carl Posted 7 april 2006 Report Share Posted 7 april 2006 Twee vragen: Bij veel phonotrappen kan je de afsluitweerstand instellen. Wat doet zo'n hogere of lagere afluitweerstand nu geluidsmatig. Betekent een lagere afsluitweerstand dan ideeaal nu dat het geluid bijvoorbeeld scherper wordt of kan je dat in zijn algemeenheid niet zeggen. Kan iemand me zeggen wat de knopjes op dit apparaat doen. Kennelijk zijn de linker bedoeld om de gain in te stellen maar de andere, beinvloedt die de RIAA curve? Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 7 april 2006 Report Share Posted 7 april 2006 Bij veel phonotrappen kan je de afsluitweerstand instellen. Wat doet zo'n hogere of lagere afluitweerstand nu geluidsmatig. Betekent een lagere afsluitweerstand dan ideeaal nu dat het geluid bijvoorbeeld scherper wordt of kan je dat in zijn algemeenheid niet zeggen. Ik denk niet dat je dat als een soort klankregeling moet zien.. Het heeft meer te maken met aanpassen op specifieke eigenschappen van verschillende elementen. Maar eigenlijk weet ik het ook niet.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Markinton Posted 24 april 2006 Report Share Posted 24 april 2006 Twee vragen: Bij veel phonotrappen kan je de afsluitweerstand instellen. Wat doet zo'n hogere of lagere afluitweerstand nu geluidsmatig. Betekent een lagere afsluitweerstand dan ideeaal nu dat het geluid bijvoorbeeld scherper wordt of kan je dat in zijn algemeenheid niet zeggen. Kan iemand me zeggen wat de knopjes op dit apparaat doen. Kennelijk zijn de linker bedoeld om de gain in te stellen maar de andere, beinvloedt die de RIAA curve? Carl Carl, In het volgende stuk op Vinyl engine hebben ze het over het effect van de afsluitweerstand in een verhaal over Stepup trafo's maar het principe is gelijk: Step-ups and MC cartridges : The secrets of a successful marriage. Mischien wordt je daar wijzer van. Vanuit de electronica is bekend dat je pas een optimale signaal overdracht krijgt als de ingangsweerstand en uitgangsweerstand met elkaar matchen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 24 april 2006 Report Share Posted 24 april 2006 Ik denk dat er een kantelpunt (meest rechtse knopje) ingesteld kan worden. De RIAA dicteert een kantelpunt van 318 Hz en daar zijn een aantal platensnijders het kennelijk niet mee eens. Pfff, wat een ellende. Het middelste knopje zal daar wel mee te maken hebben, een afwijkende curve van de RIAA. Het lijkt op een extra verzwakking van 2.3 dB. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts