Jump to content

Minidisc naar CD-r

Fidelity
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Ik heb een aantal minidiscs met audio opnames die ik graag wil overzetten naar CD om in de auto te spelen.

Ik heb geen audio cd-recorder, dus deze oplossing is niet mogelijk.

Bij mijn pa zag ik dat hij een moderne pc heeft met allerlei audio/video in- en audio/video uit mogelijkheden, waaronder analoog in (tulpstekkers) en Toslink optisch digitaal in.

Ik zat nu te denken om mijn minidiscrecorder een tijdje aan te sluiten op zijn pc via de toslink uit op de minidisc recorder en op zijn pc met toslink in om de opnames op de harde schijf te zetten. Als dit is gepiept kan ik de opname zelf op cd branden.

Kan iemand mij nu adviseren hoe ik het transport van minidisc naar harde schijf het beste kan doen en heb ik daar speciale software voor nodig?

groeten,

Ik denk niet dat je exotische software nodig hebt.

Je hebt inderdaad wel een geluiskaart nodig met Tislink in/uit.

Je hebt dus een programma nodig dat wave bestanden kan schrijven.

Easy CD creator of Nero moet dat kunnen.

Programma wordt meestal standaard bijgeleverd bij een CD schrijver.

Henri

Dat is nou het nadeel van Minidisc. Het is ATRAC gecomprimeerd en digitaal inlezen heeft weinig zin want zover ik weet kan een brandprogramma niks met een ATRAC gecomprimeerd bestand. De meeste wave editors trouwens ook niet.

Het makkelijkst is de data (muziek) analoog in te lezen met de PC. Dat doe je door de normale lijn uitgang van de mindiscspeler aan te sluiten op lijningang van de geluidskaart. De opname zelf kun je dan doen met een waveeditor (Wavelab, Cool Edit of misschien meegeleverd met de soundkaart van de PC) of met de in windows ingebouwde recorder (maar dan kun je 't niet zo makkelijk bewerken).

Dan heb je gelijk alles op WAV formaat en dat kun je zonder meer op cd branden.

Nog even wat research gedaan :D Een oudere generatie MD speler geeft ATRAC in WAV uit, maar is dan nog steeds niet leesbaar door de mediaplayer, waveeditor of winamp, zonder bijbehorende codec.

De nieuwere generatie MDspelers geeft *.OMA, *,OMG of *.ATP bestanden door naar de PC. Dat wordt zoeken welk programma dit ondersteund, aangezien ZoNie altijd vanalles heeft gedaan om digitaal kopieren zo lastig mogelijk te maken.