Jump to content

Recht is echt...???

WanFie
 Share

Recommended Posts

Het absolute snelheidsrecord (impulsreactie, stijgtijd zo je wilt) voor individuele luidsprekerunits interesseert me niet.

Wat ik vooral van belang acht voor natuurgetrouwe weergave, is de fasecoherentie van de door het totale luidsprekersysteem weergegeven muziekklanken*. Daartoe moeten de diverse units van het luidsprekersysteem m.n. in het gebied van de grondtonen en eerste paar harmonischen goed - d.w.z. simultaan - samenwerken. En dit kun je realistisch meten met blokgolven.

Beste Spido,

Hiermee geef je aan niet te begrijpen dat beide dezelfde dingen laten zien. Of je nu blokgolfresponsie of een stapresponsie bekijkt is lood om oud ijzer.

En juist vanuit een impulsrespons kun je prima jouw zo geliefde fasecoherentie en vertraagde output / resonantie enz in kaart brengen van het totale speakersysteem.

Je opmerking doet me vrezen dat jouw compromissen rottiger zijn dan de mijne... B)

Zijn die van jou z

Beste Pjotr,

Het testen met complexe signalen (blokgolven: specifieke samenstellingen van frequenties) is naar mijn inzicht iets heel anders is dan het meten met enkelvoudige pulsen, en dient vooral ten aanzien van luidsprekersystemen ook een ander - en aanmerkelijk belangrijker - doel.

Mijn luidsprekercompromissen zijn inderdaad vrij rottig, maar gelukkig toch nog veel minder rottig dan vrijwel alle

Beste Pjotr,

Het testen met complexe signalen (blokgolven: specifieke samenstellingen van frequenties) is naar mijn inzicht iets heel anders is dan het meten met enkelvoudige pulsen, en dient vooral ten aanzien van luidsprekersystemen ook een ander - en aanmerkelijk belangrijker - doel.

Hmm, moeilijkdoenerij dus.

Het maakt niets uit of je met complexe signalen test of met simpele. Ja, voor de test wel. Die wordt moeilijker. Het lijkt me veel belangrijker dat je weet wat je test en waarom. Ik zou met een blokgolf geen THD willen meten...

Groet,

Jacco

(...) Het maakt niets uit of je met complexe signalen test of met simpele. Ja, voor de test wel. Die wordt moeilijker. (...)

Beste Jacco,

Alleen met blokgolven (of andere fasecoherent samengestelde signalen) kun je de fasecoherentie van luidsprekerweergave testen.

Met zaagtanden of driehoeksgolven gaat het ook wel, maar bij blokgolven is het beeld veel duidelijker.

Stapresponsemetingen met enkelvoudige pulsen zeggen niets over de klankveranderingen die ontstaan doordat woofer, middentoner en tweeter ongewenst afhankelijk van de frequentie(s) uit de pas lopen - vooral a.g.v. de fasedraaiende werking van wisselfilters en de verschillen in stijgtijden tussen de betrokken units.

(...) Het maakt niets uit of je met complexe signalen test of met simpele. Ja, voor de test wel. Die wordt moeilijker. (...)

Beste Jacco,

Alleen met blokgolven (of andere fasecoherent samengestelde signalen) kun je de fasecoherentie van luidsprekerweergave testen.

Met zaagtanden of driehoeksgolven gaat het ook wel, maar bij blokgolven is het beeld veel duidelijker.

Stapresponsemetingen met enkelvoudige pulsen zeggen niets over de klankveranderingen die ontstaan doordat woofer, middentoner en tweeter ongewenst afhankelijk van de frequentie(s) uit de pas lopen - vooral a.g.v. de fasedraaiende werking van wisselfilters en de verschillen in stijgtijden tussen de betrokken units.

Bij luidsprekers zou je geen meetsignalen moeten interpreteren. Je weet niet of het effect wat je denkt te zien ook daadwerkelijk van de driver komt of een interne vereffening van een rekening.

Ik dacht dat je het in het algemeen stelde.

Groet,

Jacco

• 3 weeks later...
(...) Ik dacht dat je het in het algemeen stelde. (...)

Beste Jacco,

Klopt! In het algemeen stel ik dus dat alleen de akoestische weergave van complexe meetsignalen, zoals met name blokgolven, geschikt is om de fasereinheid van luidsprekers te testen.

Beste Pjotr,

Mijn luidsprekercompromissen zijn inderdaad vrij rottig, maar gelukkig toch nog veel minder rottig dan vrijwel alle

Stapresponsemetingen met enkelvoudige pulsen zeggen niets over de klankveranderingen die ontstaan ...

Heb je het nu over stappen of over impulsen???

Hoedanook, een impulsrespons vertelt je nu net WEL wat je wil weten over amplitude-versus-frequentie en faze-versus-frequentie. Een impuls is dan ook een heel wat complexer signaal dan een blok.

De nadelen zijn wel dat het om een eenmalige gebeurtenis gaat die je moet opslaan en achteraf analyseren (een blok zet je synchroon op een scoop en dan kan je er de hele tijd naar kijken terwijl je verder prutst) en dat het een signaal met lage energie-inhoud is, gevoelig voor achtergrondruis.

• 3 weeks later...

Ik heb deze week eens de frequentiekarakteristiek welke ontstaat met de CD-speler vergeleken met die van de platenspeler.

Met de CD-speler is tussen de 20 en 12000Hz slechts een afwijking van plus of min 4 dB te zien (gemeten op de luisterplek met 1 sec. vertraging).

Met de platenspeler is deze vrijwel gelijk, behalve dat het laag onder de 50 Hz af loopt tot ca. - 10dB op 20 Hz.

Merkwaardigerwijs komt het laag van de platenspeler bij de meeste mensen prettiger over.

:o

Beste Hans,

Wow! Ik ben jaloers op jou luisteruimte. Inderdaad dan heb je geen Uc of welke vorm van correctie dan ook nodig. Het sublaag van de Omega's zal dan heel goed uit de verf komen in zo'n ruimte. Ik weet wat ze kunnen in het laag, en als de ruimte het toelaat (geen pieken in het hogere laag bereik) dan is het fenomenaal.

Groeten,

Bas

Beste Hans,

Wow! Ik ben jaloers op jou luisteruimte. Inderdaad dan heb je geen Uc of welke vorm van correctie dan ook nodig. Het sublaag van de Omega's zal dan heel goed uit de verf komen in zo'n ruimte. Ik weet wat ze kunnen in het laag, en als de ruimte het toelaat (geen pieken in het hogere laag bereik) dan is het fenomenaal.

Groeten,

Bas

Die frequentiecurve klopt helaas alleen op m'n luisterplek... Dat is voor mij voldoende, maar wanneer er meer mensen willen luisteren zijn er eigenlijk alleen slechtere plekken. Ik heb vanmiddag die microfoon eens op 'n paar plekken in de kamer gehoude. B.v. in het midden tussen de speakers een bult rond de 50 Hz van zo'n 10 dB. Iets achter de luisterstoel heb je al gauw een piek van 8 dB op 40 Hz.

Bovendien is de gemeten curve er een met 'n vertraging van 1 sec. Wanneer ik het ding sneller zet zie je de pieken in het laag vrolijk op en neer springen. Dat het desondanks toch nog behoorlijk klinkt mag 'n wonder heten.

Ik vroeg me zomaar af... Zo'n UC is een 31 band equaliser. Mijn UC 8024 heeft ook een RTA van 31 banden. Toch is er met sinustonen heel goed te zien dat er binnen

Er is een tijd geweest, waarin men meende dat de kwaliteit van luidsprekersystemen geheel meetbaar was aan de hand van de frequentie/amplitude karakteristiek ("rechtheid").

Later ontdekte men dat het cumulative decay spectrum (na-ijling door resonanties) minstens net zo veel onthulde over de weergavekwaliteit.

Voorspelling: Binnenkort zal men de waarde gaan inzien van het meten van resonanties van luisterruimtes met behulp van cumulative decay spectrums, dus met behulp van FFT.

Er is een tijd geweest, waarin men meende dat de kwaliteit van luidsprekersystemen geheel meetbaar was aan de hand van de frequentie/amplitude karakteristiek ("rechtheid").

Later ontdekte men dat het cumulative decay spectrum (na-ijling door resonanties) minstens net zo veel onthulde over de weergavekwaliteit.

Voorspelling: Binnenkort zal men de waarde gaan inzien van het meten van resonanties van luisterruimtes met behulp van cumulative decay spectrums, dus met behulp van FFT.

Ik ben er ontertussen acher dat recht lang niet altijd echt hoeft te zijn. NIET recht is echter w

Beste Hans,

Zelfs de meeste "rechte" luidspreker van de dodekamermetingen zal in elke luisterruimte niet-recht klinken.

Luisterruimtes zijn nu eenmaal van nature niet-recht.

De ene luisterruimte klinkt kil of kaal, de andere warm of intiem.

Maar hoewel ze geen van alle "recht" zijn... ze klinken allemaal "echt". Zowel de Doelen als het Concertgebouw, bijvoorbeeld. Ook al klinken ze nog zo verschillend.

Eigenlijk wordt bij het beoordelen van de akoestiek, met name bij zalen, nog steeds vooral gelet op de duur van de nagalm (aan de hand van de wet van Sabine) en niet op de karakteristieken daarvan (spectrale inhoud van de reflecties, uitsterfpatroon / dempingskarakteristiek van het spectrum).

Beste Hans,

Zelfs de meeste "rechte" luidspreker van de dodekamermetingen zal in elke luisterruimte niet-recht klinken.

Luisterruimtes zijn nu eenmaal van nature niet-recht.

De ene luisterruimte klinkt kil of kaal, de andere warm of intiem.

Maar hoewel ze geen van alle "recht" zijn... ze klinken allemaal "echt". Zowel de Doelen als het Concertgebouw, bijvoorbeeld. Ook al klinken ze nog zo verschillend.

Eigenlijk wordt bij het beoordelen van de akoestiek, met name bij zalen, nog steeds vooral gelet op de duur van de nagalm (aan de hand van de wet van Sabine) en niet op de karakteristieken daarvan (spectrale inhoud van de reflecties, uitsterfpatroon / dempingskarakteristiek van het spectrum).

Ik bedoel natuurlijk recht onder luisteromstandigheden in je luisterruimte, niet in concertzalen of kerken...

:(

Beste Hans,

Ook huiskamers hebben hun eigen karakteristieken: niet alleen qua lineariteit (kun je meten met continue ruis en een spectrum analyzer), maar ook qua uitsterfkarakteristiek / nagalmpatroon (zou je kunnen meten met FFT / cumulative decay spectrum).

De nagalmtijden zijn veel korter dan bij concertzalen, er zijn veel meer en snellere (storende) reflecties vanaf wanden en plafond, en de staande golven tussen tegenoverstaande wanden treden in het hoorbare gebied op.

Elke ruimte krijgt de akoestiek die hij verdient. Dat geldt voor concertzalen en kerken, maar ook voor huiskamers

(Misschien doet het zelfs wel heel onnatuurlijk aan, wanneer we met DSP een kille ruimte warm laten klinken?)

Als ik jou was Spido zou ik m'n glazen bol maar eens opnieuw laten afstellen, het ding kijkt blijkbaar naar het verleden. Met wat voor technologien denk je dat b.v. Davis & Davis hun LEDE concept ontwikkeld hebben. "The LEDE Concept for Control of Acoustic and Psychoacoustic parameters in Recording Control Rooms" JEAS Vol 28 No 9 (Sept 1980).

Denk je dat nou echt? :blink: