik ben het met jou eens dat ik vervolgens eventuele extra demping van 23Hz met EQ zou kunnen aanpakken. Met een Helmotz absorber denk ik dat ik de hoeveelheid EQ die nog nodig is kan minimaliseren, de dalen in het frequentie domein sterk kan verminderen en dat ik het tijdsgedrag (RT60) in het laag sterk kan verbeteren waardoor het laag in "clarity" moet winnen.
  9. Bedankt voor jouw reactie! Wat zijn de afmetingen van de 6 Helmotz absorbers die jij hebt gemaakt? Ik zet eraan te denken om een Helmotz absorber te bouwen over de breedte van de ruimte tegen de achterwand. Bovenop deze Helmotz absorber zou ik dan 4 N11 diffusers willen plaatsen die nu achter de luisterplek staan tegen de achterwand. Dat zou betekenen 489cm breed en ongeveer 50cm hoog. Met een beetje rekenwerk zou ik dan bijvoorbeeld met de volgende maten op een Helmotz absorber die op 23Hz werkt kunnen komen: Opening tussen latten: 1 mm Breedte lat: 50 mm Diepte vanaf achterwand: 450 mm Lat diepte: 200 mm Absorptie frequentie: 23Hz Totale diepte: 450mm + 200mm = 650mm Ik zou ook de opening tussen de 1 en 3mm kunnen variëren en op die manier de demping breedbandiger maken. Maar ik denk als ik de 23Hz flink aanpak de rest voor een groot deel volgt. In mijn geval moet ik 23Hz ongeveer 11dB zien te dempen.
  10. Bedankt voor jouw reactie! Ik weet dat EQ's niet slecht hoeven zijn. Zoals aangegeven gebruik ik nu EQ en dat doe ik op de manier zoals jij beschrijft. Ik maak de filters via REW en voer ze via HQ player uit op mijn streamer waardoor ik makkelijk veel kan experimenteren met de filter settings. Dat heeft me ook geleerd dat ik heel voorzichtig moet zijn met EQ filters omdat het effect heeft op resolutie, plaatsing en micro details die het verschil maken tussen een mooie weergave en een hele realistische en muzikale weergave. Door te experimenteren met veel zelfgemaakte filters over verschillende frequentie gebieden, wel of geen dip compensatie e.d. heb ik hier heel veel van geleerd. Mijn huidige filters gaan niet hoger als 127Hz en focussen zich maar op een paar punten met hoge Q (zoals jij ook aangeeft in jouw bericht). Mijn systeem klinkt nu ook fantastisch. Maar ik denk dat het met de juiste demping in het laag nog sterk kan verbeteren. Vooral omdat op die manier de het diepe dal bij 54Hz een stuk minder zal worden en ook het laag boven de 127Hz zal verbeteren zonder EQ. Ik ben het met jou eens dat je idealiter met de bouw van een ruimte rekening houdt met afmetingen t.b.v. laag weergave. Ik heb nu een kelder met deze afmetingen en daar moet ik het mee doen . Ik heb echter van experts gehoord dat je eerst het midden en hoog aanpakt en later het laag. Dit is ook iets wat Toine Dingemans aangeeft en die heeft o.a. geholpen met feedback op mijn project voor het maken en plaatsen van de diffusers voor de dipolen zoals ik die heb. Ik ga zeker meer lezen over "super chunks", bedankt voor het doorgeven. Ik zit nu in de analyse fase van mijn project. Dus ik probeer een goed beeld te krijgen van mogelijkheden en probeer die natuurkundig te begrijpen.
  11. Bedankt voor jouw antwoord. Ik wil in eerste instantie middels bas demping de akoestiek in het laag sterk verbeteren. Ik heb 2 velodyne subs staan waarmee ik misschien nog eens wat ga proberen in het gebied lager als 50Hz. Parametrische EQ heb ik al wat mee geëxperimenteerd en dat helpt zeker. Echter is dit niet "gratis" en kan het ook negatieve neveneffecten hebben op de kwaliteit van weergave. Ik weet inmiddels dat 25 diffusers een enorm verschil maakt en verwacht dat met goede akoestische aanpassingen in het sub laag en laag ik ook een dergelijke mooie stap kan maken. Ik zoek nu echter naar tips om tot het juiste design en berekeningen te komen. Ervaring van andere die dit soort oplossingen 1 of meerdere malen gebouwd hebben is eigenlijk waar ik naar zoek.
