Jump to content

instelmaal clearaudio

rli
 Share

Recommended Posts

hallo,

op een duiste site heb ik een instelmall van clearaudio gevonden. Volgens Rik Stoet is de mal een zeer handig en makkelijk apparaat om het element goed af te stellen. de onderstaande link verschaft een plaatje van de mall. mijn vraag is hoe werkt dat ding???

http://www.dienadel.de/lshop,showdetail,11...061914866,0.htm

robin

Beste RLI,

Zo'n mooi Clear Audio instel instrument heb ik ook aangeschaft.

Het werkt heel gemakkelijk .

Alleen niet echt nauwkeurig, het is wel geschikt voor matige platenspelers die een niet nauwkeurige arm/element hebben, dus waar het niet zoveel uitmaakt.

Ook matige elementen kun je er mee instellen, ofschoon hij is zo nauwkeurig dat je het ook wel op het oog en of gehoor kunt instellen.

Je begrijpt het al , die van mij is te koop.

Een Sch

hallo,

op een duiste site heb ik een instelmall van clearaudio gevonden. Volgens Rik Stoet is de mal een zeer handig en makkelijk apparaat om het element goed af te stellen. de onderstaande link verschaft een plaatje van de mall. mijn vraag is hoe werkt dat ding???

http://www.dienadel.de/lshop,showdetail,11...061914866,0.htm

robin

Beste RLI,

Zo'n mooi Clear Audio instel instrument heb ik ook aangeschaft.

Het werkt heel gemakkelijk .

Alleen niet echt nauwkeurig, het is wel geschikt voor matige platenspelers die een niet nauwkeurige arm/element hebben, dus waar het niet zoveel uitmaakt.

Ook matige elementen kun je er mee instellen, ofschoon hij is zo nauwkeurig dat je het ook wel op het oog en of gehoor kunt instellen.

Je begrijpt het al , die van mij is te koop.

Een Sch

RLI,

De Clearaudio instelmal werkt als volgt.

1. instelmal met gat op spindel

2. punt precies laten zakken op midden van armlager

3. naaldtip laten zakken op instelpunt mal

4. werkt verder identiek aan Rega mal

en dus heb je maar 1 instelpunt en maar 2 parameters.

De Schoen instelmal kent wel 9 parameters, maar dan heb je wel de instelmal met spiegeltje nodig en de stift van een vulpotlood en die zie ik niet op de foto van Sodejuu.

Gewoon bestellen bij Henk. Je valt er voor die E 50,/ geen buil aan. Integendeel.

Succes!

San

De Schoen instelmal kent wel 9 parameters, maar dan heb je wel de instelmal met spiegeltje nodig en de stift van een vulpotlood en die zie ik niet op de foto van Sodejuu.

Gewoon bestellen bij Henk. Je valt er voor die E 50 geen buil aan. Integendeel.

Succes!

San

Het "spiegeltje" zit wel op de mal. Zie links boven het witte vierkant, net onder de oranje rand van de hoes waar de mal in zit. Een stift zit er idd niet bij.

P.S.: let op met losse spiegeltjes. Je moet eigenlijk een spiegel hebben die op de opparvlakte spiegelt. De meeste spiegeltjes hebben de spiegelende laag aan de onderkant van het glas zitten. Hierdoor is het een stuk moeilijker werken, zeker als je een zeer korte cantilever hebt of een big body element. Hoe dikker het glas, hoe groter de fout die je maakt met aflezen/instellen.

spiegelsjabloon

hier een voordelige, simpele en goedwerkende spiegelsjabloon; aardig en goedkoop adresje voor kleine dingetjes; verzendkosten altijd $4 per order.

Ha Kraus,

Sodejuu gaf al aan dat lang niet elke spiegel prettig werkt. De door jou gelinkte azimuth spiegel, spiegelt aan de onderkant van het glas. De Sch

spiegelsjabloon

hier een voordelige, simpele en goedwerkende spiegelsjabloon; aardig en goedkoop adresje voor kleine dingetjes; verzendkosten altijd $4 per order.

De mal die jij aangeeft heb ik hier liggen. Die is nog van Jitze en die moet hoognodig terug :rolleyes: Om eerlijk te zijn is het een onding. Bij een open-air met lange cantilever werkt het nog net, maar met dit ding kreeg ik een DL160 in een Thorens echt niet goed. Het glas is veel te dik en hij spiegelt aan de onderkant van het glas. :(

Je kunt zelfs op de foto zien hoever het spiegelbeeld van het origineel af staat (nl 2 x glasdikte). Kijk eens naar de lettertjes die op de mal geprint staat en je ziet gelijk wat ik bedoel. Alle regels staan dubbel.

Guest Kraus vonBentinck

I stand corrected; vind 't eigenlijk wel een nuchter ding zonder poespas. De schonsjabloon heb ik ook en die is zonder toelichting niet bruikbaar. Dit dingetje is idiotproof en icm met een testplaat gaat 't wel. Maar OK, een afrader dus.

RLI,

De Clearaudio instelmal werkt als volgt.

1. instelmal met gat op spindel

2. punt precies laten zakken op midden van armlager

3. naaldtip laten zakken op instelpunt mal

4. werkt verder identiek aan Rega mal

en dus heb je maar 1 instelpunt en maar 2 parameters.

ja ik ben niet slim maar is dat dan beter of slechter?????

robin

spiegelsjabloon

zo he dat is een mooie site. dat spiegelende sjabloon lijkt me wel wat.

robin

nee dus klote ding volgens jullie. he altijd wat. ik vraag me wel af af het nu echt uitmaakt of de naaldtip nu 1 mm voor of na het kruisje van de mal terecht komt???

robin

Guest Kraus vonBentinck

Nou voorzichtig aan, hij is net tot bagger verklaard. Als je nog niks hebt en toch vrij nauwkeurig wilt instellen dan ben je (naar mijn bescheiden mening) het beste af met de HiFi-News test-LP voor

Nou voorzichtig aan, hij is net tot bagger verklaard. Als je nog niks hebt en toch vrij nauwkeurig wilt instellen dan ben je (naar mijn bescheiden mening) het beste af met de HiFi-News test-LP voor

Guest Kraus vonBentinck

nou nee, die schon mal is helemaal niet zo lastig; je hoeft bovendien niet alle instelpunten te gebruiken; maar je moet wel even de handleiding lezen want het ziet er op het eerste gezicht niet kinderachtig uit. Als het menens is, is die schon mal gewoon het beste en eigenlijk helemaal niet duur. Hij is heel nauwkeurig gemaakt en van duurzaam materiaal. Echt een aanrader. Je kunt tenslotte ook gaan voor een "Stadthausschablone" van dik

nou nee, die schon mal is helemaal niet zo lastig; je hoeft bovendien niet alle instelpunten te gebruiken; maar je moet wel even de handleiding lezen want het ziet er op het eerste gezicht niet kinderachtig uit. Als het menens is, is die schon mal gewoon het beste en eigenlijk helemaal niet duur. Hij is heel nauwkeurig gemaakt en van duurzaam materiaal. Echt een aanrader. Je kunt tenslotte ook gaan voor een "Stadthausschablone" van dik

Guest Kraus vonBentinck
ik heb zo'n shure naaldweger, volgens mijn best wel redelijk.

ik ben altijd gauw tevreden maar dat is nou volgens mij niks :(

je kunt de overtollige olie toch opnemen met (keuken)papier oid?

ik heb zo'n shure naaldweger, volgens mijn best wel redelijk.

ik ben altijd gauw tevreden maar dat is nou volgens mij niks :(

je kunt de overtollige olie toch opnemen met (keuken)papier oid?

krijg je dan geen verontreiniging????? Ik ben een echte zeurpiet over zulke dingen.

robin

Guest Kraus vonBentinck

Ik zou een paar velletjes printerpapier er tegenaan gooien, daar krijg je geen vezels van; het neemt natuurlijk niet zo veel op maar dan neem je wat meer papier; goede kwaliteit papieren servetten geven ook niet af maar ik denk dat keukenpaier ook zonder problemen kan mits je gebruik maakt van de capillaire werking natuurlijk en slechts via een klein puntje het teveel aan olie afneemt.

Ik zou een paar velletjes printerpapier er tegenaan gooien, daar krijg je geen vezels van; het neemt natuurlijk niet zo veel op maar dan neem je wat meer papier; goede kwaliteit papieren servetten geven ook niet af maar ik denk dat keukenpaier ook zonder problemen kan mits je gebruik maakt van de capillaire werking natuurlijk en slechts via een klein puntje het teveel aan olie afneemt.

ja ik vraag me af. als er nu teveel olie in zit zal het plateau dan zwaarder draaien en dan zal vooral het hoog minder sprankelend worden, of is dat niet echt hoorbaar?

Weet jij de afwijking die zo'n shure wegertje heeft t.o.v. van jouw digitale meter???

Zo ja dan kan ik daar ongeveer rekening mee houden!

robin

Guest Kraus vonBentinck

een teveel aan olie zal vooral een kliederboel opleveren; je moet het volgens mij wel verwijden want op den duur trekt het natuurlijk stof aan en verontreinigt de boel en heb je een averechts effect. Zo'n drama kan het verwijderen van een iets te veel aan olie toch niet zijn?

Als je het effect van een te veel aan olie kunt horen dan moet je je lichaam ter beschikking stellen van de wetenschap want dat zou alleen de Zimbabwese woestijnvos misschien kunnen.

Als je wegertje een constante afwijking van een digitaal metertje zou hebben dan was het een hartstikke goed ding; die Shure wegertjes zijn naar mijn idee slecht omdat ze vrijwel nooit dezelfde uitslag geven, ze wegen de ene keer zus en de andere zo en daarom heeft het ook weinig zin zo'n kreng te calibreren met ijkgewichtjes.