Jump to content

Blunder.......... .

gruiter
 Share

Recommended Posts

Beste,

Een paar maanden geleden heb ik de LP Emiliana Torrini - Fisherman's Woman gekocht en we waren erg onder de indruk van haar muziek. Emiliana had voor ons gevoel een hele mooie donkere intieme stem (zoals PJ Harvey) en er werd een hele intieme sfeer opgewekt. Heel apart vonden we.

Aangezien we de muziek ook onderweg willen luisteren, hadden we eergisteren de CD gekocht. Vanmorgen zijn we er eens rustig voor gaan zitten en wat blijkt: Haar stem klinkt heel anders (meer als Ricky Lee Jones) en de instrumentale begeleiding was ook een stuk sneller dan we waren gewend. De hele sfeer die we normaal hadden bij het luisteren naar deze muziek was verdwenen.

Ik zou toch niet....

Ik heb de plaat er bij gepakt, maar nergens staat dat deze op 45 rpm moet worden afgespeeld. Vervolgens de snaar van de draaitafel verlegd om hem op 45 rpm in te stellen en de muziek klinkt nu exact zoals het CD.

We hebben dus de afgelopen maanden de LP op 33 rpm beluisterd en dat klonk heel mooi. Nu op 45 rpm is de magie die deze plaat had nagenoeg verdwenen.

Wat een blunder........ .

Vindt dit wel een hele mooie :lol::lol::lol: Normaliter mag je er van uitgaan dat een 12" zwarte schijf op 33 rpm afgedraaid dient te worden tenzij anders vermeld (disco singles ed).

Nog grappiger is het dat ie je op 33 rpm in vervoering brengt en op 45 niet. Terwijl er aan de groeven geen spat veranderd is.

:D