Sodejuu Posted 30 april 2005 Report Share Posted 30 april 2005 Hallo, Met grote regelmaat worden er apparaatjes aangeboden om MC-elementen te demagnetiseren. De Gryphon Exorcist is een hele bekende. Die dingen kosten behoorlijk wat en ik lees vaak dat het wonderen doet. In hoeverre doet het wonderen. Sloop je het element met een dergelijk apparaat? Knapt het element er van op? Kun je 'm, mocht het echt nodig zijn, ook demagnetiseren met een doodnormale LP en de uitgang kortgesloten (dmv + en - van de phonokabel kort te sluiten)? Kortom, wat is er waar aan dit fenomeen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 30 april 2005 Report Share Posted 30 april 2005 My Webpage stond een tijdje geleden op audiofreaks; niet aan beginnen zo leek het. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 30 april 2005 Report Share Posted 30 april 2005 Tja, ben ik toch wel nieuwsgierig wat een MC zou kunnen magnetiseren? Veel meer dan een magneetje + een spoeltje dat helemaal zelf niet te magnetiseren is is het niet. Het magneetje demagnetiseren lijkt mij geen goed plan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 30 april 2005 Report Share Posted 30 april 2005 My Webpage zie produkte; QPS Dit bedrijf verkoopt bepaald geen rommel en hier heeft men de merkwaardige combinatie van een fijnregeling en een demagnetiseur. Ik weet ook niet wat ik er van denken moet. Een echte opknapbeurt verwacht ik er niet van. De Cardas LP lijkt mij veel veiliger Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 30 april 2005 Report Share Posted 30 april 2005 De Cardas LP lijkt mij veel veiliger Kraus, Bedoel je de Frequency Sweep and Burn-in Record en zo ja, met welke track kan dat? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 30 april 2005 Report Share Posted 30 april 2005 Ik durf de track zo niet te zeggen, die LP zit ergens in een doos en ik weet niet welke; ik dacht op KT II Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 30 april 2005 Report Share Posted 30 april 2005 Ik durf de track zo niet te zeggen, die LP zit ergens in een doos en ik weet niet welke; ik dacht op KT II Ik heb de lp nu in m'n handen en kan de betreffende track ook zo even niet vinden. Ik ga nog maar even de toelichting doorspitten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 30 april 2005 Report Share Posted 30 april 2005 Het zijn de tracks 2a t/m 3c op kant I (de in/out of phase frequency sweeps) die de cartridge moeten demagnetiseren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 30 april 2005 Report Share Posted 30 april 2005 Het zijn de tracks 2a t/m 3c op kant I (de in/out of phase frequency sweeps) die de cartridge moeten demagnetiseren Ok, bedankt. Volgens mij heeft Sodejuu deze lp ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Theo Westervoort Posted 30 april 2005 Report Share Posted 30 april 2005 Aesthetix heeft in zijn Rhea een soortgelijk apparaat ingebouwd, ook heeft hij de ABCD los leverbaar. Demonstratie gezien en gehoor bij Multifoon en Rhapsody werkt absoluut. TW Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 30 april 2005 Author Report Share Posted 30 april 2005 Tot zo ver geen echt duidelijk antwoord. Ik heb de Cardas LP idd ook, maar nog niet gebruikt. In de Stereoplay van deze maand staat dat je je element ook kan demagnetiseren volgens het 2e truukje in mijn eerste post. Dan heb je geen andere hulpmiddelen nodig dan een LP (en daar hebben de meeste liefhebbers er genoeg van) en 2 female RCA bussen die kortgesloten zijn. Toch vraag ik me af wat het nut is? In het topic op Audiofreaks zeggen 2 kenners dat het "not done" is. De een vindt het gevaarlijk, de ander klaagt dat je het elke 2 LP's moet herhalen. Vervolgens komen de verhalen dat er vooral niet magnetische materialen gebruikt worden in een element, behalve de magneet zelf. Laat ik daar even op in gaan. Er zit dan wel geen aluminium in, maar dat haal ik er wel ff bij. Iedereen weet (of