Jump to content

Kabels twisten

carl
 Share

Recommended Posts

Kort voor kerst een NL vertaling gekocht van een HIFI boek uit 1970. Het is van John Crabbe een soort Jan Kool op zijn Engels. Leuk dat hij toen al het twisten van stroomdraad propageerde terwijl de man echt geen tweaker is.

Carl

Kort voor kerst een NL vertaling gekocht van een HIFI boek uit 1970. Het is van John Crabbe een soort Jan Kool op zijn Engels. Leuk dat hij toen al het twisten van stroomdraad propageerde terwijl de man echt geen tweaker is.

Carl

beste Carl :D

het is ook geen onzin,

ik zie het regelmatig terug in de bedrading van auto's.

speakerdraden , piezo injector bedrading, signaaldraden van snelheid en ABS sensoren.

allemaal getwist. ;)

Hai Eric,

Je kan natuurlijk ook uit puur gebruiksgemak twisten.

Ik heb zelf de niet dure Classic stroomkabels van Russ Andrews. Het is in feite Kimber luidsprekerkabel met een extra (mooi zwart) hoesje erom heen. Ik heb de kabel een keer vergeleken met een standaard kabel en een superdure Siltech (nooit de intentie gehad die te kopen). Ik had de stellige indruk dat de speciale kabels iets rustiger klonken. Later nog eens een duurdere/ dikkere Kimber geprobeerd maar dat maakte geen verschil met de goedkopere/dunnere Kimber.

Voor de rest ben ik niet verder gegaan in de materie. Toch geloof ik wel in twisten, zeker nu het een oude truc blijkt te zijn.

Groet,

Carl

Carl

beste Carl :D

het is ook geen onzin,

ik zie het regelmatig terug in de bedrading van auto's.

speakerdraden , piezo injector bedrading, signaaldraden van snelheid en ABS sensoren.

allemaal getwist. ;)

Je internet bekabeling :D

Toch geloof ik wel in twisten, zeker nu het een oude truc blijkt te zijn.

Twisten is geen kwestie van geloven. Twisten werkt gewoon. Is ook technisch te verklaren. Maar je moet wel weten waar je het toepast.

Luidsprekerkabels twisten heeft m.i. niet zo veel zin. De rotzooi die een luidsprekerkabel uit de lucht opvangt is heel gering (want de belasting is laagohmig) en bovendien is het muzieksignaal op een speakerkabel veeeeele malen hoger dan eventuele storing. Zo niet, dan hoor je constant (ook tijdens muziek luisteren) ruis. Hoor je die ruis niet (ik hoor alleen ruis uit m'n speakers als ik de volumeknop volledig opendraai en de muziek (uiteraard) uitzet) dan heeft het ook geen zin om te gaan twisten (of afschermen of ferrietkralen te gebruiken o.i.d.). Bij interlinks, zeker die van de platenspeler, is het een ander verhaal, omdat daar het signaal veel kleiner is (een paar honderd miliVolt; voor platenspeler zelfs wel minder dan 1 mV).