Jump to content

Gain phono voorversterker.

AudioBill
 Share

Recommended Posts

Guest Kraus vonBentinck

harder wordt vaak verward met beter.

In principe zou het niet mogen uitmaken; als je iets minder gain instelt zet je gewoon de versterker wat harder en omgekeerd.

Zolang het niet gaat vervormen, maakt het niet uit. Soms hoor je de vervorming niet die er dan wel is. Beter kan het iig niet klinken. je kunt het vergelijken met de niveauverschillen die op een CD te vinden zijn. Die zijn ook soms zwaar overstuurt, zonder dat je het echt waarneemt. Omdat het luider is, denk je dat het beter klinkt. Dat zal dan subjectief zijn. :rolleyes:

Kraus,

mijn ervaring is dat het niet helpt om de versterker verder open te draaien als je te weinig gain van de phono hebt. Het geludsniveau neemt wel toe, maar blijft toch levensloos, dof.

Ik had dit weekend mijn phono per ongeluk op MM. 32 dB staan terwijl ik met een MC low output speel. Ik kon de versterker open draalen wat ik wilde, no dice.

Natuurlijk was dit een extreme mismatch, een paar dB zal minder erg zijn.

Josa

Guest Kraus vonBentinck

te weinig of te veel gain(oversturing) kun je natuurlijk niet meer compenseren met de volumeknop maar de gain is geen bijzonder kritische waarde. De marge waarmee je werkt is redelijk ruim, ik schat wel tot 6dB.