kan proefondervindelijk vaststellen) dat een magneet NIET op aluminium blijft zitten. Aluminium is dus NIET magnetisch. Helaas, toch wel. In een wisselend magnetisch veld is aluminium dus wel magnetisch. Het principe wordt zelfs gebruikt bij de afvalverwerking om aluminium van oudmetaal te scheiden. Naar mijn mening zijn er meer metalen die een dergelijk gedrag vertonen. Of koper, zilver of goud (waar de spoeltjes van gemaakt zijn) dat ook zijn, weet ik niet. Misschien dat zelfs de spoeldrager soms magnetisch kan worden. Wie weet. Als dat het geval is, zou het idd wenselijk zijn dit magnetisme te verwijderen, daar het invloed heeft op de spoel. Ik weet het dus niet en wat ik hier ventileer is dan ook puur hypothetisch. Maar zou het waar kunnen zijn? En zo ja, what to do? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 1 mei 2005 Author Report Share Posted 1 mei 2005 ... en toen was het stil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 1 mei 2005 Report Share Posted 1 mei 2005 ... en toen was het stil heb je je element al gedemagnetiseerd dan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 1 mei 2005 Author Report Share Posted 1 mei 2005 ... en toen was het stil heb je je element al gedemagnetiseerd dan? Nee, grapjas Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 1 mei 2005 Report Share Posted 1 mei 2005 Aesthetix heeft in zijn Rhea een soortgelijk apparaat ingebouwd, ook heeft hij deABCD los leverbaar. Demonstratie gezien en gehoor bij Multifoon en Rhapsody werkt absoluut. TW Tussen je oren zal het wel werken ja Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
siep Posted 1 mei 2005 Report Share Posted 1 mei 2005 Tussen je oren zal het wel werken ja Marcel Aha,eindelijk iemand die alles van dit soort machientjes afweet. Ik zou zeggen geef een verklaring waarom dit wel of niet werkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
luxmanL81 Posted 1 mei 2005 Report Share Posted 1 mei 2005 Aluminium is dus NIET magnetisch. Helaas, toch wel. In een wisselend magnetisch veld is aluminium dus wel magnetisch. Het principe wordt zelfs gebruikt bij de afvalverwerking om aluminium van oudmetaal te scheiden. Naar mijn mening zijn er meer metalen die een dergelijk Maar een magneet blijft toch echt niet op aluminium zitten hoor!! en wordt bij de afvalverwerking niet juist door het magnetisme het oudmetaal van het aluminium gescheiden????? dus het oud metaal is het magnetische lijkt me maar :correct me if i am wrong ( oud engels gezegde) Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 1 mei 2005 Report Share Posted 1 mei 2005 Tussen je oren zal het wel werken ja Marcel Aha,eindelijk iemand die alles van dit soort machientjes afweet. Ik zou zeggen geef een verklaring waarom dit wel of niet werkt. Ik weet er niet alles van af , heb ik ook niet gezegd. Maar ik wel eens een demo gehad van zo`n apparaat bij de Musifoon en hoorde geen verschil En ik hoor toch wel verschil in kabels en onderdelen, en ook bij veel modeficatie`s hoor ik wel verschil. Als het al werkt dan moet het wel van zeer korte duur zijn, want op het moment dat je weer muziek gaat afspelen zal het element weer vrolijk gaan magnetiseren. Ook een element invriezen is hear al eens besproken, ik heb dat maar eens gedaan met een oud dingetje maar hoorde ook hierbij geen verschil. Volgens mij allemaal zeer onzinnig, maarja ik geloof ook niet in Jomanda (ook daar ben ik al eens geweest) allemaal hocuspocus Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 1 mei 2005 Report Share Posted 1 mei 2005 Tja het kan waar zijn , het kan niet waar zijn. Je kunt de duvel en zijn ouwe moer bij elkaar verzinnen en dat als hypothese naar voren schuiven. Als ik vandaag, omdat het lekker weer is, nu eens in zijn achteruit naar het strand rij om mijn versnellingsbak te demagnetiseren dan zal ik op de terugweg vast veel beter vooriut terug rijden. Maar moet ik dat dan om de 2 ritjes herhalen? Het lijkt wel of men van gekkigheid niet meer weet wat je bedenken moet. Geloof dat ik houten zekeringen ga verkopen met bijbehorend demagnetiseerapparaat, volgens mij is daar wel een audiofiele markt voor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 1 mei 2005 Report Share Posted 1 mei 2005 Tja het kan waar zijn , het kan niet waar zijn. Je kunt de duvel en zijn ouwe moer bij elkaar verzinnen en dat als hypothese naar voren schuiven. Als ik vandaag, omdat her lekker weer is, nu eens in zijn achteruit naar het strand rij om mijn versnellingsbak te demagnetiseren dan zal ik op de terugweg vast veel beter vooriut terug rijden. Maar moet ik dat dan om de 2 ritjes herhalen? Het lijkt wel of men van gekkigheid niet meer weet wat je bedenken moet. Geloof dat ik houten zekeringen ga verkopen met bijehorend demagnetiseerapparaat, volgens mij is daar wel een audiofiele markt voor. Nou , jij hebt een BUCKLER verdient. ; Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 1 mei 2005 Author Report Share Posted 1 mei 2005 Aluminium is dus NIET magnetisch. Helaas, toch wel. In een wisselend magnetisch veld is aluminium dus wel magnetisch. Het principe wordt zelfs gebruikt bij de afvalverwerking om aluminium van oudmetaal te scheiden. Naar mijn mening zijn er meer metalen die een dergelijk Maar een magneet blijft toch echt niet op aluminium zitten hoor!! en wordt bij de afvalverwerking niet juist door het magnetisme het oudmetaal van het aluminium gescheiden????? dus het oud metaal is het magnetische lijkt me maar :correct me if i am wrong ( oud engels gezegde) @LuxmanL81 Niet dus. Eerste stap, zware magneet, om de magnetische metalen eruit te halen. Tweede stap, wisselend magnetisch veld om het aluminium eruit te halen. De rest valt in een bak en wordt op een andere manier "gefilterd". @Pjotr, Zou waarschijnlijk een lucratieve business kunnen worden. Welk hout heb je in gedachten voor deze zekeringen? Ik neem aan dat dat ook wat uit maakt @Siep, Ik weet dat jij er wel gebruik van maakt. Kun je misschien verklaren wat het doet en hoe het werkt? Hoe vaak het herhaald moet worden en wat er dan wel gedemagnetiseerd wordt BTW, werkt de Stereoplay methode eigenlijk? Link to comment Share on other sites More sharing options...
siep Posted 1 mei 2005 Report Share Posted 1 mei 2005 Hoi Sodejuu, Het is sterk element afhankelijk. vd Hul adviseert om dit soort apparaatjes niet te gebruiken, dus doe ik het niet. Maar er zijn andere fabrikanten die zeggen dat het voor hun elementen niks uitmaakt en dat je zoiets gewoon kunt gebruiken. Vraag het de fabrikant nagenoeg allemaal zijn ze wel via email te bereiken en ik ben tot nu toe niemand tegen gekomen die je geen antwoord stuurt. Het aparaatje wat ik heb is de Audioquest DM1000. Kijk HIER voor een scan van de handleiding. Tevens een uitleg over wat nou eigenlijk de bedoeling is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 6 mei 2005 Report Share Posted 6 mei 2005 Hier een apparaat dat misschien wel of ook geschikt is : Remove static on the CD/SACD/DVD by using the Mapleshade Iconoclast. Works similarly to the Zerostat (generally used on records/LPs) but way more powerful. Puts out both positive and negative Ions to completely de-static the CD. According so some, works better than demagnetizing the CD with either the Bidini Clarifier or a bulk eraser. The Iconoclast can be used on your cables for better sound as well. Aan gezien hear cd superieur is aan analoog moet dit toch wel het ei van Columbus zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 6 mei 2005 Report Share Posted 6 mei 2005 En een Okki Nokki voor CD's ??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 7 mei 2005 Report Share Posted 7 mei 2005 En een Okki Nokki voor CD's ??? Wat denk je van CD`s nat afspelen dan???????? Zonder het te proberen durf ik wel te zeggen dat dit een enorme rust oplevert Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts