Jump to content

Mono

carl
 Share

Recommended Posts

Ik heb een versterker zonder mono knop. Nu mis ik die soms wel als ik naar een oude LP luister. De Beatles bijvoorbeeld klinken niet in stereo.

Ik zat aan een soort verbinding te denken in de tape lus. Hoe zou ik dat kunnen doen?

Slim, om dat via de tape monitor te doen.

Het hangt er een beetje vanaf hoe de bronselectie en voorversterker in elkaar zit. Maar het meest veilig is toch wel 2 goed matchende weerstanden van zeg 1 kOhm in serie met het signaal te zetten (in de tulp plugjes van de REC OUT), daarna kortsluiten en 2 tulp plugjes (met hetzelfde signaal) terug in de PLAYBACK ingang.

Of je moet een voorversterker hebben die verder geen elektronica in de signaalweg heeft en op de REC OUT staat dan hetzelfde signaal als op de RIAA vv. Is die betrekkelijk hoogohmig, dan moet je die 1 kOhm verhogen.

Het mooiste zou een actieve optelversterker zijn, maar dat vergt heel wat hobbywerk.

Groet,

Jacco

Ik begrijp eigenlijk het probleem niet. Je versterker maakt van een monoLP toch geen stereo?

Het enige wat ik kan bedenken is een mono-element maar dat heeft vogens mij bij een LP van de Beatles( uit die tijd) ook verder geen nut.

Oude Beatle (mono) LP's klinken ook vaak helemaal niet goed.

Hai Kraus, Jacco en Timmie,

De stereo op oude platen was vaak links stemmen en rechts instrumenten. Dat klinkt dus van geen kanten. Dan liever mono. Een mono element is natuurlijk ideaal maar ik kan geen extra arm op mijn platenspeler zetten.

Op mijn oude Quad zat een mono toets en kon ik het euvel snel verhelpen. Op mijn compromisloze buizen natuurlijk niet. Vandaar dat ik aan de tape lus dacht. Ik zal Conrad Johnson ook eens een mailtje sturen.

Misschien dat ik nog eens een keer een draaitafel erbij "vind" (een direct drive van Denon of een Thorens 124 lijkt me wel wat). Dat zal dan voor niet veel geld moeten want met twee studerende kinderen volgend jaar is het leven niet goedkoop. Gelukkig krijg ik nog een premie voor 25 jaar trouwe dienst en daar ga ik eindelijk een nieuwe phono trap voor kopen. Ik heb mijn keuze tot twee beperkt denk ik.

Ik luister overigens zeer zelden naar de Beatles en eigenlijk vind ik alleen Revolver en Abbey Road echt goed.

PS wat een discussie op die site Timmie

Ik begrijp eigenlijk het probleem niet. Je versterker maakt van een monoLP toch geen stereo?

Het enige wat ik kan bedenken is een mono-element maar dat heeft vogens mij bij een LP van de Beatles( uit die tijd) ook verder geen nut.

Oude Beatle (mono) LP's klinken ook vaak helemaal niet goed.

Hai Kraus, Jacco en Timmie,

De stereo op oude platen was vaak links stemmen en rechts instrumenten. Dat klinkt dus van geen kanten. Dan liever mono. Een mono element is natuurlijk ideaal maar ik kan geen extra arm op mijn platenspeler zetten.

Op mijn oude Quad zat een mono toets en kon ik het euvel snel verhelpen. Op mijn compromisloze buizen natuurlijk niet. Vandaar dat ik aan de tape lus dacht. Ik zal Conrad Johnson ook eens een mailtje sturen.

Misschien dat ik nog eens een keer een draaitafel erbij "vind" (een direct drive van Denon of een Thorens 124 lijkt me wel wat). Dat zal dan voor niet veel geld moeten want met twee studerende kinderen volgend jaar is het leven niet goedkoop. Gelukkig krijg ik nog een premie voor 25 jaar trouwe dienst en daar ga ik eindelijk een nieuwe phono trap voor kopen. Ik heb mijn keuze tot twee beperkt denk ik.

Ik luister overigens zeer zelden naar de Beatles en eigenlijk vind ik alleen Revolver en Abbey Road echt goed.

PS wat een discussie op die site Timmie

De mono knop kan niet bij het mono element in de schaduw staan. Dat is toch echt een wereld van verschil. En het is