Jump to content

extreme uitslag


Jurgenvanes
 Share

Recommended Posts

De effectieve massa van de arm is 8,7g en als ik me niet vergis kon met het standaard contragewicht een element plaatsen tussen de 4g en de 6g. Het Grado element weegt 5,5g dus dat zou prima moeten zijn lijkt mij. Is de arm dan toch nog te zwaar? Als ik een zwaarder element plaats moet er ander contragwicht geplaats worden, welke overigens gewoon verkrijgbaar is. Het element mag dan tot max 9g gaan.

Link to comment
Share on other sites

Ik bedoelde dat de conussen heen en weer bewegen als het geluid zacht staat. Als de volumeknop dicht staat staat de conus mooi stil. Beetje stom neergetikt van mijn kant. <_<

Als ik een cd'tje draai of naar de radio luister zijn er geen wild beweegbare conussen waarneembaar. Blijft de platenspeler over als "dader".

Ik heb 'm in Groningen gekocht.

 

Gr,

Harm-Jan

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Leuk om nog eens even op dit onderwerp te reageren. Die Lehmann Decade met schakelbaar SF is nog niet te krijgen in NL volgens mij. In de Hifi News stonden zeer goede dingen over de Graham Gold. Dus ik meneer Graham Slee zelf even gemaild om te vragen naar zijn motivatie om geen SF op dit apparaat te zetten.

 

Ik kreeg het volgende antwoord:

 

"As all filters alter the phase within the band, not just at the turnover point, they alter the all important timing information of the music. The jpeg attachments are taken from The Art of Electronics - Horowitz and Hill, and although they show a low pass filter, it works exactly the same for high pass (filtering the lows). If you took a subsonic turnover point of 20Hz, it would noticeably affect the timing all the way up to 200Hz, and would never really get back into step.

 

The job of the Jazz Club is to get rid of phase errors by correcting to the right curve in one go. A SF switch would simply undo its work. It would be far better to work on the turntable and arm to minimise such effects and use sealed or critically damped loudspeakers than the modern "flappy" reflex designs."

 

Als ik mijn Engels goed beheers dan zou een SF niet alleen afkappen op zijn kantelpunt maar ook doorwerken. Nu ben ik dus niet technisch maar dat lijkt me toch wel onwaarschijnlijk. In dit verband nog even een mailtje naar de site van audiomuziek.nl gezonden en Aart van de Wal had op zijn zachts zijn twijfels over de stellingen van Graham Slee. Ik kreeg zelfs nog een mailtje extra omdat hij dit probleem nog even had doorgesproken met Armand van Ommeren.

 

Tot slot: als je niet bang bent voor een phonotrap zonder SF moet je vooral een Graham Slee gaan beluisteren, dat ding wordt super getest.

 

Carl

Link to comment
Share on other sites

Zelf dacht ik eigenlijk dat de combi tussen de Carbonarm van Pro-ject en het Grado element goed was.

Hoe kan dit fenomeen aan de van een mismatch ontstaan?

Grado blinkt nou niet direct uit in inwendige dempning. Is de Hz- waarde van de rf het niet dan wel de Q- waarde.

 

Je zou dit na moeten slaan in het verslag tijdens de 1977- AES N.Y.- Conventie geprsenteerd door de luchtarm- uitvinder Ladegaard. Op een engels forum te downloaden.

Link to comment
Share on other sites

Weet iemand het www adres van deze dataset? Momenteel ben ik sterk aan het overwegen mijn MF phonotrap te verkopen en bijvoorbeeld een Lehmann black cube aan te schaffen. Het ontstaan van het probleem van de klapperende woofers is hiermee natuurlijk niet verholpen.

Met het idee van het naar een hoger niveau tillen van mijn platenspeler loop ik al een tijdje rond. Hiermee bedoel ik het vervangen van de armbekabeling, het vervangen van het element en het optimaal afstellen (zelf of door een specialist). Alles natuurlijk wel in redelijke verhouding tot de draaitafel zelf.

Als de Black cube een goede phonotrap is met ingebouwd subsonisch filter, kan het geen kwaad om deze nu aan te schaffen, zodat, voorlopig, het flapperen van de konussen tot stoppen kan worden gebracht.

 

@Carl:

bedoel je nadrukkelijk de Pro-ject carbon arm icm Grado elementen die specialisme vereisen?

Hoever van de speakers sta je af?

Link to comment
Share on other sites

De effectieve massa van de arm is 8,7g en als ik me niet vergis kon met het standaard contragewicht een element plaatsen tussen de 4g en de 6g. Het Grado element weegt 5,5g dus dat zou prima moeten zijn lijkt mij. Is de arm dan toch nog te zwaar? Als ik een zwaarder element plaats moet er ander contragwicht geplaats worden, welke overigens gewoon verkrijgbaar is. Het element mag dan tot max 9g gaan.

Het is niet simpelweg een kwestie van massa's of gewichten. Ook niet van balanceren.

 

Het komt neer op twee facetten van de frequentiekarakteristiek van je combinatie arm/ element:

 

de Hz- wwrde van de rf

de q- waarde van de rf

Link to comment
Share on other sites

Die nadelen worden aangegeven door meneer Graham Slee. Ik geloof daar zelf niet zo in.

 

 

"As all filters alter the phase within the band, not just at the turnover point, they alter the all important timing information of the music. The jpeg attachments are taken from The Art of Electronics - Horowitz and Hill, and although they show a low pass filter, it works exactly the same for high pass (filtering the lows). If you took a subsonic turnover point of 20Hz, it would noticeably affect the timing all the way up to 200Hz, and would never really get back into step.

 

The job of the Jazz Club is to get rid of phase errors by correcting to the right curve in one go. A SF switch would simply undo its work. It would be far better to work on the turntable and arm to minimise such effects and use sealed or critically damped loudspeakers than the modern "flappy" reflex designs."

 

Groet,

 

Carl

Link to comment
Share on other sites

Die nadelen worden aangegeven door meneer Graham Slee. Ik geloof daar zelf niet zo in.

 

 

"As all filters alter the phase within the band, not just at the turnover point, they alter the all important timing information of the music. The jpeg attachments are taken from The Art of Electronics - Horowitz and Hill, and although they show a low pass filter, it works exactly the same for high pass (filtering the lows). If you took a subsonic turnover point of 20Hz, it would noticeably affect the timing all the way up to 200Hz, and would never really get back into step.

 

The job of the Jazz Club is to get rid of phase errors by correcting to the right curve in one go. A SF switch would simply undo its work. It would be far better to work on the turntable and arm to minimise such effects and use sealed or critically damped loudspeakers than the modern "flappy" reflex designs."

 

Groet,

 

Carl

De oplossing is een heel steil filter dat heel laag begint af te vallen. Dan is er geen vuiltje aan de lucht. En je kunt je afvragen of in het laag faseverschillen storend kunnen zijn.

Link to comment
Share on other sites

Weet iemand het www adres van deze dataset? Momenteel ben ik sterk aan het overwegen mijn MF phonotrap te verkopen en bijvoorbeeld een Lehmann black cube aan te schaffen. Het ontstaan van het probleem van de klapperende woofers is hiermee natuurlijk niet verholpen.

Met het idee van het naar een hoger niveau tillen van mijn platenspeler loop ik al een tijdje rond. Hiermee bedoel ik het vervangen van de armbekabeling, het vervangen van het element en het optimaal afstellen (zelf of door een specialist). Alles natuurlijk wel in redelijke verhouding tot de draaitafel zelf.

Als de Black cube een goede phonotrap is met ingebouwd subsonisch filter, kan het geen kwaad om deze nu aan te schaffen, zodat, voorlopig, het flapperen van de konussen tot stoppen kan worden gebracht.

 

@Carl:

bedoel je nadrukkelijk de Pro-ject carbon arm icm Grado elementen die specialisme vereisen?

Hoever van de speakers sta je af?

Ongeveer 2mtr (luisterpositie). Het flapperen is duidelijk waarneembaar :(

Link to comment
Share on other sites

@ Headshell,

 

Hz- waarden van de rf en Q- waarden zeggen mij niet echt veel. Ik ben dan ook niet echt technish. Zijn deze waarden te achterhalen en te veranderen door instellingen te wijzigen of zijn dit vaste waarden en is er sprake van ofwel een match tussen arm en element ofwel een mismatch?

Link to comment
Share on other sites

@ Headshell,

 

Hz- waarden van de rf en Q- waarden zeggen mij niet echt veel. Ik ben dan ook niet echt technish. Zijn deze waarden te achterhalen en te veranderen door instellingen te wijzigen of zijn dit vaste waarden en is er sprake van ofwel een match tussen arm en element ofwel een mismatch?

Een fluid damper toevoegen.

Link to comment
Share on other sites

Ik hoop dat die Lehmann Decade met uitschakelbaar SF wat is. Ik heb ook een Chord gehoord maar die was wat aan de prijs.

 

Daarnaast gaat mijn Oracle binnenkort aan de wand.

 

Carl

Link to comment
Share on other sites

@ Headshell,

 

Hz- waarden van de rf en Q- waarden zeggen mij niet echt veel. Ik ben dan ook niet echt technish. Zijn deze waarden te achterhalen en te veranderen door instellingen te wijzigen of zijn dit vaste waarden en is er sprake van ofwel een match tussen arm en element ofwel een mismatch?

Een fluid damper toevoegen.

:( uhmm wat is een fluid damper? Is deze te plaatsen op een Project 1Xpression met Project carbonarm?

Link to comment
Share on other sites

Ik hoop dat die Lehmann Decade met uitschakelbaar SF wat is. Ik heb ook een Chord gehoord maar die was wat aan de prijs.

 

Daarnaast gaat mijn Oracle binnenkort aan de wand.

 

Carl

Hoi Carl,

 

Is de Aqvox niets? Haudio stelde aan het begin van dit onderwerp een aantal phonotrappen voor en ik vond deze erg mooi en ook interresant als upgrade. Als deze binnen mijn budget valt, wil ik hier serieus naar gaan kijken.

 

PHONO_int.jpg

 

PHONO_oben.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ik heb ook ergens in deze discussie gereageerd op de wobble en heb nu de platenspeler van de vloer gehaald en aan de muur gemonteerd. Ik kan 'm nu zo afstellen dat die (met mijn waterpassen) perfect horizontaal is komen te staan en dat heeft een zeer groot deel van de wobble opgelost. Geen wil bewegende conussen meer en het geluid is ook stukken beter geworden.

Het laatste deel zit 'm nu nog in de afstelling van de platenspeler zelf. Dat kan ongetwijfeld nog beter maar daar wacht ik nog even mee.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb ook ergens in deze discussie gereageerd op de wobble en heb nu de platenspeler van de vloer gehaald en aan de muur gemonteerd. Ik kan 'm nu zo afstellen dat die (met mijn waterpassen) perfect horizontaal is komen te staan en dat heeft een zeer groot deel van de wobble opgelost. Geen wil bewegende conussen meer en het geluid is ook stukken beter geworden.

Het laatste deel zit 'm nu nog in de afstelling van de platenspeler zelf. Dat kan ongetwijfeld nog beter maar daar wacht ik nog even mee.

Afgelopen zaterdag bij een audiodealer heb ik ook het advies gekregen om de draaitafel aan de muur te bevestigen. Dit zou volgens hem zeker meoeten schelen. Een goede ontkoppelde plaatsing zou al een verbetering kunnen zijn! we gaan eens aan de slag!

Link to comment
Share on other sites

Hai Jurgen,

 

Volgens mij is inderdaad de logische stap: eerst ontkoppelen door aan de muur en dan/daarnaast een phonotrap met (liefst uitschakelbaar) SF. Ik weet trouwens niet of je het Duitse blad LP kent maar in een van de nummers staat een vergelijkingstest tussen wandrekjes. Ik wil wel een kopie per post versturen, je kan me een mail sturen met je adres.

 

Overigens ga ik er een van Phonosophie kopen, ik heb nog even getwijfeld over een Target. Het principe van de Phonosophie is dat de resonaties naar het midden afvloeien. De plaat die erin komt heeft een "zonmodel" vanuit hetzelfde principe.

 

wallmount-100.gif

 

controlboardva-150.gif

 

Leuk onderwerp trouwens.

 

 

Groet,

 

Carl

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...