Jump to content

Funk

carl
 Share

Recommended Posts

funk.jpg

Heel aardig bedacht. Naast de aandrijving loopt de snaar nog over twee katrolletjes zodat de kracht gelijkmatig verdeeld is. In Engeland zijn ze kapot van deze Pink Triangle telg.

Groet,

Carl

Aandrijvingen met extra poelies bestaan al veel langer, zie o.a. VPI.

Het nieuwe van Funk is dat de poelies asymmetrisch geplaatst zijn, om

de krachten op het lager echt te balanceren. Patent is aangevraagd, maar

nog niet toegekend (dat op Achromat al wel).

Een mogelijk gevaar van poelies op korte afstand van het plateau

is extra loopruis door poelie resonanties en asymmetrieen.

Guest Kraus vonBentinck

De naam is in ieder geval heel gedurfd.

Normaal is toch dat meerdere motoren wel symmetrisch worden opgesteld? (2*180o of 3*120o)

Waar ligt het voordeel van zo'n asymmetrische opstelling dan in?

Ik denk dat het redelijk moeilijk is om de krachten aan alle zijden van het binnenplateau gelijk te krijgen.

Dit hangt n.l. af van de voorspanning van de snaar.

Deze is elastisch, en zal dus het meeste energie kwijtraken op het eerste strakke part. Het twee part wat minder en het derde nog wat minder. Door de poelies iets te verschuiven kan het beter worden, perfect is het m.i. nooit.

Bovendien zoals gezegd de extra lagers die weer lagerruis met zich brengen. Die lagers moeten net zo goed zijn als het motorlager. Bovendien mogen ze geen contact maken met het chassis. Ik vindt het dus allemaal ver gezocht. Zeker wanneer blijkt dat mijn Linn lager na 15 jaar geen speling heeft. Ik vraag me af hoe die sneldraaiende poelies erbij hangen na 15 jaar... :confused:

Beter zou zijn om de motor in het midden onder het plateau te plaatsen en dan met drie snaren de buitenste asjes aan te drijven. Dan

Bovendien zoals gezegd de extra lagers die weer lagerruis met zich brengen. Die lagers moeten net zo goed zijn als het motorlager. Bovendien mogen ze geen contact maken met het chassis. Ik vindt het dus allemaal ver gezocht.

Ik ook <_< Hoe meer troep je er aan hangt hoe meer troep dat in je geluid geeft.