Jump to content

Hoorbaar faseverschil van 4 graden...,

dekkersj
 Share

Recommended Posts

Met muziek als signaal is een looptijdverschil ten gevolge van een padlengteverschil van 1 cm duidelijk hoorbaar in een goede installatie. Dat komt neer op 4 graden voor 400Hz.

Anderzijds kan ik me voorstellen dat met 400Hz als *enige* signaal en een padverschil

van 1 cm er geen verschil te horen valt!

Ging het wel over faze, en niet de plaatsingsdiscriminatie die we vooraan

hebben?

'Tis maar in welk verband je dat beziet. Iig is ons gehoor extreem gevoelig voor looptijdverschillen tussen het linker oor en het rechter oor als het gaat om richting horen. En eigenlijk nog gevoeliger voor veranderingen daarvan zoals bij bewegende objecten.

;)

Ik vrees dat je twee zaken verwart.

De groeplooptijd is liefst wel constant, maar eigenlijk moet dat niet echt.

De limiet voor hoorbaarheid is ergens 1-4 ms of zo, aan de uiteinden

van het spectrum.

Wat je wel wil, is dat de groeplooptijd exact gelijk is voor alle kanalen.

Althans in stereo, waar het belangrijk is voor de localisatie. Zie mijn eerder centimetertje. Hoe je dit overdraagt naar surround weet ik niet. Ik verwacht dat het daarbij minder veel kritisch is, dus filters zitten ombouwen van 40kHz naar 50kHz gaat geen wereld van verschil maken.

Lees dit eens:

http://www.cirrus.com/en/pubs/whitePaper/DS668WP1.pdf

Wel even stilstaan bij het eenvoudige feit dat de totale groeplooptijd voor de lage tonen gigantisch moet zijn in het pad microfoon-studio-luidsprekers-oren, en dus heel zeker de 1-4ms limiet overschrijdt!

Voor het hoog geldt dit mogelijk in iets mindere mate, maar toch nog significant omdat we van een aantal analoge componenten (microfoons, transformatoren, bandrecorder) niet veel meer dan 30kHz bandbreedte mogen verwachten.

Het blijft frappant dat bij een goed luidsprekersysteem met een uniforme afstaling over het audiofrequentiegebied, en dan boedoel ik de afstaalhoek, het stereobeeld en de stereoplaatsing vrij goed op zijn plaats blijft als je heen en weer beweegt tussen de speakers.

;)

Beste,

Maarja wat blijft er over van je fase en groepslooptijd in de acoustiek? Meestal drama. En ja daar kom ik weer, DSP techniek doet hier hele mooie dingen. Zo heb ik in een studio een actief systeem meegemaakt gestuurd middels een BSS-FDS366 omnidrive X-over. Dit systeem meet en berekende de looptijdsverschillen tussen de untis onderling, en tussen l en r op de hotspot. Eenmaal alles gecorigeerd wordt je gewoon bang van de realistische weergave. En daarmee bedoel ik dus dat het ineens echt lijkt alsoof een vocaal recht van de Buhne komt.

Fase gedrag is dus ontzettend belangrijk. Echter, hoeveel aandacht luidsprekerontwerpers etc. er ook aan besteden. Eenmaal in de huiskamer blijft er allemaal niets meer van over :(

Groeten,

Bas