Jump to content

Quad 33 / 303

Michel
 Share

Recommended Posts

Bel Transtec, de Quad importeur, eens. Aan de hand van de serie nummers kunnen ze je zo vertellen hoe oud die set precies is en wat voor een reperaties er in het verleden aan zijn verricht. De 33/303 is nog goed te servicen.

Je moet waarschijnlijk wel de gevoeligheid van een van de ingangen verzwakken om er CD speler op aan te kunnen sluiten (stelt technisch niets voor).

Naar mijn mening is de 33/303 te prefereren boven een mini setjese. 200 gulden is geen geld.

Carl

• 3 weeks later...

Ik heb dit weekend bij grote toeval een Quad 33/303 tezamen met Bose 501's geluisterd. Ik moet zeggen dat ik helemaal perplex stond en ik kan me zo voorstellen dat mensen 35 jaar geleden absoluut niet wisten wat ze hoorden. Helaas had mijn aanbieder het geheel al verkocht maar als ik ze ooit nog voor een geschikte prijs tegenkom zal ik ze zeker kopen.

Die Peter Walker ontwerper van de 33/303 was een mooi type. Hij was van mening dat zijn 33/303 volstrekt neutraal was. Hoe kan je dat bewijzen want als je twee versterkers naast elkaar zet krijg je alleen discussie over wat al of niet beter klinkt.

Hij maakte een eenvoudig schakelkopje waar je enerzijds een versterker naar keuze aan kon hangen en anderzijds niet de Quad maar die versterker naar keuze via de Quad. Dat betekende dat het signaal van de versterker naar keuze eerst sterk afgezwakt moest worden en vervolgens weer door de Quad versterkt. Dit experiment wordt beschereven in de hifi plus (niet dit nummer maar het vorige). De auteur was altijd van mening geweest dat het wel beter kon als de Quad, hij hoorde echter geen verschil tussen zijn versterker naar keuze en die versterker via de Quad. Zeker gezien het feit dat er eerst een drastische verzwakking van het signaal had plaatsgevoden had hij dit niet verwacht.

Dit experiment moet meer dan 20 jaar geleden hebben plaatsgevonden.Ik heb zowel de Quad 33/303 als de 34/306 daarnaast nog een kostbare buizenversterker. Het klinkt allemaal anders. In zekere zin vind ik de 33/303 "makkelijker" klinken dan de 34/306. De buizen is superieur. Maar hoe moet ik dat experiment van 20 jaar geleden plaatsen? Graag reactie van jullie.

Carl

Carl

de Quad niet had veigenaar en was

Beste Carl,

Inderdaad stond dat systeem ook bij Transtec de Importeur van Quad.

Dus eerst door de Quad en dan rechtstreeks Quad.

Och ja je kon er ook nog wat mee winnen 1000,00 of zo geloof ik.

Tenminste als je het verschil kon aantonen !

Dat kon natuurlijk niemand !

Stel dat de Quad een slechte versterker was.

We gaan dus luisteren naar rechtstreeks een slechte versterker, en concluderen dat het slecht klinkt.

Daarna pakken we dezelfde bron (alles hetzelfde) alleen we pakken nu een prima versterker laten dan het signaal door de slechte Quad lopen en alle moois is verdwenen.

Konclusie het klinkt net zo slecht als de eerste opstelling.

Uiteraard klinkt het even slecht want de Quad zorgde ervoor dat het signaal gelijk werd ! mad.gif

Dus niemand kon er verschillen ontdekken omdat die er niet waren !

Denk nu niet dat ik bedoel dat Quad slecht is nee de test is slecht.

(geen test dus)

MvG ,

Haudio

PS daarom zit er ook niet veel verschil in een goede CD speler of een goede CD speler.