Guest UKSub Posted 12 maart 2006 Report Share Posted 12 maart 2006 Hoi, The Fubk Firm (Pink Trangle) hebben een melkwit plateau ontwikkeld van 15mm dat oa het glazen plateau + vilt van de Rega platenspelers vervangt. Betere detaillering en muzikaliteit vertelt mn... Kan zo'n plateau echt veel verschil maken? Ik schat dat de prijs met verzending vanuit de UK toch zo'n 150 euro zal zijn Wie heeft er weet van dit ding? Gr Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 12 maart 2006 Report Share Posted 12 maart 2006 Het materiaal maakt idd wel uit. Zo heeft glas de vervelende eigenschap dayt het nogal gauw statisch geladen wordt door het ronddraaien, althans door de wrijving die het ondervind tijdens het ronddraaien. Bij de P7 en P9 worden ceramische plateaus gebruikt om dat probleem te elimineren. Ik ken het plateau van Pin Triangle niet. Als het meer massa heeft is het al beter (meer rust in het klankbeeld). En als het ook nog eens eens van een ander materiaal is, kan dat ook uitmaken. Nu zijn Rega-liefhebbers erg gefocust op de levendigheid van hun speler, anders hadden ze wel een andere platenspeler gekozen. Mocht je een zwaarder plateau gaan gebruiken, is de kans groot dat je iets van die levendigheid inlevert. Voordeel is wel dat de muziek meer precizie en definitie krijgt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 12 maart 2006 Report Share Posted 12 maart 2006 Beste UKsub, Ook de nauwkeurigheid van het plateau is zeer belangrijk, het materiaal uiteraard ook, als je het van glas maakt , gaat het glas in meer of mindere mate mee resoneren, dit wordt ringling genoemt , het geeft wel in het hoge middengebied een lift in het hoog en het zal erg levendig klinken. De nieuwe modellen hebben dan ook een totaal ander plateau en zijn zeer nauwkeurig gemaakt, zelf gemeten , bovenal lijken de nieuwe in klank sterk op het klankkarakter van de Bluenote draaitafels. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 12 maart 2006 Report Share Posted 12 maart 2006 Dit plateau is een nieuwe vinding van de uitvinder van het acryl plateau. Door de open en zachtere structuur moet het een beter contact met de plaat realiseren. Het is dus licht dempend. Zeker in combinatie met een platenpuck erg effectief. Ik heb alleen de draaitafels van Funk zelf gehoord (op de beurs in Londen, dat wel). Hun demo vond ik bij de beste twee horen, maar of dat alleen door het plateau komt...ik denk het niet Toch zou ik dit plateau wel een kans geven als ik een geschikte platenspeler er voor had, mede door de uitstekend klinkende demo Rene van Es heeft trouwens de Achromat geprobeerd op zijn Garrard: KLIK Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobT Posted 13 maart 2006 Report Share Posted 13 maart 2006 Hier een recensie van de Funk Firm Anchromat van een Roksan forumlid: http://www.roksan.co.uk/forum/viewtopic.php?t=259 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 13 maart 2006 Report Share Posted 13 maart 2006 Hier een recensie van de Funk Firm Anchromat van een Roksan forumlid: http://www.roksan.co.uk/forum/viewtopic.php?t=259 Het idee van de ontwerper, gaat wel een beetje weg ,omdat de middenspindel huls nodig blijft voor het centreren van de mat denk ik. Daardoor krijg je wel een mechanische koppeling met het hoofdlager, niet dat dat erg is , maar wel tegenstijdig met het ontwerp van de maker. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobT Posted 13 maart 2006 Report Share Posted 13 maart 2006 Het idee van de ontwerper, gaat wel een beetje weg ,omdat de middenspindel huls nodig blijft voor het centreren van de mat denk ik. Daardoor krijg je wel een mechanische koppeling met het hoofdlager, niet dat dat erg is , maar wel tegenstijdig met het ontwerp van de maker. Het is duidelijk Henk ...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 13 maart 2006 Report Share Posted 13 maart 2006 Ha die RobT, Dus jij kent het systeem van Roksan ? MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobT Posted 13 maart 2006 Report Share Posted 13 maart 2006 Dus jij kent het systeem van Roksan ? Technisch niet zo goed als Ruud Jonker die beschrijft, maar weet wel hoe die klinkt..... Rob. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest UKSub Posted 14 maart 2006 Report Share Posted 14 maart 2006 Sorry als ik vervelend overkom maar van de Achromat heb ik indertijd ook het verslag gelezen van Rene van Es Ik blijf echter benieuwd naar het plateau en evt ervaringen van mensen die het gebruikt hebben op hun rega draaitafel Verduidelijking, het is een acryl plateau @Haudio de P5 heeft nog steeds het glazen plateu P7 is helemaal anders maar een serieus ander prijskaartje Waarom heb ik een Rega P25 Omdat ik die ok vond klinken + betaalbaar kWist toen eig niet beter ivm techniek rust levendigheid detail arm element enz enz Ik zeg niet dat ik niet tevreden ben maar als er meer uit te halen valt, waarom niet kWist ook niet dat een RB300 met andere bekabeling gerust meer uit de groeven kan halen dan een standaard RB600 enz enz Eig heb ik nog niet veel draaitafels gehoord om deftig mee te vergelijken betaalbare draaitafels dan 1 ding weet ik wel, Nottingham is mij te rustig "doods" Gr stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts