gruiter Posted 21 oktober 2005 Report Share Posted 21 oktober 2005 Beste, Een paar maanden geleden heb ik de LP Emiliana Torrini - Fisherman's Woman gekocht en we waren erg onder de indruk van haar muziek. Emiliana had voor ons gevoel een hele mooie donkere intieme stem (zoals PJ Harvey) en er werd een hele intieme sfeer opgewekt. Heel apart vonden we. Aangezien we de muziek ook onderweg willen luisteren, hadden we eergisteren de CD gekocht. Vanmorgen zijn we er eens rustig voor gaan zitten en wat blijkt: Haar stem klinkt heel anders (meer als Ricky Lee Jones) en de instrumentale begeleiding was ook een stuk sneller dan we waren gewend. De hele sfeer die we normaal hadden bij het luisteren naar deze muziek was verdwenen. Ik zou toch niet.... Ik heb de plaat er bij gepakt, maar nergens staat dat deze op 45 rpm moet worden afgespeeld. Vervolgens de snaar van de draaitafel verlegd om hem op 45 rpm in te stellen en de muziek klinkt nu exact zoals het CD. We hebben dus de afgelopen maanden de LP op 33 rpm beluisterd en dat klonk heel mooi. Nu op 45 rpm is de magie die deze plaat had nagenoeg verdwenen. Wat een blunder........ . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 21 oktober 2005 Report Share Posted 21 oktober 2005 Wel een erg grappig verhaal. Bijna niet voor te stellen dat 't niet eerder opviel. Maarja,...je kunt met de LP tenminste nog kiezen,...33 of 45 toeren Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 21 oktober 2005 Author Report Share Posted 21 oktober 2005 Er staat nergens aangegeven op welk toerental de LP moet worden afgespeeld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 22 oktober 2005 Report Share Posted 22 oktober 2005 Geweldig!!! Heb zoiets ook al gehad met een klassiek stuk, tsjonge wat vond ik het saai!!! Zoiets doe je Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 oktober 2005 Report Share Posted 22 oktober 2005 Vindt dit wel een hele mooie Normaliter mag je er van uitgaan dat een 12" zwarte schijf op 33 rpm afgedraaid dient te worden tenzij anders vermeld (disco singles ed). Nog grappiger is het dat ie je op 33 rpm in vervoering brengt en op 45 niet. Terwijl er aan de groeven geen spat veranderd is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 22 oktober 2005 Report Share Posted 22 oktober 2005 Het 3LP album 100th Window van Massiv Attack is ook zo. Er staat nergens dat ie op 45rpm moet draaien (heb 't iig niet kunnen vinden). Het leuke is dat ie op 33rpm wel een bijzonder gave bas laat horen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts