Jump to content

Het gewone maar toch bijzondere luidspreker topic

conqubite
 Share

Recommended Posts

ik heb niets met monitors.

Ik juist weer wel :PB)

Vind daarom m'n 'nieuwe' Rogers eigenlijk ook wel passen in dit topic onder 't mom:

'Gewoon en toch bijzonder'

Heel gewoon qua looks, afmetingen en kleur, en bijzonder vanwege de klank, die je niet zou verwachten van zo'n weinig uitstralend kastje.

rogers_on_musictools.JPG

even genuanceerd, ik bedoel eigenlijk dat ik een floorstander mooier vind klinken.

er zijn monitors die best goed klinken, ik mis alleen vaak de body en de beleving eraan.

ik vond jou vorige monitors erg fraai om te zien, in tegenstelling van deze.

ik hoop dat je hier tevreden mee word............ :rolleyes:

ik vond jou vorige monitors erg fraai om te zien, in tegenstelling van deze.

Dat ben ik 100% met je eens Joopus.

Ik vond de Diapasons ook veel fraaier om te zien.

ik hoop dat je hier tevreden mee word............

Alco,

Kun je kort de verschillen weergeven betreffende geluidsbeeld (klank)

Is het toevallig zo dat de Roger's wat directer zijn t.o.v. de diapasons, oftwel ze trekken je meer bij de muziek

Ok, ik zal 't proberen Jaapie :)

Het grootste verschil/pluspunt is 't laag.

Het laag is uiteraard niet dusdanig dat je broekspijpen er van gaan wapperen,

maar dat hoeft van mij ook niet.

Omdat de Rogers gesloten speakers zijn is 't laag veel strakker dan (mogelijk was) bij de Diapason's.

Ook al had ik de (vrij forse) baspoort al gedempt!

Het midden/hoog komt eigenlijk behoorlijk overeen met de Diapasons.

Erg ruimtelijk en open.

Het hoog laat nog net iets meer horen. (details maar soms ook ruis in opnamen)

De tweeter heeft net een fractie meer 'attack' heeft dan de Diapasons.

Dit kan soms (i.c.m. de VDH Clearwater die ik nu nog gebruik) ook net iets onrustiger zijn dan de Diapason.

De Diapasons hebben veel ruimte achter zich nodig, en zijn daarom erg plaatsings gevoelig. Ideaal opgesteld klinken ze wel erg ruimtelijk met veel diepte.

De Rogers zijn veel makkelijker te plaatsen en vallen daardoor ook minder op.

Vreemd genoeg laten de Rogers ook de nodige diepte horen, ook al staan ze veel minder ver de kamer in.

Het feit dat ze dicht op de achterwand opgesteld kunnen worden spreekt me ook aan. Dan vallen ze ook wat minder op.

Ze betrekken me hoe dan ook meer bij de muziek.

Het verbaast me (weer) dat de kleine Naim Nait-2 met z'n 15watt geen problemen lijkt te hebben met 't lage (85db) rendement van de Rogers.

Ik vind deze juist weer mooier

oja,....een overeenkomst die de Rogers heeft met de Diapason Micra is,

dat beide merken niet hebben beknibbeld op de interne bekabeling.

Bij Diapason was dat Van den Hul kabel.

Bij de Rogers is dat dikke AudioNote kabel!

Btw, ik vond nog een oude What HiFi uit 1994, waarin de Studio 3 als volgt werd omschreven:

"Accurate, detailed presentation, imbued with bags of vitality and some passion.

Best used in higher quality system and sited close to a rear wall"

In die omschrijving kan ik me ook wel vinden :)

ze lijken een beetje op de linn kan :D

Yep, dat klopt inderdaad.

Ze hebben ook dezelfde kast afmetingen als de Linn Kan.

(net als de Rogers LS/5a)

Alleen de Linn Kan & the Rogers (of Kef, Harbeth,etc) LS3/5a hebben geen afgeronde kanten aan de voorkant.

De Studio 3 heeft dat helaas wel.

hoe krijg je het voor elkaar 85 db met een 15 watt versterker :D

Tja,...die reactie kan ik me wel voorstellen.

Geen idee Joop, maar de kleine Naim zweet geen druppel en wordt er niet warm of koud van. (letterlijk)

De volumeknop hoeft niks verder open dan met de makkelijk aan te sturen Diapasons, en komt zelden boven de 9 uur stand :rolleyes:

In de 80's was in Engeland de Nait-2 + LP12 + Linn Kan een klassieke combinatie, ondanks 't feit dat ook de Linn Kan maar een rendement had van zo'n 84db :wacko:

Het zal best zo (kunnen) zijn dat een speaker als deze Rogers door hun lage rendement meer profiteert van een zwaardere versterker,

maar ik vind 't zo ook prima klinken.

(Arthur Erenst van Sound-Gallery vertelde me vorige week (toen ie de stands kwam brengen) dat deze Rogers (en de LS3/5a) erg goed combineren met een Mark-Levinson voor-eind set :blink: )

Het is misschien nog eens aardig om je Sonneteer op de Roger's aan te sluiten.

Om nog terug te komen op het vergelijk met je Diapasons;

ik kan het met je eens zijn dat ze een flink eind uit de achter muur mogen staan.

Zelf ben ik ook flink aan het stellen/ verstellen geweest, ze staan bij mij nu ongeveer 1.90 m uit elkaar en 40 cm van de achtermuur.

Het klinkt in mij oren nu goed, alleen verbaast het me wel dat ze zoveel ruimte nodig hebben.

Groet,

JkR

ik kan het met je eens zijn dat ze een flink eind uit de achter muur mogen staan.

Zelf ben ik ook flink aan het stellen/ verstellen geweest, ze staan bij mij nu ongeveer 1.90 m uit elkaar en 40 cm van de achtermuur.

Het klinkt in mij oren nu goed, alleen verbaast het me wel dat ze zoveel ruimte nodig hebben.

De Diapasons hebben inderdaad vrij veel ruimte nodig.

40cm vind ik echter nog wel meevallen.

Ik had ze zo'n 50cm van de wand, maar dan klonken ze nog niet optimaal.

De Rogers hebben aan 15cm al voldoende.

(btw, de Sonneteer heb ik niet meer)

wow 15 cm, dat is inderdaad niet veel.

Mijn Emera's hebben wel een iets kleinere baspoort t.ov. de micra's dat zou wel eens uit kunnen maken.

D8 dat ik pas geleden nog ee foto zag van je set met de naim en sonneteer, maakt verder ook niet uit als je maar tevreden bent met de sound.

Ben er zelf wel achter gekomen klaar ben je nooit.

Groet,

JkR

hoe krijg je het voor elkaar 85 db met een 15 watt versterker :D

Tja,...die reactie kan ik me wel voorstellen.

Geen idee Joop, maar de kleine Naim zweet geen druppel en wordt er niet warm of koud van. (letterlijk)

De volumeknop hoeft niks verder open dan met de makkelijk aan te sturen Diapasons, en komt zelden boven de 9 uur stand :rolleyes:

In de 80's was in Engeland de Nait-2 + LP12 + Linn Kan een klassieke combinatie, ondanks 't feit dat ook de Linn Kan maar een rendement had van zo'n 84db :wacko:

Het zal best zo (kunnen) zijn dat een speaker als deze Rogers door hun lage rendement meer profiteert van een zwaardere versterker,

maar ik vind 't zo ook prima klinken.

(Arthur Erenst van Sound-Gallery vertelde me vorige week (toen ie de stands kwam brengen) dat deze Rogers (en de LS3/5a) erg goed combineren met een Mark-Levinson voor-eind set :blink: )

ik ben er van overtuigd dat het mooi klinkt

Wat is er zo gewoon aan deze speaker dan ? :unsure:

Vind 't meer een bijzondere speaker, zowel de vorm, de afmetingen, als de prijs.

Ach, er is al zoveel duurs en aparts voorbij gekomen. Dan zet ik er ook maar eens een paar neer. ;)

Donders, zit ik net n.a.v. een ander topic op een duitse site te kijken zie ik daar ineens een beauty van een speaker van .......Vincent.

k_ls310_wa_sd.jpg

Specificaties om van te dromen :wub: Alleen een beetje groot. Nooit eerder gezien of gehoord dat die ook speakers maakten.

Voor grotere foto

Edited by conqubite