Jump to content

speaker kabel dikte

tube 300
 Share

Recommended Posts

Hoi ik wil een paar speakerkabels gaan maken

maar wat is nou de juiste dikte?

kun je stellen hoe dikker hoe beter,

of moet ze ook weer niet te dik zijn?

Ik speel met een buizen versterker 1,5 watt single ended op 110 db hoogrendement speakers

en de kabels moeten ongeveer 3 meter lang worden.

gr Robert

Hoi ik wil een paar speakerkabels gaan maken

maar wat is nou de juiste dikte?

kun je stellen hoe dikker hoe beter,

of moet ze ook weer niet te dik zijn?

Ik speel met een buizen versterker 1,5 watt single ended op 110 db hoogrendement speakers

en de kabels moeten ongeveer 3 meter lang worden.

gr Robert

Ik zou voor 0,45 mm gaan. :unsure:

Tja, leuke vraag.

Stel je wilt dat de draad een 100ste van het totaalvermogen aan warmte dissipeert. Stel he, je mag ook iets anders willen van me. Stel ook bijvoorbeeld dat je speakers worst-case 2 Ohm kunnen worden. Hieruit volgt dan dat de draad een maximale weerstand mag hebben van 20 mOhm. En met R*A = l*phi kun je dan de minimale oppervlakte uitrekenen. phi = 17.5 nOhm*m^2/m bij 20 graden, daaruit volgt dat

A = 3*17.5e-9/20e-3 = 2.625 micro m^2. Een diameter van 1.83 mm of meer volstaat.

Groet,

Jacco

Ik voel een discussie aankomen... maar goed die hebben we al te vaak gehad hier. Ik zou voor een mooi kant en klaar kabeltje gaan met aangegoten stekkers e.d. en ja als je daar naar gaat kijken dan zie je weinig relatie tussen dikte en kwaliteit of prijs. Misschien niet echt een antwoord, wellicht wel stof tot nadenken? ;)

Hoi Jacco

Ik heb het niet nagerekend

maar is die 1,83mm niet wat dik voor dit geringe vermogen?

Nou ja kwaad kan het natuurlijk ook niet

maar ik vroeg mij af of een speakerkabel niet te dik kan zijn?

Door wat zelfgebouwde interlinks is mijn ervaring dat dunnere draad toch wat mooier klinkt dan dikke.

Nee de berekening heb ik niks op aan te merken, sterker nog: petje af, ik zou er mijn binas niet voor in willen duiken. Alleen is de vraag of je af moet gaan op het warmteverlies van je kabel? nordorst en crystal cable schijnen aardige kabels te maken alleen betwijfel ik of die door bovenstaande formules kunnen. Naar mijn bescheiden mening mag de kabel best wat warmte veroorzaken als ie maar wel goed klinkt. (oeps laat ik me toch weer verleiden... ;) )

matthew

[...](oeps laat ik me toch weer verleiden... ;) )

matthew

Naugty boy!

Nou ja een discussie is altijd leuk, zeker als er geleerd kan worden. Ik geef alleen maar een getal waarbij de kabel als verwaarloosbaar gesteld kan worden. Zelfs als ik het skineffect meereken, dan is de warmteontwikkeling verwaarloosbaar op 20 kHz.

Het waren maar wat getallen. Het wordt leuk als je bij high power applicaties eenzelfde berekening uitvoert...

Groet,

Jacco

Het waren maar wat getallen. Het wordt leuk als je bij high power applicaties eenzelfde berekening uitvoert...

Als je enkel uitgaat van distributienetten (50Hz middenspanning; meestal 6, 10 of 25kV), dan moet je rekening houden met een aantal dingen: de thermische kortsluitstroom, de ontwerpstroom, de spanning en het soort materiaal.

Die thermische kortsluitstroom en de ontwerpstroom moet je eerst berekenen en de spanning en het materiaal zijn natuurlijk gegeven. Dan moet je wat gochelen met formules (heb geen zin om die hier te gaat behandelen ;) ) en dan kun je inderdaad op flinke doorsneden uitkomen. Doorsneden van meer dan 200mm^2 en zo. Moet je daar eens een drie-aderige kabel van hebben. Die wegen meer dan 15 kg per meter! En dan te bedenken dat je daar soms meerdere parallel van nodig hebt... Kijk, dat zijn nog eens kabels... :D

Als je enkel uitgaat van distributienetten (50Hz middenspanning; meestal 6, 10 of 25kV), dan moet je rekening houden met een aantal dingen: de thermische kortsluitstroom, de ontwerpstroom, de spanning en het soort materiaal.

Die thermische kortsluitstroom en de ontwerpstroom moet je eerst berekenen en de spanning en het materiaal zijn natuurlijk gegeven. Dan moet je wat gochelen met formules (heb geen zin om die hier te gaat behandelen ;) ) en dan kun je inderdaad op flinke doorsneden uitkomen. Doorsneden van meer dan 200mm^2 en zo. Moet je daar eens een drie-aderige kabel van hebben. Die wegen meer dan 15 kg per meter! En dan te bedenken dat je daar soms meerdere parallel van nodig hebt... Kijk, dat zijn nog eens kabels... :D

Ok, nu we het er dan toch over hebben. Ik heb ooit een wat geGoogled en kwam een formule tegen die mij aansprak omdat ie moeilijk was. Tja, dat is mijn eigenaardigheid. Ik heb het overgekalkt en er wiskundige "vereenvoudigingen" in aangebracht. Hear mijn materiaaleigenschappen "compendium".

Het gaat dan om vergelijking (4) en (5). Weet iemand de fundamentele grondslagen hiervan? Ik heb ze toen niet kunnen vinden.

Groet,

Jacco

ja en moeten het dan een berg dunne draadjes zijn, of massief? allebei heeft nadelen blijkt bij veel lezen. massief zou skineffect opleveren (gaan we dat horen ....?), en veel draadjes weer andere nadelen.

veel proberen en luisteren?

groet

Ok, nu we het er dan toch over hebben. Ik heb ooit een wat geGoogled en kwam een formule tegen die mij aansprak omdat ie moeilijk was. Tja, dat is mijn eigenaardigheid. Ik heb het overgekalkt en er wiskundige "vereenvoudigingen" in aangebracht. Hear mijn materiaaleigenschappen "compendium".

Het gaat dan om vergelijking (4) en (5). Weet iemand de fundamentele grondslagen hiervan? Ik heb ze toen niet kunnen vinden.

Groet,

Jacco

Die formules zeggen me niks. Ik zou zo niet eens weten waar die variabelen voor staan...

Btw. Ik had het over dit soort kabels: Twenpower

Vooral die 3-aderige middenspanningskabel van 8,7/15kV, op bladzijde 21. 3x240mm^2, 17,1kg per meter, 95mOhm per kilometer. Prima luidsprekerkabel... ;):D

[...]

Die formules zeggen me niks. Ik zou zo niet eens weten waar die variabelen voor staan...[...]

Dat staat in de tekst eronder...

Maar mij zeiden ze ook niets. Conclusie van de hele santenkraam is wel dat skineffect voor audio uit te sluiten is om een storende factor te zijn.

Groet,

Jacco

hoi Henrie

ik denk dat ik die niet onder mijn klemmen geschoven krijg :)

Nee, dat denk ik ook niet. Maar ze zijn er ook enkel-aderig :D En zelfs massief, maar dan zijn ze van aluminium... ;)

Je 'moet' voor je luidsprekerkabels geen een voldoende dikke kabel nemen. Das wel een beetje een wazig begrip natuurlijk, maar goed. On de stroom hoef je niet zo dikke kabels te hebben. Zoveel stroom trekt een speaker niet (RMS; piekwaarden kunnen best hoog zijn). Het enige andere waar je rekening mee zou moeten houden, is de dempingsfactor. Maar voor een paar meter kabel heb je dan nog steeds geen heel grote doorsneden nodig. Een paar vierkant milimeter is echt meer dan genoeg. 4mm^2 is vaak al aan de dikke kant voor je speakerklemmen...

[...]

meer dan genoeg. 4mm^2 is vaak al aan de dikke kant voor je speakerklemmen...

Even voor mijn eigen duidelijkheid: je hebt het over 4 mm^2. Dus 4e-3 vierkante meter? Ofwel ruim 71 mm? Dat krijg je niet onder een speakerklem nee...

Groet,

Jacco

Ik heb hele goede ervaringen met 0.4 mm koper- (47labs) en 0.5 mm zilverdraad (Audio consulting). Allebei solid-core. 3 meter is best nog wel lang, maar goed te doen voor deze diktes. Kabels kosten maar iets van 7 en 11 euro per meter.

Iets duurder (2x3m, 700 euro) en "gewoon" uit de winkel: 47labs 4719. Is een platte, brede kabel. Iets van 0,1mm dik en 12mm breed. Nog geen eerlijkere kabel gehoord (ja, op mijn set dan he: 98dB speakers, 3,5W D-SET).

bedankt

ik probeer de vraag het nog wel eens op een ander forum te stellen

gr Robert

Krijg je dezelfde discussie ...

Voor een kW versterker en ditto speakers zou ik voor 4 - 6 mm2 gaan maar voor jouw 1,5 wattjes? Gewoon 0,5mm2 lijkt mij meer dan genoeg. Dempingsfactor van een SET is toch al niet hoog dus daar hoef je ook al geen dik draad voor te nemen.

;)

Mijn ervaring heeft me geleerd dat 1,6mm2 voor het hoog en 3,2 mm2 voor het laag het best klinken.

Dit met een verbruikt vermogen van van ca 1 W.

Mijn kabels zijn gemaakt van veel apart geisoleerde 0,2 mm2 draadjes.

Hoe het rekentechnisch er uit ziet maakt me n.l. niet zoveel uit. Ik heb sets met dikke kabels gehoord die perfectklonken en superslecht. Met dunne kabels ook zo.

Het is niet alleen een pure vermogenberekening. De 1 Watt pieken treden n.l. maar een zeer korte tijd op.

:)

Ik heb hele goede ervaringen met 0.4 mm koper- (47labs) en 0.5 mm zilverdraad (Audio consulting). Allebei solid-core. 3 meter is best nog wel lang, maar goed te doen voor deze diktes. Kabels kosten maar iets van 7 en 11 euro per meter.

Iets duurder (2x3m, 700 euro) en "gewoon" uit de winkel: 47labs 4719. Is een platte, brede kabel. Iets van 0,1mm dik en 12mm breed. Nog geen eerlijkere kabel gehoord (ja, op mijn set dan he: 98dB speakers, 3,5W D-SET).

Dat platte band los kopen en daarna zelf monteren. ;) Het band is er ook in zilver. :)

p.s. In de laatste klank & toon staat een "bouwbeschrijving" van de bandkabel.