-
Posts
86 -
Joined
-
Last visited
Personal Information
-
Gender
Male
-
Je mening was me natuurlijk al bekend via andere forums. We hebben de laatste maanden een aantal verfijningen aan de producten doorgevoerd. De meeste daarvan zijn aan de buitenkant niet te zien. De meest opvallende verandering is de andere midwoofer. We passen nu een heel mooie PHL toe. We zijn zelf heel tevreden over hoe het systeem klinkt in uiteenlopende ruimtes. Wellicht zou jij het nu ook beter vinden, maar ik denk dat het gewoon niet het juiste systeem voor jou is. Jouw filosofie en die van Synergy Acoustics liggen simpelweg te ver uiteen. Bedankt voor je mooie compliment Hans! Dat waardeer ik zeer, zeker gezien je kennis en ervaring .
-
Een kleine maar mooie show, ik heb me vermaakt!
-
De Akoestiek Bij Plaatjesdraaier
Martijn-Synergy Acoustics replied to Plaatjesdraaier's topic in Akoestiek
Akkoord, maar je dempt wel de voorwandreflectie. De invloed van de voorwandreflectie is juist zo kenmerkend voor het klankkarakter van een dipoolluidspreker. Ik wil hier niet spreken van beter of minder goed, maar je zult waarschijnlijk ervaren dat het geluidsbeeld wat meer naar voren komt, terwijl het voorheen meer achter de luidspreker stond. Het stereobeeld wordt door toevoeging van de panelen wat preciezer, maar wellicht wat minder breed en groots en het geluid blijft wat rustiger als de muziek drukker wordt. Althans, dit zijn mijn eigen ervaringen ermee. Het is afhankelijk van de specifieke situatie en je persoonlijke wensen of het dempen van de voorwandreflectie de klank als geheel verbetert. Overigens heb je dempen en dempen. Een relatief dun dempingspaneel zal hoofdzakelijk hoge frequenties dempen, terwijl je voor een optimaal effect breedbandig dempt. Door breedbandig te dempen, behoud je oorspronkelijk tonale balans, terwijl een paneel dat alleen het hoog dempt voor kleuring zou kunnen zorgen. Voor breedbandige demping heb je al gauw een paneel van 20 cm dik voor nodig. Dat is doorgaans niet zo praktisch, en dat zou een reden kunnen zijn om primaire reflecties ongemoeid te laten.- 140 replies
-
- akoestiek
- electrostaten
-
(and 2 more)
Tagged with:
-
De Akoestiek Bij Plaatjesdraaier
Martijn-Synergy Acoustics replied to Plaatjesdraaier's topic in Akoestiek
Wat begrijp je precies niet? Het afstraalgedrag wordt niet direct opgenomen. Vaak worden er maar één of twee microfoons gebruikt om een instrument op te nemen. Om het gehele afstraalgedrag 'op te nemen' zul je een veelheid aan microfoons moeten gebruiken, rondom het instrument.- 140 replies
-
- akoestiek
- electrostaten
-
(and 2 more)
Tagged with:
-
De Akoestiek Bij Plaatjesdraaier
Martijn-Synergy Acoustics replied to Plaatjesdraaier's topic in Akoestiek
Ik wil je geen ongelijk geven, maar doe je daarmee niet het hele dipoolkarakter van de elektrostaat teniet?- 140 replies
-
- akoestiek
- electrostaten
-
(and 2 more)
Tagged with:
-
Hoeveel Kost Een Recensie?
Martijn-Synergy Acoustics replied to Jongensdroom's topic in Algemeen audio
Interessante discussie! De kwaliteit van recensies loopt naar mijn mening enorm uiteen. Een goede recensie schrijven is ook niet makkelijk. Het vereist nogal wat van de recensent: goed kunnen luisteren (goed in staat zijn klank te beoordelen), in algemene zin verstand van audio hebben, een groot referentiekader hebben en goed kunnen schrijven. Naar mijn mening zijn metingen bovendien een absolute vereiste. Gelukkig wordt er tegenwoordig steeds vaker gemeten en gelukkig weten recensenten de metingen ook steeds beter de interpreteren, maar ook op dit vlak blijft er ruimte voor verbetering. Ten slotte vind ik het wel prettig als een recensent oprecht is en zijn oordeel dus niet door externe factoren laat leiden. Al met al is dit een zeldzame combinatie. In het algemeen lees ik graag reviews van Stereophile. Doorgaans goed geschreven recensies met een uitstekend meetrapport van de hand van John Atkinson. Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik meestal al snel naar de sectie met metingen skip. Het is dan altijd weer een genot om te zien hoe John Atkinson de discrepanties tussen het oordeel van de reviewer en de metingen probeert te verklaren. http://www.stereophile.com/equipment-reviews -
Privé. We hebben helaas aardig wat vertraging opgelopen als gevolg van interne problemen bij de fabrikant van onze luidsprekers. Desalniettemin verwachten we de eerste set luidsprekers deze week op te kunnen halen bij de spuiter.
-
Waarschijnlijk zal ik er ook bij zijn!
-
Er is in het verleden wel meer vermoed of beweerd. Naar mijn mening is het goed om vermoedens bevestigd dan wel ontkracht te zien in wetenschappelijk onderzoek. Ik zou jullie willen aanraden de artikelen te lezen. Waarschijnlijk krijg je dan wat meer respect voor het Archimedes-project. Ze hebben de zaken destijds erg grondig aangepakt.
-
Spido, ben je bekend met het Archimedes project? Uit een abstract van een paper: "ARCHIMEDES is a psychoacoustics research project, funded under the European EUREKA scheme. Three partners share the work involved: The Acoustics Laboratory of The Technical University of Denmark; Bang and Olufsen of Denmark; and KEF Electronics of England. Its primary object is to quantify the influence of listening room acoustics on the timbre of reproduced sound. For simulation of the acoustics of a standard listening room, an electroacoustic setup has been built in an anechoic chamber. The setup is based on a computermodel of the listening room, and it consists of a number of loudspeakers positioned on an imaginary sphere surrounding the position of the test subject. The setup has been designed for the highest degree of flexibility. This includes the possibility of simulation of directivity characteristics of normal domestic loudspeakers and absorption coefficients of the surfaces of the listening room. This paper is a presentation of the system, with special emphasis on the psychoacoustical background of the design. This will include a discussion of choice of experimental procedure, test stimuli, and test subjects as well as purpose built loudspeakers and the DSP system. Uit dit onderzoek blijkt inderdaad dat de vloerreflectie een significante invloed kan hebben. Papers op basis van dit project: http://orbit.dtu.dk/fedora/objects/orbit:19983/datastreams/file_4415806/content http://orbit.dtu.dk/fedora/objects/orbit:24002/datastreams/file_5317430/content http://orbit.dtu.dk/fedora/objects/orbit:20024/datastreams/file_4425895/content
-
Op TNT-audio staat een interview met David Smith. David heeft ontzettend veel kennis van alle facetten van luidsprekerontwerp. Ik ken hem van verschillende Amerikaanse forums waar hij zijn kennis op onbaatzuchtige wijze deelt en altijd bereid is om iets nog een keer uit te leggen. Hij en ik hebben meerdere keren persoonlijk contact gehad (hij was geïnteresseerd in ons luidsprekerconcept) en hij heeft me veel nuttige adviezen gegeven met betrekking tot het opstarten van Synergy Acoustics. Als David iets vertelt, let ik op. Dit interview is zeer de moeite waard! Het gaat over onder meer de volgende zaken: - Hifi vs. pro - Ontwerpcriteria voor luidsprekers - Psychoakoestiek - Ruimte-correctie (X-curve in bioscopen) - Directivity en off-axis frequentierespons (richtwerking van luidsprekers) - Line-arrays - Dipolen - Zelfbouw van luidsprekers - BBC-monitoren - Het herkennen van goede luidsprekers - De toekomst van hifi http://www.tnt-audio.com/intervis/david_smith_e.html http://www.tnt-audio.com/intervis/david_smith2_e.html
-
Dat er slechte surroundopnames bestaan (met muzikanten achter je), bestrijd ik niet. Het punt dat ik wil maken is dat surround meer mogelijkheden biedt dan stereo en dat het beter (realistischer) kan klinken, mits goed gedaan.
-
Dit is een fundamentele kwestie. Met stereo kun je niet het idee krijgen dat je je in de concertzaal, of de jazzclub bevindt. Dat komt doordat de opgenomen ruimtelijke informatie uitsluitend van voren komt, uit dezelfde richting als de instrumenten. In werkelijkheid komt ruimtelijke informatie vanuit alle richtingen naar je toe. Met stereo kun je reflecties in je luisterruimte gebruiken om de ruimtelijke beleving enigszins te vergroten, maar je blijft altijd de specifieke klanksignatuur van je eigen kamer horen, met z'n eigen galmprofiel en discrete reflecties. Als je de eigenklank van je ruimte onderdrukt en juist gebruik maakt van extra luidsprekers om die ruimtelijkheid weer te geven, kun je een veel betere ruimtelijke weergave realiseren. Je hebt dan controle over de richting, het niveau en de vertraging van reflecties en galm. Daardoor kun je een veel sterkere illusie opwekken, waardoor het lijkt alsof je je in een andere ruimte bevindt. Veel surround-opnames bieden zoals je al aangeeft niet meer dan een effectje. Ik heb hier ook schijfjes liggen waarbij je de drums uit de rechter voorluidspreker hoort, de bas uit de rechter achterluidspreker en de gitaar komt van links (wat dat betreft doet het wat denken aan de eerste stereo-opnames, waarbij instrumenten en zang vaak naar één kanaal gepand werd). In potentie kun je met surround echter veel meer bereiken dan met stereo. Met name opnames van klassiek klinken vaak heel goed. De surroundluidsprekers worden spaarzaam gebruikt en geven vaak uitsluitend ruimte-informatie weer. Je hebt gelijk dat surround voor slechts één luisteraar optimaal klinkt. Van de andere kant geldt dat ook voor stereo, want wie zet er in de praktijk stoelen in lijn achter elkaar?