  12. Zie mijn 1e bericht in dit topic, de pieken hebben te maken met room modes. Ik ben er vrij zeker van dat als ik deze aanpak de grote dip bij 54,1Hz voor een groot deel weg zal zijn en dat ook de kleinere pieken boven de 150Hz minder worden. Ik wil geen trial en error experiment uitvoeren maar vooraf de tijd nemen om een goed design te maken op basis van berekeningen. Daarbij heb ik al ideeën hoe het aan te pakken (zie mijn 1e bericht). Echter vraag ik me af wat ik in de hoeken op de achterwand het beste kan gebruiken als demping voor het laag. Is het bijvoorbeeld mogelijk om m.b.v. een membraan absorptie de 23Hz energie doeltreffend te dempen waarbij de diepte van deze demper beperkt blijft.
  13. Bedankt voor jouw reactie. Dit is echter niet de oplossingsrichting wat mij betreft. Affilteren is een oplossing in het frequentie domein en niet het tijd domein (afval tijden zoals in RT60 te zien zijn). Affilteren van de pieken in het laag deed ik al via software filters met HQ player. Zonder goede demping in laag blijft het tijdsgedrag van het laag verre van optimaal en mis je veel details in het laag. Ik heb 2 Velodyne subs gebruikt voor 100Hz en lager en het laag paneel van de Magenpans uitgezet. Echter heeft het laag van de Magenpans meer detail en sluit het veel beter aan bij de middentoner. Subs zou een optie kunnen zijn voor lager als ± 50Hz maar voor de grote Magenpans voor de hoeveelheid laag zeker niet nodig. Ik wil de 2 velodyne subs nog wel een keer proberen maar dan om het hele laag uit de Magenpan panelen te halen waardoor die minder trillen en strakker klinken. Frame Magenpans verstevigen is ook nog een optie.
  14. Hierbij het spectrogram wat bij bovenstaande post hoort.
  15. Een jaartje geleden middels het bouwen van 25 diffusers en platen polyester wol de akoestiek van mijn dedicated luisterruimte verbeterd. Komende winter wil ik de laag weergave aanpakken. Ik wil het frequentie gedrag en tijdsgedrag van het mid laag en laag aanpakken. Mijn luisterruimte is 7,2m diep, 4,89 breed en 2,5m hoog. Ik heb een plaatje bijgevoegd van het frequentie gedrag van mijn ruimte op dit moment zonder software filters (gemaakt met REW) die ik afgelopen tijd gebruikte via HQ player op mijn streamer. Via de amroc calculator ( https://amcoustics.com/tools/amroc?l=720&w=489&h=250&re=EBU%20listening%20room ) zijn de room modes die met de afmetingen goed te correleren met de frequentie gedrag van de ruimte. · 23,3Hz een grote piek nav room mode op de voor en achterwand · 46,1Hz een kleine piek nav room mode op de voor en achterwand · 54,1Hz een diep dal die waarschijnlijke voor een groot deel weg te krijgen is door de pieken aan te pakken. · 71,4Hz een redelijke piek nav room mode op de voor en achterwand · 95Hz een grote piek nav room mode op de voor en achterwand · 114,6Hz grote piek nav room mode op de voor en achterwand Wat betreft tijd gedrag lijkt het boven de 200Hz wel in orde te zijn (zie bijgevoegd RT60 plaatje). Ik zal nog een bericht posten met als bijlage het spectogram plaatje omdat ik maar 100Kb per bericht aan bijlage kan plaatsen. Wat ik nu in gedachten heb: · helmholtz resonator over de breedte van de achterwand. Hoogte ± 60cm en diepte ± 45cm. Variabele lat afstand en lat diepte zodat het een breedband resonator wordt die het hele probleemgebied van 23Hz t/m 115Hz aanpakt. · Boven op de helmholtz resonator in de hoeken van de achterwand extra bas absorptie. Welke? · Voorwand mogelijk tube traps in de hoeken t.b.v. 115Hz gebied en een stukje extra diffusie. Graag jullie advies. Is een helmholtz resonator van hierboven genoemd formaat voldoende om de energie die vooral bij 23,3Hz, 46,1Hz en 71,4Hz zit er voldoende uit te halen hiermee? Wat voor een bas demping kan ik het beste gebruiken in de hoeken? Tube traps in de hoeken van de voorwand een goed idee? Al vast bedankt voor jullie tips!
×
×
  • Create New...