Jump to content

JDo

Members
  • Posts

    18
  • Joined

  • Last visited

Personal Information

  • Location
    Helmond
  • Interests
    Improving my listning experiance, Acoustics, DSP

Audio Set(s)

  • Hoofdset
    • Metrum Ambre source
    • Metrum Adagio DAC (volume control normally not used)
    • Audio Research LS26 (modified with ODAM caps)
    • Magnepan active analog filter (crossover between bass and mid/high)
    • Krell KSA 300S (upgraded version) and Audio Research VS115 (I use 1 of both to power the MG20.1. The Krell is better in controlling the mid panel and the VS115 creates a nicer and bigger soundstage with big the ribbon tweeter)
    • Magnepan MG20.1 (fully modified, silver foil wiring, no internal crossover, all external with high quality components)
    • 2x Velodyne DD12 (I am not using the bass panel of the MG20.1 because it has a negative influence on the mid panel and tweeter. The 2x DD12 replaces the bass panels and using the internal DSP I already improved the low level frequency domain in combination with my room.)
    • Interlinks Transparent Balanced reference and speaker wires self made using Mundorf 44mm foil and Teflon isolator.
  • Tweede set
    B&W XT surround set with REL sub in our living.

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Ok, snap ik. Kijkende naar mijn use case, ik heb met een dB meter gemeten en in mijn luisterruimte heb ik een omgevingsgeluid van ongeveer 25dB (heel zacht achtergrondgeluid van het ventilatie systeem). In de REW help geven ze aan om metingen uit te voeren met ± 80dB geluidsdruk. Ik snap dat je met relatief veel omgevingsgeluid de meting luider moet uitvoeren. Ik ervaar echter de 25dB omgevingsgeluid in mijn luisterruimte als stil. Ik snap dat ik bij een sweep middels REW van ± 80dB ik niet op -60dB uitkom omdat ik ± 25 dB omgevingsgeluid heb. Dus mijn vraag hoe daarmee mee om te gaan t.a.v. het aflezen van een watervaldiagram en bepalen hoeveel nagalmtijd ik nu heb? Dit om de correlatie te leggen met de richtlijn die Toine hierboven aangaf "Voor een muziekruimte thuis zou ik streven naar 0,3s als ondergrens en 0,45-0,5s als maximum voor alles boven 200 Hz. Het laag daaronder blijft liefst onder 0,6s.".
  2. Bedankt voor de richtlijn. Deze waarden bij -60dB terwijl je met REW een meting uitvoert met een sterkte van ± 80dB?
  3. Ik had het ook als zeer positief opgevat . Altijd mooi als mensen met heel veel passie met hun hobby of vak bezig zijn. Kan ik erg van genieten en zo ben ik zelf met heel veel passie met mijn hobby bezig. Kijk er al naar uit om met een heerlijk biertje straks te luisteren naar de akoestische aanpassingen waar ik nu mee bezig ben.
  4. Idd, was mijn "droom" op het moment we zouden verhuizen. Uiteindelijk een nieuw huis gebouwd waarbij de kelder mijn naast mijn luisterruimte ook mijn kantoor en een grote speelruimte voor de kids huisvest. Erg blij mee en de m3 meters van een kelder zijn relatief goedkoop en ik kan tot diep in de nacht de muziek stevig aanzetten zonder de buurt wakker te houden .
  5. Dit is een redelijk recente foto (bijlage). Helaas kan je niet meer dan 100k aan bijlage posten. Inmiddels heb ik mijn LS26 voorzien van V-caps wat betreft koppelcondensatoren. Vandaar dat de kap er nog af is. Dat maakt een erg mooi verschil! De Velodyne subs staan inmiddels verder van de voorwand af wat de laagweergave ten goede kwam (via REW simulatie bepaald). Metrum DAC moet nog een keer op een klein plateau komen staan iets van de grond af. Onder de LS26 staat nog een Marantz surround voorversterker die ik eigenlijk niet gebruik. Heb nog een setje Magnepan 1.5 (mijn oude speakers) bedoeld als surround speakers maar gebruik ze eigenlijk nooit. Staan op een Krell KSA-80B aangesloten. Misschien een keertje verkopen.
  6. Ben begonnen met het schilderen van de 4 N11 diffusers. Helaas zijn deze van blank MDF dus eerst grondlaag er op en daarna afrollen/ schilderen. Hopelijk dit weekend klaar om te monteren in mijn luisterruimte. Ik zit te denken om plankdragers op de muur te monteren en op die manier een soort vensterbank te creëren waar ik de diffusers op plaats. Mogelijk aan de bovenkant 1 schroef zodat ik zeker weet dat ze niet voorover kunnen vallen.
  7. Bedankt voor de uitleg Toine! Nu is het me nog duidelijker waarom ik met de diffusers moet beginnen en daarna de laagweergave ga aanpakken. Wat is het streven t.a.v. de nagalmtijd voor de frequenties boven de 200Hz?
  8. Aha, duidelijk Ik was me niet bewust dat de diffusers invloed hebben op het laag. Maar lijkt me prima om eerst alle diffusers in place te hebben voordat ik met bass traps aan de slag ga. Ben weel heel erg benieuwd welke verschillen ik per stap ga horen. Dat maakt het ook leuk om het per stap te doen en per stap te luisteren en meten om de verschillen te ervaren en hopelijk meten.
  9. De FWD diffusers heb ik idd toch nodig. Het laag is nu redelijk goed voor mijn gevoel maar ook daar vind ik het lastig inschatten hoeveel beter dit wordt met basstraps. Wat bedoel je met het nauwkeuriger kunnen meten van eventuele problemen als alle diffusers geplaatst zijn? Is dat zonder diffusers lastiger te meten? Ik ben ook benieuwd naar het meetbaar verschil na het plaatsen van diffusers. Maar daar weet ik als het goed is binnenkort meer van.
  10. Wij hebben ons huis gebouwd eind 2019. Kelder drogen heeft idd een tijdje gekost maar dan vooral het drogen van het stukwerk omdat de kelder zelf al begin 2019 gestort is. De galm met het gespoten plafond is een enorm verschil. Dus zo ver werkt dat goed. Maar uiteraard nog niet voldoende om als hoogwaardige luisterruimte te gebruiken ook al klinkt het nu al redelijk spectaculair vind ik zelf . Ben ook erg benieuwd wat de geplande aanpassingen opleveren. Vindt het ook erg leuk om hiermee te experimenteren, luisteren en meten. Helemaal mee eens om dat stap voor stap te doen. Stap 1 was dus het plafond. Stap 2 wordt het monteren van de 4 N11 diffusers die ik op de kop heb weten te tikken. Of stap 3 de basstraps op de achterwand wordt of de FWD diffusers op de zij en voorwand weet ik nog niet. Ik denk dat het bouwen van de FWD diffusers (stuk of 16 verwacht ik) het meeste tijd gaat kosten. Dus misschien goed om met de basstraps te beginnen nadat de 4 N11 diffusers geplaatst zijn.
  11. Duidelijk, dan ga ik toch voor de combinatie -40 en -46 op de zij- en voorwand bij de speakers. Ik heb 4 N11 diffusers voor een gunstige prijs kunnen overnemen. Zijn dus al klaar ga ze alleen nog voorzien van een kleurtje. Dan moet ik me nog eens verder gaan verdiepen op jouw site t.a.v. de lattenabsorbers en hoe deze te bouwen. Goed om te weten dat een verloop van 100cm naar 17cm geschikt is als basstrap.
  12. Dat had achteraf idd een mooie oplossing geweest die beter werkt als mijn huidige plafond. Maar ja, in het zuiden zeggen we wel eens "achteraf is mooi wonen"
  13. Hoi Hans, bedankt voor jouw reactie! Met al jullie aanwijzingen wordt het design van mijn akoestische verbeteringen steeds concreter. De watervaldiagrammen van mijn metingen geven aan dat in mijn ruimte de nagalmtijd nog veel te hoog is. Maar goed, dat is ook de reden dat ik eerst aan de slag ga om de ruimte akoestisch te verbeteren voordat ik met andere zaken aan de slag ga (heb nog de nodige plannen . Bij 1/12 octaaf is smoothing zit ik vanaf 130Hz en hoger binnen een 5dB bandbreedte aan fluctuaties. Dat is best netjes. Daaronder zit meer fluctuaties. Maar ik heb geleert dat de frequentiecurve niet zo veel zegt. Ik maak graag gebruik van jouw aanbod om eens af te spreken. Leuk om ervaringen uit te wisselen en van elkaar te leren. Je bent uiteraard ook van harte welkom om vervolgens bij mij te komen luisteren als ik de nodige aanpassingen heb doorgevoerd. Ik ben geboren en opgegroeid in Sint-Oedenrode dus zeer bekend in jouw woonomgeving .
  14. Bedankt voor de uitleg en het advies! Dan ga ik de -40 aan de voorkant naast de speakers plaatsen. Dan zou ik vanaf de hoek en op de zijkanten van de voorwand de -46 kunnen plaatsen. Esthetisch is het waarschijnlijk mooier om alleen maar de -40 te plaatsen. Weet niet of het de moeite is om de -40 met de -46 te combineren. Heb jij daar nog een mening over of ervaring mee? Ik weet id dat Basstraps noodzakelijk zijn in mijn ruimte. Ik heb op jouw site naar de lattenabsorbers gekeken. Ik zou dit concept kunnen toepassen op de achterwand in de hoeken op een manier dat deze aansluiten op de 4x N11 diffusers die op de achterwand komen. Dan zou ik bijvoorbeeld op de zijwand ongeveer 1 meter van de achterwand kunnen starten en de basstrap door laten lopen tot aan de N11 diffuser op de achterwand welke tot 125cm van de zijwand gaan komen. Ter hoogte van de N11 diffusers zal de basstrap nog 17cm van de achterwand zitten. Dus een verloop van 1m diepte naar 17cm diepte. Zou dat wat zijn? De Modex plaatabsorber zou onder de N11 diffusers kunnen komen. Wanneer nodig ook aan de onderkant van de zijwanden.
  15. Aha, ik snap het. Ik heb in het plafond al spots ingebouwd en een beamersteun hangen en het papier/ lijm mengsel van 25mm dik, aangebracht door Acosorb, zorgt dat de steun van de beamer en behuizingen van de spots netjes aansluiten bij dit papier/ lijm mengsel. Het plafond is geheel zwart en ziet er erg mooi uit (vind ik zelf ). Als bijlage een foto hiervan. Dat is de reden dat ik het plafond graag zo laat zoals het is. Maar bedankt voor de suggestie t.a.v. verlaagd plafond. In mijn 3D design heb ik naast de bass traps in de hoeken de optie om extra bass traps op de vloer te plaatsen (zwarts blokken in de tekening). Ik verwacht dat ik met de DSP ook nog flink wat overbodig laag er uit kan filteren. Met Acourate als DSP software liggen daar ook nog de nodige mogelijkheden ter optimalisatie. Maar voordat ik met DSP software aan de gang ga wil ik de ruimte akoestisch naar een veel hoger niveau brengen. Vandaar ook deze post op dit forum om na te gaan of ik volgens andere ervaringsdeskundig op het goede spoor zit voordat ik met deze klus begin.
×
×
  • Create New...