maximonster Posted 17 oktober 2005 Report Share Posted 17 oktober 2005 ik zou graag op een leuke, begrijpelijke en opbouwende manier de wereld van de (audio) electronica willen ontdekken, waarbij praktijk en theorie hand in hand gaan. Waarmee te beginnen; wellicht zijn er mini-zelfbouw- projectjes waarbij ook de theorie aan bod komt ?? Groet max Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 17 oktober 2005 Report Share Posted 17 oktober 2005 ik zou graag op een leuke, begrijpelijke en opbouwende manier de wereldvan de (audio) electronica willen ontdekken, waarbij praktijk en theorie hand in hand gaan. Waarmee te beginnen; wellicht zijn er mini-zelfbouw- projectjes waarbij ook de theorie aan bod komt ?? Groet max Zou er markt zijn voor een specifiek audio gerelateerd modifcatie boek? Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 17 oktober 2005 Report Share Posted 17 oktober 2005 Serieus Gelukkig is er google, en gelukkig zijn er genoeg geken op de wereld die zo ontzettend veel informatie online zetten. Echter moet je wel weten wat je moet zoeken. Ik zal je hier een beetje op weg helpen. Voorwaarde is wel, dat je echt moet willen. Je moet echt naar de basis willen gaan en electronica willen begrijpen. Veel mensen hebben die wilskracht niet!. Als je zover bent dat je echt wilt moet je beginnen met de volgende punten: 1: AC/DC wat is wisselspanning, wat is gelijkspanning. Wat is stroom wat is spanning. Als je dat eenmaal doorhebt zijn we al ergens en gaan we naar punt 2 2: Voedingen, gelijkrichting hoe werkt het. Ik geloof er nog steeds heilig dat (in de audio i.i.g.) alles begint met de voedingen en voedingsspanningen. Leer (lineare) voedingen begrijpen, het principe en de werking Kom daarna nog maar eens terug hear, dan geven geef ik of andere weer vervolg punten aan. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
maximonster Posted 17 oktober 2005 Author Report Share Posted 17 oktober 2005 Thanx bas. Ik volg je raad op. Ik heb trouwens onlangs een sony ta 1120a bekomen. Mooie degelijke machine. Klank is des sony's; naar eigen beoordeling en van horen zeggen en zien lezen Het laag heeft een stevig fundament met veel detail. Het hoog en midden zijn aardig; waarbij het midden wat afstandelijker klinkt dan ik gewend ben. ( vergelijkbaar met de nad 350 die ik kort in huis gehad heb ) Het algehele geluidsbeeld is rustig /gedragen en een tikje gesloten. Nu is deze versterker al een oudje ( plmin 1967 ), wat te horen is aan de kraakjes bij de knoppen en wellicht is er wel wat meer aan vervanging toe. Is het de moeite om hier het een en ander aan te laten sleutelen waarbij de klank ook wat meer naar mijn smaak toegetrokken kan worden ?? vr groet max Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 17 oktober 2005 Report Share Posted 17 oktober 2005 Hallo Max, Hier wat leesvoer met basiskennis: Linkje Link to comment Share on other sites More sharing options...
D van der Deijl Posted 26 oktober 2005 Report Share Posted 26 oktober 2005 Zo zijn er ook boeken van electuur waarin veel schakelingen staan en waar ook de uitleg er goed mee doorkan. Voor de beginnende hobbyist denk ik dat daar veel van valt te leren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 31 oktober 2005 Report Share Posted 31 oktober 2005 Hallo Max, Hier wat leesvoer met basiskennis: Linkje Dat kan gerichter http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=722 Met een paar goede tips van Pjotr himself Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts